Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt startbatteri. Biltema bra nok?

Anbefalte innlegg

14V på tomgang er ikke nødvendigvis et problem. Prøv å måle etter å ha kjørt bilen noen km, med motoren på 3000rpm. Dersom den da viser for lavt kan man tenke på å gjøre noe, men om den da viser 14,5 eller høyere (bør ikke være så alt for mye høyere) kan man begynne å lete etter mulige feilkilder.

Sant det du sier der.

Men likevel, jeg har gjort en del tester på dette. Som regel ligger ladespenningen innenfor 0.05 volt fra det man måler på tomgang, om man ruser motor så lader den ikke høyere spenning. Men når motor og dynamo blir varm, er det vanlig at den synker ca 0.3 volt. Dette pga varme dioder i dynamoen, blokken har blitt varm og alle kablene  har blitt varme, sånn at de får mer motstand. Cirka 20 prosent mer motstand ved 70 grader enn ved 20 grader faktisk, for å være eksakt.

Ladac spenningsregulatorer tar hensyn til temperatur..

http://www.ladix.no/index.php?page=shop.browse&category_id=302&option=com_virtuemart&Itemid=35

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14V på tomgang er ikke nødvendigvis et problem. Prøv å måle etter å ha kjørt bilen noen km, med motoren på 3000rpm. Dersom den da viser for lavt kan man tenke på å gjøre noe, men om den da viser 14,5 eller høyere (bør ikke være så alt for mye høyere) kan man begynne å lete etter mulige feilkilder.

Mener du at jeg skal holde motoren på 3000 rpm mens jeg måler?

Jeg var nemlig ute og kjørte en lengre tur i sted, og etterpå målte jeg 13,8v på tomgang.

Korrekt. Sett måleprobene på batteriet slik at de står fast, og legg multimeteret med displayet mot frontruta, så kan du se det samtidig som du tester den på turtall.

(Akkurat 3000rpm var forresten et tall hentet ganske rett fra lufta.. skal kunne oppå full spenning dersom turtallet ligger omtrendt på det nivået motoren normalt sett belastes på)

Og for å presisere, så vil ikke batteriet utlades på tomgang om den holder 13,8V (noe jeg vil uansett si er endel for lite for tomgang), det vil bare ikke lades opp. Redusert spenning på tomgang kan faktisk i teorien hjelpe på levetiden på batteriet, forutsatt at spenningen under belastning blir høy nok til å holde det oppladet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...