Gå til innhold

Maxi-Jet pumper, m. temperatursikring; Advarsel!

Anbefalte innlegg

Headingen er kanskje ikke voldsomt beskrivende, men jeg vil forklare nærmere her.

Dere som bruker denne type pumper, skal være klar over én ting: Disse pumpene har en innebygget temperatursikring, som stopper pumpa om den interne temperaturen (i statoren) overstiger 60grader C.

Ved tre anledninger i kveld har jeg observert at pumpa har stoppet, noe jeg får beskjed om via HW-monitor, som heldigvis foretar en auto-shutdown. I to av tilfellene skjedde dette imens jeg var borte fra maskinen.

Det kan se ut som om denne temperatursikringen plutselig har begynt å fuske, for pumpa føles slett ikke varmere enn den har vært gjennom det siste halvannet år!

Det er mye mulig at dette er et engangstilfelle, men jeg vil i alle fall orientere omverdenen om dette.

Har du en slik pumpe, så sørg i alle fall for at du har aktivisert auto-shutdown i BIOS eller vha annen overvåkning av CPU-temperatur!

Jeg skal selvsagt ta dette opp med importøren av disse pumpene, og forhåpentligvis er dette et engangstilfelle. Men vær som sagt obs på dette!

Saken vil antageligvis ikke gjelde for den som har en slik pumpe nedsenket i en tank, da pumpetemperaturen i et slikt tilfelle vil være langt lavere enn hva tilfellet er for en frittstående montasje som jeg sjøl benytter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du og dine dobbeltposter Skrue :D Godt at du sier ifra.

Hæh? "Mine dobbeltposter"? Ok, jeg knota nok litt da jeg la inn denne meldinga fra den andre maskinen, men kan da vitterlig ikke se noen dobbeltpost?

Eh, har jeg lagt inn tråden to ganger kanskje? Har ikke sjekka dette, fordi jeg går rett på tråden fra varsling via mail!

Men etter nærmere ettertanke har du antagelig rett. For faktum er at responsen etter "OK" var mildest talt treeg da jeg sendte innlegget, og dermed klemte jeg til med "Refresh" i Explorer.

Ha meg unnskyldt!

*Sjekker nå* :oops: *Slette dobbeltpost*

Btw; Jeg har vel ikke for vane å dobbeltposte dah! :D

Lenke til kommentar
veldig bra du sier ifra! men så er det er jo ikke så spesielt farlig om pumpa stopper :)

Njaa, det kommer jo helt an på hvordan man innretter seg?

Har man ikke noen form for "warnings", så kan jo temperaturen selv i et vannkjølt system nærme seg faretruende verdier! Riktignok vil det ta noe lengre tid, men likefullt......

Lenke til kommentar
jeg tengte faktisk å kjøpe den pumpen jeg...

glad jeg heller rev i med litt extra resusjer, å kjøpte en aquabee up2000 :D

Såså, det var ikke menigen å skremme vettet av hverken deg eller andre da!

For i det hele tatt så fremstår Maxi-Jet pumpa som svært bra, mht forholdet kapasitet / størrelse / støy, i forhold til endel andre pumper.

AquaBee har vel også vært eksponert her i forumet, med fokus på startvansker. Antageligvis er også dette "hendelige uhell", på linje med mine opplevelser?

"Går noe rundt, så vil det før eller siden stoppe!" :lol:

Lenke til kommentar
jeg tengte faktisk å kjøpe den pumpen jeg...

glad jeg heller rev i med litt extra resusjer, å kjøpte en aquabee up2000 :D

Såså, det var ikke menigen å skremme vettet av hverken deg eller andre da!

For i det hele tatt så fremstår Maxi-Jet pumpa som svært bra, mht forholdet kapasitet / størrelse / støy, i forhold til endel andre pumper.

AquaBee har vel også vært eksponert her i forumet, med fokus på startvansker. Antageligvis er også dette "hendelige uhell", på linje med mine opplevelser?

"Går noe rundt, så vil det før eller siden stoppe!" :lol:

gjaldt det min pumpe? er litt kjekt å vite, så jeg ikke stor blindt på at pumpa går, for da kan uhell intreffe :o ! :lol:

men skulle vell heller tro det var mer et problem med "økonomi" utgavene, da min kosta i nærheten av tusenlappen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...