thefugl Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Heisann, nå driver jeg å tolker diktet "Likfunn" av Jacob Sande , et av hans mest groteske og kjente dikt. Dette er selfølgelig tradisjonalisme, og motivet her er døden. Sentrallyrikk. Men jeg trenger litt mer info, håper dere klunne være til hjelp. Mange sier han var en representant for det moderne prosjekt( troen på fornuften, fremskrittet osv). hvorfor? motiv? to første strofene: So fann dei han Ole Johan, langt burte i Håsteins-hagen. Der låg han og rotna og brann, med solsteiken rett i magen. Og magen var grøn og blå, av steinklaka gorr og slim, og flugor og kvitmakk små, aula i yrjande stim. Spyfluga grøn og feit, la sine egg i skinne, og ålkvite småmakkar beit seg gangar og hol der inne. Ei rotte stakk tranten ut, kva svarten som no var og sjå? Ho var som ein blodgorra klut, med blankslimut hale på. Takker for svar! Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg tror nok ikke det var Jacob Sande som skrev likfunn. Det var nok Jakob Sande... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Kjenner ikke til dikttolkning, men må bare gratulere deg med godt dikt-valg. Favorittdiktet mitt som jeg har brukt på fremlesninger og lignende gjennom hele min skolegang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå