8086 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Jeg har etter 5 år med digitalkamera flerfoldige tusen bilder. Langt de fleste er bare interessante for meg og venner, og den seriøse fotograferingen opptar en liten andel av totalen. Men hva som er snapshots og hva som er keepers for publisering går litt inn i hverandre, og jeg kan ikke enkelt ha to mapper kalt "fotohobby" og "fritid". Samtidig er ikke tagging med nøkkelord eller virtuelle album (Picasa) helt tilfredsstillende. Noe passer Facebook, andre mest Flickr, noen er begge deler Derfor er jeg interessert i å høre hvordana dere organiserer bildene deres ifht denne problematikken! Eric Scouten har en interessant artikkel om hvordan han setter opp LR med flere kataloger, men det blir for kronglete for meg. Endret 2. mars 2010 av 8086 Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Kan du ikke bruke nøkkelord i kombinasjon med rangering (Star rating) og fargemerking, så bør du vel se på Collections i LR. (http://www.adobe.com/designcenter/lightroom/articles/lir1am_collections.html) Bibble har muligheten til å ha flere kataloger åpne samtidig med metadata søk på tvers av katalogene. I Skal du benytte dette til å løse ditt tilfelle ville det vel være nødvendig å ha samme bilde i flere kataloger, men jeg vet ikke hvordan Bibble takler dette. Endret 3. mars 2010 av ahaf Lenke til kommentar
8086 Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Kan du ikke bruke nøkkelord i kombinasjon med rangering (Star rating) og fargemerking, så bør du vel se på Collections i LR. Collections blir vel bare statiske samlinger av bilder, men kanskje greit nok, men kanskje førstevarianten er bedre. Hvordan pleier du å gjøre dette? Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har ikke noe god løsning annet enn å bruke nøkkelord. Jeg bruker Bibble. Alle bilder blir merket med nøkkelord av type Hvor, Hva/Hvem og Hvilken anledning (ferie, tur, fødselsdag ++). Jeg bruker rangering med stjerner der 3 stjerner betyr at bildet er verdt å se/vise, 4 stjerner er jeg godt fornøyd med og 5 stjerner er blinkskudd. Da et bilde kan kun ha en fargelabel begrenser det hva disse lablene kan brukes til. Foreløpig merker jeg bilder jeg ønsker å jobbe videre med Røde. Select og reject merking bruker jeg dersom jeg trenger en midlertidig gruppering av bilder. Jeg er da kommet til at jeg må bruke en egen nøkkelordkategori for "Publisering" der det vil være nøkkelord som "Flickr", "Fotoklubben", "Facebook", "Visning for familie" o.s.v. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Hei, Har samme problem som deg. Tar fryktelig mye "feriebilder" og noen "fotoartbilde." Har digitalbilder fra 2002 og har aldri funnet en programvarebasert løsning jeg er fornøyd med. Har basert meg på et katalogstrukturpinsipp for å holde kontroll så bildene mine er organisert på følgnende måte: Bilder-digitalkamera - 2009.02.01-Vinteferie-Hafjell - 2009.06.10-Sommerferie-Danmark-Århus - 2010.06.26-Sommerferie-Danmark-Blåvann I strukturen over ligger ALLE bildene jeg har tatt som jeg har lyst til å ta vare på og som har en affeksjonsverdi for de som var med på bildene, men som man nødvendigvis ikke ville tatt med på en fotoutstilling. Det er i strukturen noen ganger mange bilder i hver katalog. Er ikke så nazi på å dele opp f.eks. sommerferien i 30 kategorier. Deler stort sett opp i katalofer etter HVOR jeg har vært og tatt bilder i en periode. Så har jeg en egen katalog for de virkelig gode bildene, som redigeres og som kan vises fram til mer fotointeresserte venner. Bilder-digitalkamera-GODE - 2009.02.01-Vinterferie-Hafjell-Vinterlandskap - 2009.06.10-Sommerferie-Danmark--Sønderborg-Vindmølle Poenget med kategorien over er at her skal det vært få men virkelig gode bilder. Her vil også arbeidsfilene fra photoshop ligge i samme katalog som bildene. Fordelen med dette er at jeg VET hvor alt arbeidsflyt som tilhører et motiv ligger. Litt rotete da det blir mange versjoner av samme bilde i en katalog. Ikke optimalt når man skal vise fram verket, da man må se igjennom bildene i katalogen for å finne det riktige bildet. Fordelen med denne strukturen er at den er fullstendig programvareuavhengig og det er lett å ta backup og flytte filene mellom maskiner og OS'er uten å miste noe bilde informasjon. Informasjonen ligger i katalogstrukturen og ikke i noen database. Hører gjerne hvordan andre gjør det da jeg ikke er 100% fornøyd med løsningen. Endret 5. mars 2010 av Mazeking Lenke til kommentar
korp Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Kan du ikke bruke nøkkelord i kombinasjon med rangering (Star rating) og fargemerking, så bør du vel se på Collections i LR. Collections blir vel bare statiske samlinger av bilder, men kanskje greit nok, men kanskje førstevarianten er bedre. Hvordan pleier du å gjøre dette? Du bør se på "smart albums" i Elements. Kort fortalt så er det et album som du definerer med hvilke tags albumet skal inneholde(f. eks. FLICKR). Etter dette vil alle fremtidige bilder du merker med tag'en FLICKR dukke opp i albumet ditt automatisk. Du kan ha mange "smart album", men bildene blir bare lagret ett fysisk sted. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Har basert meg på et katalogstrukturpinsipp <snip> "Katalog" som i en mappe i filsystemet eller katalog som i en katalog i et bildeorganiseringsprogram (som Lightroom, Bibble 5, Picasa, ...)? For katalogstrukturer i et program gjør at man slipper å duplisere filer i filsystemet (plassfordel). Problemet (uavhengig av om du bruker filsystemet eller et program) er at om du fikser på et bilde i en katalog blir det ikke fikset på i den andre. En mulighet nevnt over, som gjelder LR (men også andre programmer er mulig), er å opprette to Collections - en for familie og en for fotoart. Da vil alle endringer gjort på et bilde reflekteres i begge samlingene, og alle flagg, karaktergivinger (antall stjerner), nøkkelord, etc. vil følge bildene dine. Det gjør at du kan fin-filtrere bildene til å f.eks. bare vise bilder fra "familie og venner"-samlingen med minst to stjerner tatt i et visst intervall. Litt rotete da det blir mange versjoner av samme bilde i en katalog. Ikke optimalt når man skal vise fram verket, da man må se igjennom bildene i katalogen for å finne det riktige bildet. LR gir deg muligheten til å stacke bilder oppå hverandre. Har du mange varianter av et bilde kan de da logisk grupperes sammen, men bare vises i en variant i oversikten (om du ønsker). Lightroom 3 Beta er ute i en gratis prøveversjon nå ... Endret 5. mars 2010 av 8086 Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hva med å bare ha en katalog i LR, men å legge til et bestemt nøkkelord når du importerer venner og familie type bilder? Du kan jo sette et keyword som blir lagt til på alle bildene du importerer. En trenger jo ikke ha keywords på alt, så lenge du har det på den ene typen bilder, er det ikke så farlig med resten. da har du muligheten til å vise bare de uten det bestemte nøkkelordet, bare de med nøkkelordet, eller begge deler... Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 En kan jo også se på IDimager. Funker meget bra, men det er selvfølgelig litt arbeid med å katalogiserer bildene. Selv om bildet ligger fysisk på f.eks. Mine dokumenter/Bilder, så kan de tilhøre flere kataloger i IDimager sin database. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Har basert meg på et katalogstrukturpinsipp <snip> "Katalog" som i en mappe i filsystemet eller katalog som i en katalog i et bildeorganiseringsprogram (som Lightroom, Bibble 5, Picasa, ...)? LR gir deg muligheten til å stacke bilder oppå hverandre. Har du mange varianter av et bilde kan de da logisk grupperes sammen, men bare vises i en variant i oversikten (om du ønsker). Lightroom 3 Beta er ute i en gratis prøveversjon nå ... Snakker om kataloger i filstrukturen. Er livende redd for å gå på en smell med å lagre data i et eller annet proprietært format som ikke fungerer om 10-15 år. Derfor jeg har brukt denne "fysiske" måten å organisere filene på. Skal definitivt ta en kikk på LR, bibble og de andre programmene dere nevner her for å se om det er blitt noe bedre. Forsøkte meg for mange år siden med Canon sin software, men den organiserete alt etter dato. Det kjekke der var dog denne stjernefunksjonen som lett ga tilgang til bra bilder. Problemet er at noen av disse taggene kun sees av det programmet "taggen" er laget i. Burde vært en eller annen universelt metadataformat (EXIF?) som kunne håndtere disse "taggene" og kategoriene/stjernen eller hva man nå brukte så man kunne bruke flere programmer for å hente ut samme type informasjon. Burde vel tatt det i en egen tråd, men hvordan lagrer LR og f.eks. bibble metadata? I egen databaser som peker på en gitt fil på en gitt katalog, eller importerer man hele skiten dvs alle bildene inn i en egen databasefil på ørten terrabyte? Er det noen eksportfunksjon på metadata? Kan man i LR og bibble fint flytte en haug med filer fra en disk/fysisk makin til en annen disk eller fysisk maskin og fortsatt få tilgang til de samme metadataene? Så er det jo en ordenlig møkkajobb da å legge til metadata på gamle bilder, men den tid den sorg. Så lenge man får registert metadat på de BRA bildene så overlever man nok :-) Så var det dette da med RAW og Tiff, psd og jpg versjoner av samme bilde i forskjellige versjoner. Som de ble nevnt, smart om dette kunne organiseres på som et "objekt" med flere versjoner. Endret 6. mars 2010 av Mazeking Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Burde vel tatt det i en egen tråd, men hvordan lagrer LR og f.eks. bibble metadata? I egen databaser som peker på en gitt fil på en gitt katalog, eller importerer man hele skiten inn i en egen databasefil på ørten terrabyte? Bibble lagrer metadata i en database og har en peker til bildet i en katalog, men kan også lagre metadata+evt justeringer gjort i bildet i en egen XML fil. Man kan også få bibble til å lage en standard XMP fil for å ta med metadata inn i andre programmer som leser XMP sidecar filer. Bibble vil også lese XMP sidecar filer under import. Lightroom har også en database og har vel også en peker til bildet. LR kan settes opp til å lagre XMP sidecar filer med metadata. LR leser XMP sidecar filer under import. Lightroom lager noen egne XMP tags for å lagre nøkkelord i en trestruktur. Bibble kan både lese og skrive disse XMP taggene så det burde gå greit å migrere den ene eller andre veien av hensyn til nøkkelord, rangering o.l. Bildeinstillinger generelt kan du glemme. Alle seriøse utviklere som lager programmer for å katalogisere bilder bør/må forholde seg til XMP og IPCT så det vil være mulig å ta vare på nøkkelord ved migrering til andre programmer lang tid fremover. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Du bør se på "smart albums" i Elements. Kort fortalt så er det et album som du definerer med hvilke tags albumet skal inneholde(f. eks. FLICKR). Kjenner til dem (Smart Collections i LR). Har tenkt tanken, men liker ikke metadata som brukes til organiseringsformål og ikke til å beskrive bildet Det er vel noe jeg må komme meg over hvis det ikke er noen andre måter Endret 5. mars 2010 av 8086 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå