Gå til innhold

Er Mac noe for meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har brukt Windows nesten hele livet mitt, men de tre siste årene har jeg kjørt Linux. Skal nå kjøpe meg ny PC ettersom min trolig snart tar kveld. Spørsmålet er da hva jeg skal kjøpe. Jeg regner meg selv som en godt over gjennomsnittlig dyktig PC-bruker. Når jeg sitter foran PC-en hjemme bruker jeg den først og fremst til musikk, surfing og tekstbehandling.

 

Skulle i utgangspunktet kjøpe meg en grei PC til rundt 6000kr. Så på dette kjøpet som en fin anledning til å teste ut Windows 7 skikkelig ettersom jeg aldri har kjørt det på min egen PC. Av en eller annen grunn begynte jeg i dag å se på Apple iMac 27". Nå vurderer jeg altså å kjøpe min første Mac. Har bare prøvd Mac i noen få minutter før, så vet egentlig ikke helt hva jeg går til. Har derimot lest ganske mye rundt på nettet. Synes det virker interessant, men er samtidig litt skeptisk. Har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på:

 

 

1. iTunes: Har prøvd iTunes litt i Windows før. Da opplevde jeg det som ekstremt treigt med rundt 100gb med musikk i biblioteket. Til og med scrollingen hakket! Dette er sikkert et par år siden nå, men lurer uansett på hvordan iTunes fungerer på Mac? Er det raskere der enn i Windows? Har iTunes kommet seg siden jeg prøvde det sist? Kan jeg forvente at jeg kan navigere helt glatt i iTunes-biblioteket med 200gb med musikk, slik jeg kan i alle andre musikkprogrammer?

 

2. Har lest at det har vært mange problemer med skjermen på nevnte Mac-modell. Hvordan er statusen på dette nå? Noen her som har et feilfritt eksemplar?

 

3. Tastatur/mus: Ser at Mac-tastaturet har små mellomrom mellom tastene? Er dette praktisk når man skriver touch, eller er det ikke det? Hvordan er egentlig Magic Mouse? Har lest noen tester, og de fleste konkluderer med dårlig utforming. Lurer derfor på hvordan dere her inne synes den er? Er den helt grei eller er den smertefull i bruk?

 

4. Kontorpakke: Som student må jeg nesten ha en brukbar kontorpakke. Noe i samme gate som Microsoft Office. Ser man kan kjøpe Microsoft Office til Mac, men det er ganske dyrt. Sprenger allerede budsjettet mitt hvis jeg kjøper en Mac. Hvordan er iWork 09? Kan man enkelt åpne docx-filer? Med enkelt mener jeg da bedre enn OpenOffice kan... Hva med pptx-filer? Er jo avhengig av at jeg kan dele denne typen filer med MS-office-brukere.

 

5. Virus/Spywhare: Ser mange sier man ikke trenger beskyttelse mot slikt på Mac, men andre sier det er et behov for det. Hva er rett? Hva gjør dere?

 

6. I Linux opplever jeg ofte problemer når jeg surfer på sider med flash og diverse video-innhold. Noen ganger fryser nettleseren, andre ganger lukker den seg. Det hender også at jeg får beskjed fra det aktuelle nettstedet om at mitt operativsystem ikke er støttet. Hvordan er dette i OSX? Og hvordan er flash-ytelsen i forhold til på Windows?

 

7. Har en HTC HD2 som har Windows Mobile. Synkroniserer denne opp mot min Gmail-konto. Får da både kalender og mail på telefonen. Er det noen mulighet for at mailprogrammet/kalenderen til OSX kan bli med i dette samarbeidet? Regner forresten med jeg enkelt kan koble telefonen til Mac-en med USB-kabel og overføre filer gjennom filutforskeren? Dette fungerer fint i Linux...

 

8. Hvis jeg kjøper Mac i dag, hvor fremtidsrettet er den? Kan jeg forvente at den kan kjøre nye utgaver av OSX i mange år framover?

 

9. Hvilken leveringstid kan jeg forvente meg hvis jeg kjøper fra Apple Store? Ser det står: "Sendes ut: 2 uker" på siden. Får jeg den rett på døra eller må jeg hente den på mitt lokale postkontor?

 

Tror dere Mac kan være noe for meg?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har brukt Mac i ca. 3 år (Windows før det) og skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Mine erfaringer og meninger:

 

1. iTunes fungerer "perfekt" egentlig, det er hvertfall ikke noe problem med ytelse o.l som du beskriver

 

2. Dette vet jeg ikke noe om

 

3. Musen som følger med er OK, men ikke mer enn det. Selv bruker jeg en ordinær Logitech-mus med USB (plug and play)

 

4. Dette har jeg ikke vært borti enda desverre

 

5. Det sies mye rart, men tradisjonelt sett har Mac "aldri" vært plaget med virus og slikt. Du hører jo aldri om noen som har fått virus/trojan på Mac, så den risikoen er ganske liten vil jeg tro.

 

6. Flashytelsen er god, opplever aldri at nettleseren henger seg pga. flash.

 

7. Jeg har hvertfall synkronisert Gmail-kontoen min til det innebygde mailprogrammet og det fungerer ypperlig, hvordan støtten er til den telefonen er vet jeg ikke, men et google-søk finner vel ut det

 

8. En ny iMac vil nok ha et langt liv. Har en tre år gammel iMac 20'' 2.4Ghz 1GB RAM som fortsatt følger godt med i svingene :)

Lenke til kommentar

1. Har ikke så mye musikk selv, men jeg oppfatter iTunes som veldig mye bedre på Mac OS X enn på Windows. iTunes ble jo originalt utviklet for Mac OS X, og jeg tror Apple bruker hakket mer tid på dette enn på Windows-utviklingen.

 

2. Dette er jeg litt usikker på, men Apple er klar over problemene. Det er også mange som får flotte maskiner, mens noen er uheldige.

 

3. Jeg har selv tastaturet Apple sender med iMac, det trådløse, og det er fantastisk. Elsker å skrive på det, beste tastaturet jeg har hatt hittil. Skriver dog ikke touch, men jeg kan ikke tenke meg at det blir noe problem. Det er nok en tilvenningssak.

Har ikke erfaring med Magic Mouse, men jeg er veldig fornøyd med Logitech sine mus. Jeg har en MX Revolution til maskinen hjemme, passer godt med en sort mus med litt sølv detaljer til en sort skjerm og sorte høytalere med sølv "gitter" og stand. Den passer også godt til iMacene, syns nå jeg.

 

4. Microsoft Office til Mac er ikke altfor ille, 995 for studentpakken som fungerer på 3 maskiner. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366847

iWork er bra, men jeg bruker en kombinasjon. Til notater bruker jeg Microsoft Word, men presentasjoner lager jeg med Keynote fra iWork. Du kan eksportere til pptx fra både Keynote (PowerPoint-ekvivalent) og til docx fra Pages (Word-ekvivalent), men spesielt med Keynote kan det se litt annerledes ut. Ikke noe problem å åpne filer.

 

5. Jeg bruker ikke noe, laster selvfølgelig ikke ned et program for å se en video fra ukjente sider, men bruker sunt vett og har klart meg helt fint.

 

6. Flash er dessverre et trist kapittel, Adobe har ikke utviklet en veldig god versjon og den bruker mye ressurser. Med APIet til Apple får man heller ikke ordentlig H.264-dekoding, etter det jeg husker å ha lest, men det fungerer greit. Youtube og annonser er ikke noe merkbart problem, men MacBook Proen min jobber nokså hardt med Flash iblant. I forhold til Windows er den dårligere, men har ikke tall på hvor mye det er snakk om.

 

 

7. iSync kan synkronisere, men vet ikke om din telefon er støttet. Om du får den opp i Finder eller ikke kommer jo an på hvordan telefonen er satt opp.

 

8. Ja, du kan kjøre OS X på den i mange år fremover, også nye versjoner. Apple byttet for en tid tilbake fra PowerPC-arkitekturen og over til Intel-prosessorer, og 10.4 og 10.5 har vært støttet her. Når Apple kom med sitt nyeste operativsystem, Mac OS X Snow Leopard, 10.6, fjernet de støtten for PPC-maskiner for å fokusere på ytelse på nyere maskiner med Intel-prosessorer. Men det er ikke planlagt noe bytte, så du kan ha maskinen i mange år fremover.

 

9. Maskinene sendes fra Kina, og går gjennom Nederland, noe som fort tar en ukes tid. Det kan også ta mer, så med utsendelsestid på 2 uker, bør du nok få den i løpet av 4 uker. Merk at denne tiden kan endre seg hvis du spesialbestiller en maskin og ikke tar en grunnmodell de har mange av på lager.

Maskinen kommer med budfirma på døren.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å svare så godt jeg kan, men det er dessverre ikke alle punktene jeg vet noe om.

 

1. iTunes: Jeg har riktignok bare 60 gb musikkbibliotek på denne maskina, men merker absolutt ingen ting til hakking/lagging, selv ikke i coverflow-visning med kjapp scrolling gjennom biblioteket.

 

2. Skjermproblem: Så vidt jeg vet er det fortsatt en del som opplever dette problemet, og det er det som har fått meg til å utsette kjøpet av en 27". Vurderer nå å vente til neste oppdatering.

 

3. Tastatur/mus: Personlig synes jeg tastaturet er fantastisk behagelig, absolutt ikke noe problem å bruke om en benytter seg av touch. Magic Mouse imponerte meg ikke nevneverdig da jeg testet den på Eplehuset, men der var det ikke innstallert programmer som tillater samme gestures som på touch/trackpaden på MBPen, så det bidro mye til å senke inntrykket. Jeg benytter en Logitech MX518, hvor alle knapper fungerer uten manuell innstallering av driver.

 

4. Kontorpakke: Etter å ha testet iWork i et år nå foretrekker jeg denne foran MS Office for Mac, men jeg har dessverre ikke vært borte i en situasjon hvor det har vært nødvendig å åpne docx/pptx som jeg kan huske. Doc/ppt går iallfall knirkefritt. Både å åpne og lagre i formatet.

 

5. Virus/Spywhare: Jeg benytter ikke anti-virusprogramvare, men kjørte en online test forleden for å sjekke og fant da null og niks.

 

6. Flash: Nettsider med Flash krever dessverre en del mer ressurser enn i Windows, men det har jeg løst med Flashblock/Click to Flash.

 

7. Mail/Kalender: Har testet en del forskjellige mailprogrammer, og foreløpig ser det ut til at jeg ender opp med Mail, og denne funker flott sammen med Gmail-bruken du forespeiler. iCal er tett koblet opp mot Mail, så om telefonen er støttet så ser jeg ingen problemer.

 

8. Fremtid: Det skulle jeg absolutt tro.

 

9. Leveringstid: Du må nok da forvente nærmere fire uker før du får den på døra.

 

Tror dere Mac kan være noe for meg?

- Ta deg en tur til en Apple Store/Eplehuset/Humac og test litt. Om du ikke finner det helt avskrekkende, kan det være noe for deg. :)

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Det ser ut som du allerede har fått svar på det meste, bortsett fra erfaringer med Magic Mouse.

 

Jeg har en slik mus koblet opp mot en Mac Mini og en MacBook Pro, og jeg elsker den. Det krever litt tilvenning (mye, hvis du er uheldig), men når du først lærer den å kjenne er den fantastisk. Hvis du i tillegg installerer programvare som jitouch kan du tilpasse musen helt etter dine behov. Du bør absolutt prøve den, helst i mer enn 10 minutter, før du konkluderer med om den er noe for deg eller ikke.

Lenke til kommentar

8. Du har ingen garanti for hvor lenge akkurat din modell av Mac vil være støttet i fremtiden. Apple kan nårsomhelst bestemme seg for å komme med en ny versjon som ikke støtter din modell, eller hvor det mangler nødvendige drivere for en eller annen hw-komponent i maskinen du har. Apple er ikke kjent for å spørre brukerene sine først før de tar slike avgjørelser. :)

Nyeste eksempel er "snøleopard" (siste versjon av OS X); dersom du har en maskin med POwerPV prosessor så kan du ikke kjøre snøleopard på den.

 

Apple lever av å selge bokser (hardware) og vil helst at du kjøper ny boks så ofte som mulig. :)

Lenke til kommentar

Overgangen til PPC var massiv, og knapt noe som skjer særlig ofte. Apples maskiner varer etter min erfaring lenge, både fordi de ikke druknes av tvilsom programvare og fordi Apple stadig kommer med gode oppdateringer.

 

Angående Office: Office 2008 har ikke Visual Basic-støtte. Hvis det du gjør er å skrive enkle dokumenter, lage enkle regneark, presentasjoner osv. er dette ikke noe problem – men til en del tung bruk kan det være greit å ha Visual Basic. Jeg er en ekstrembruker av Excel, og Office 2003 er derfor det eneste jeg av og til bruker Windows til.

 

Doubletwist kommer straks med Windows Mobile-støtte i sin Mac-versjon, det burde gjøre synkroniseringen greiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...