dan83 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 legger ut en ny crop av iso 800, tatt ute under gode lysforhold, ute; ikke vet jeg, men jeg trodde ærlig talt at iso 800 vill vært renere i mørke områder og dette strider litt imot tester jeg har sett på nette!?I mine øyene, så ser det mer ut som bilde er tatt på iso 1600! Lurer nå seriøst på om det er variasjoner av støy på de samme modellene/sensorene? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) I og med at det er veldig mye snø i bildet, så har kamera undereksponert. Ta bildet på nytt med +1 EV eksponeringskompensasjon. I og med at du har fått undereksponert bildet, så vil du få mer støy enn om du hadde truffet med eksponeringen. Endret 2. mars 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Grrr - dobbeltpost Endret 2. mars 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 I og med at det er veldig mye snø i bildet, så har kamera undereksponert. Ta bildet på nytt med +1 EV eksponeringskompensasjon. I og med at du har fått undereksponert bildet, så vil du få mer støy enn om du hadde truffet med eksponeringen. ja, var klar over dette, så tokk bilde med +2/3 EV(eller var det +1/3 EV) Syntes uansett ikke denne forskjellen er veldig stor på samme type bilder som er litt overeksponert eller helt korrekt eksponert:) Har prøvd med noen titals bilder nå, hvor noen har vært bitte litt undereksponert, mens andre har vært ganske korrekt eksponert og forskjellen er ikke særlig stor egentlig, så lenge filene er ubehandlet. Det er først når bildene er ganske undereksponert at forskjellene begynner å bli ganske tydelig, er mitt inntrykk, spesielt hvis man øker eksponeringa i etterbehandling:) Så hva sier du, er jeg bare fanatisk opptatt av støy og har for høye forhåpninger eller er det faktisk mulig at jeg har fått en dårlig kompi av sensoren som brukes i eos450d?Har nesten lyst til å høre med canon, men kan vell nesten forutsi hva de kommer til å si! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Så hva sier du, er jeg bare fanatisk opptatt av støy og har for høye forhåpninger eller er det faktisk mulig at jeg har fått en dårlig kompi av sensoren som brukes i eos450d?Har nesten lyst til å høre med canon, men kan vell nesten forutsi hva de kommer til å si! Jeg vil nok si at du er fanatisk opptatt av støy Har du mulighet for å være med på akam-treffet vårt i Oslo til søndag, så kan vi prøve ut litt. Jeg har en 30D som kan være en grei målestokk å sammenligne med. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Så hva sier du, er jeg bare fanatisk opptatt av støy og har for høye forhåpninger eller er det faktisk mulig at jeg har fått en dårlig kompi av sensoren som brukes i eos450d?Har nesten lyst til å høre med canon, men kan vell nesten forutsi hva de kommer til å si! Jeg vil nok si at du er fanatisk opptatt av støy Har du mulighet for å være med på akam-treffet vårt i Oslo til søndag, så kan vi prøve ut litt. Jeg har en 30D som kan være en grei målestokk å sammenligne med. ok, høres bra ut, skal se om jeg får til det. Men kan bli litt køddent å sammenligne derimot, siden det absolutt er best å gjøre dette med raw filer på en data:) Kommer det mange på det treffe da, noen andre kjente røvere fra forumet her? Hadde jo vært morsomt å møtt flere i person:) Kommer derimot ikke til å ta så mye bilder tror jeg da, siden det ikke akkurat er så mye fint landskap i oslo. Dyrelivet er også litt begrensa Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Skaff deg et belli CF-kort før treffet, ta testbilder med det og test hjemme. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hva skal du med ISO 800 hvis du vil ta gode landskapsbilder! Hold deg til iso 100 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Hva skal du med ISO 800 hvis du vil ta gode landskapsbilder! Hold deg til iso 100 Har bare lyst til å vite at alt stemmer, ikke noe mer en det:) Kan uansett trenge iso 800 ved makro under litt dårlige lysforhold, håndholdt! Skaff deg et belli CF-kort før treffet, ta testbilder med det og test hjemme. ja, eller kan jo egentlig bare bruke det samme sd korte mitt på test bildene:) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hva skal du med ISO 800 hvis du vil ta gode landskapsbilder! Hold deg til iso 100 Har bare lyst til å vite at alt stemmer, ikke noe mer en det:) Kan uansett trenge iso 800 ved makro under litt dårlige lysforhold, håndholdt! Skaff deg et belli CF-kort før treffet, ta testbilder med det og test hjemme. ja, eller kan jo egentlig bare bruke det samme sd korte mitt på test bildene:) Det kommer ingenting godt ut av å lete etter feil og svakheter, vi har alle vært der en gang - men livet blir så mye bedre når man fokuserer på å ta bilder og lar utstyr være utstyr/verktøy. Bare mitt tips Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Vet ikke om det er tatt opp før,men hvilken prosess bruker du på fremkalling av bildene. Hele hendelseforløpet fra tatt bilde til du er ferdig redigert på PCen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Kommer det mange på det treffe da, noen andre kjente røvere fra forumet her? Hadde jo vært morsomt å møtt flere i person:) Kommer derimot ikke til å ta så mye bilder tror jeg da, siden det ikke akkurat er så mye fint landskap i oslo. Dyrelivet er også litt begrensa Det er vel et par/tre bekreftede, og det pleier å komme en del etternølere som kaster seg på etterhvert. Nå ser det ut som om det blir bra vær utover, og da våkner en del fra foto-dvalen ja, eller kan jo egentlig bare bruke det samme sd korte mitt på test bildene:) Det skaper fort rot med filnummerering. Pluss det faktum 30D tar CF, ikke SD. Men det er ikke noe problem; jeg har en 256MB brikke du kan få til odel og eie. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Vet ikke om det er tatt opp før,men hvilken prosess bruker du på fremkalling av bildene. Hele hendelseforløpet fra tatt bilde til du er ferdig redigert på PCen. Dette er ubehandlet raw filer, alt annet blir bare dumt å vise frem:) Mulig det du sier med snøen stemmer tomsi, for har en annen crop her fra et inne bilde tatt med iso 800 og da ser ting mer normalt ut igjen(tror jeg): obs, ble litt stor fil Endret 2. mars 2010 av dan83 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Kommer det mange på det treffe da, noen andre kjente røvere fra forumet her? Hadde jo vært morsomt å møtt flere i person:) Kommer derimot ikke til å ta så mye bilder tror jeg da, siden det ikke akkurat er så mye fint landskap i oslo. Dyrelivet er også litt begrensa Det er vel et par/tre bekreftede, og det pleier å komme en del etternølere som kaster seg på etterhvert. Nå ser det ut som om det blir bra vær utover, og da våkner en del fra foto-dvalen ja, eller kan jo egentlig bare bruke det samme sd korte mitt på test bildene:) Det skaper fort rot med filnummerering. Pluss det faktum 30D tar CF, ikke SD. Men det er ikke noe problem; jeg har en 256MB brikke du kan få til odel og eie. Åssen får jeg overført filene fra dette CF korte til min laptop da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Åssen får jeg overført filene fra dette CF korte til min laptop da? Har du ikke kort-leser - trodde alle hadde slike idag ? Jeg kan ta med en laptop og kortleser, så får du kopiert over filene. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Åssen får jeg overført filene fra dette CF korte til min laptop da? Har du ikke kort-leser - trodde alle hadde slike idag ? Jeg kan ta med en laptop og kortleser, så får du kopiert over filene. Har dessverre ikke en kortleser, men hvis du gidder å ta med en laptop, så hadde jeg vært evig takknemlig. Men kan ikke love at jeg er med, skal eventuelt si ifra hvis jeg ikke kommer:) Fikk forresten dette svaret på foto.no: "Jeg tror du har rett, men jeg mistenker ikke selve billedbrikken. Den består jo av flere millioner sensorer, og selv om noen av disse skulle generere mer støy enn de skulle, ville neppe denne støyen være synlig når man betrakter bildet som et hele. Men mellom sensorene og A/D omformeren ligger det en forsterker. Denne mottar jo svært lave signaler i skyggeområdene. Sammen med dette svake signalet ligger det en termisk bakgrunnsstøy som forsterkeren ikke kan gjøre noe som helst med. Men i tillegg til denne støyen kommer det en støy som er generert av den første transistoren i inngangsforsterkeren. Og det er en kjent sak at det er en del eksemplarspredning fra transistor til transistor når det gjelder støyegenskaper. Alle de kameratestene jeg har sett er utført på et eller noen få eksemplarer, åpenbart gjort av økonomiske grunner. Slike tester har selvfølgelig liten mulighet for å fange opp eksemplarspredning. Selv har jeg ingen erfaring med EOS450D, men at det skulle være synlig støy ved ISO 200-400 høres merkelig ut. Men hva som ligger i uttrykket "helt korrekt eksponert" kan nok diskuteres. Anbefaler deg å få tak i et annet kamera og foreta sammenligninger av det samme motiv under helt identiske lysforhold." så hvis dette stemmer, så er det faktisk variabler mellom de samme modellene,selv om dette kanskje ikke er noe feil i seg selv. Jeg er litt sær, men jeg MÅ vite at alt er som det skal være Denne støyen jeg får ved iso 400-800, og også noen ganger ved iso 200(i mørke partier), syntes jo bare ved ekstrem cropping og det er vell kanskje ganske normalt? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Støyen du har på bildene dine ved høy ISO er helt normal... 450D er uansett ikke et kamera som er utpreget god på ISO. Selv fra ISO 400 vil du få merkbar støy om eksponeringen ikke er optimal og du Pixelpeeper. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 så hvis dette stemmer, så er det faktisk variabler mellom de samme modellene,selv om dette kanskje ikke er noe feil i seg selv. Jeg er litt sær, men jeg MÅ vite at alt er som det skal være Denne støyen jeg får ved iso 400-800, og også noen ganger ved iso 200(i mørke partier), syntes jo bare ved ekstrem cropping og det er vell kanskje ganske normalt? Litt variasjoner mellom eksemplarene vil det alltid være. Og det er mulig du har vært uheldig. Men jeg mistenker at du har heller vært uheldig med testingen din. Det er feil tid på året for å satse på støyfrie bilder Prøv å legge vekk "støyjakten" en stund å og bruk tiden til å bli bedre kjent med kamera under forskjellige forhold. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 så hvis dette stemmer, så er det faktisk variabler mellom de samme modellene,selv om dette kanskje ikke er noe feil i seg selv. Jeg er litt sær, men jeg MÅ vite at alt er som det skal være Denne støyen jeg får ved iso 400-800, og også noen ganger ved iso 200(i mørke partier), syntes jo bare ved ekstrem cropping og det er vell kanskje ganske normalt? Litt variasjoner mellom eksemplarene vil det alltid være. Og det er mulig du har vært uheldig. Men jeg mistenker at du har heller vært uheldig med testingen din. Det er feil tid på året for å satse på støyfrie bilder Prøv å legge vekk "støyjakten" en stund å og bruk tiden til å bli bedre kjent med kamera under forskjellige forhold. Amen Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Lurer nå seriøst på om det er variasjoner av støy på de samme modellene/sensorene? Jeg ser ofte på flere tester av samme kamera, og resultat på støymålinger synes jeg som regel stemmer godt overens, i hvertfall hvis man tar i betraktning at det brukes litt forskjellige målemetoder. Det virker også logisk at det bør være relativt liten variasjon mellom kameraer av samme type på dette området. Det er generelt mye enklere å få elektronikken lik enn mekaniske og optiske konstruksjoner. Så noen nevnte A/D-konverterene og noe forskjell kan det selvsagt være, men dette er viktige komponenter og det virker sannsynlig at Canon (og andre produsenter) har høye krav til presisjon i disse. Forøvrig synes jeg ikke det var overraskende mye støy på eksempelbildet. På Iso 800 og 1600 er det en god del støy, undereksponering og/eller mørke områder fremhever dette og tar du en RAW-fil og konverter til JPG uten noe særlig støyreduksjon vil støyen være lett synlig i 100%, spesielt på rene flater som søppelkassene på bildet. Skarper du opp bildet fremheves støyen ytterligere. Korrekt støyreduksjon er en veldig viktig (og til dels vanskelig) del av RAW-konvertering. Prøver du derimot å printe bilde på en blekkskriver vil mye av støyen forsvinne "av seg selv", og det er egentlig en bedre test enn å se på bilet på skjerm i stor forstørrelse. --- Ser dere diskuterer laptop eller ikke for å få delt bilder. Har dere prøvd dropbox? Genialt program for å dele filer som er for store til å maile på nett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå