Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt startbatteri. Biltema bra nok?

Anbefalte innlegg

Hvis ikke ladelampen lyser når du kjører så tviler jeg på at det er dynamoen som ikke lader.

Du kan jo måle ladespenningen på batteriet, skal være ca 14,4V.

Har du hatt problemer med å få start på bilen hvis den har stått et par dager? Hvis ikke så tviler jeg på at den suger noe særlig strøm.

Kan bruke et apparat som du holder rundt + ledningen, så ser du hvor mye strøm den bruker. Så er det bare å nappe utav en og en sikring, så ser du hvilken krets som suger strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke ladelampen lyser når du kjører så tviler jeg på at det er dynamoen som ikke lader.

Har du hatt problemer med å få start på bilen hvis den har stått et par dager? Hvis ikke så tviler jeg på at den suger noe særlig strøm.

Kan bruke et apparat som du holder rundt + ledningen, så ser du hvor mye strøm den bruker. Så er det bare å nappe utav en og en sikring, så ser du hvilken krets som suger strøm.

Ladelampen lyser ikke når jeg kjører. Har heller ikke hatt problemer med å få start på bilen selv om den har stått i tre dager.

Det eneste elektriske som er aktivt når bilen er slått av, er startsperren og den nylig monterte batteriindikatoren. Jeg tviler dog på at dette trekker så mye at batteriet går ned til 12,6V over natten. Normal hvilespenning er vel 12,8V på et batteri som er iorden.

Lenke til kommentar

Ladelampen lyser ikke når jeg kjører. Har heller ikke hatt problemer med å få start på bilen selv om den har stått i tre dager.

Det eneste elektriske som er aktivt når bilen er slått av, er startsperren og den nylig monterte batteriindikatoren. Jeg tviler dog på at dette trekker så mye at batteriet går ned til 12,6V over natten. Normal hvilespenning er vel 12,8V på et batteri som er iorden.

Nei, hvilespenning på syrebatteri er 2.1 volt per celle, noe som blir 12.6 volt.

Et lite tips, sjekk hvor mye dynamoen lader. 14.5 volt bør det minst være for at batteriet skal bli fulladet. 

Lenke til kommentar

14,5V er ikke det det minst bør være. Normalt er det 14,4 på tomgang. Kommer litt an på regulator, men jeg har målt på biler som lader fra 14,2V med helt ny dynamo og regulator.

Varierer. Satte selv inn 15 volt regulator. 14.9 på kald motor, og 14.75 på varm cirka. Aldri mer problemer med lading av batteri, i tillegg til 115 a dynamo. Plenty strøm. 

Forresten, hvilke tangamperemeter måler likestrøm? Har selv et fra Fluke, men der er det kun vekselstrøm på. 

Lenke til kommentar

Har nå målt på nytt. Batteriet viser 12,59V med motoren av, og 14,05V med motoren igang. Kan dette tyde på at dynamoen bør byttes?

Sleng inn ny regulator bare, 14.5 volt burde holde hvis du bare skal ha syrebatteri. Denne sitter som en liten, løs del av dynamoen og er lett å skifte.

Lenke til kommentar

Har nå målt på nytt. Batteriet viser 12,59V med motoren av, og 14,05V med motoren igang. Kan dette tyde på at dynamoen bør byttes?

Sleng inn ny regulator bare, 14.5 volt burde holde hvis du bare skal ha syrebatteri. Denne sitter som en liten, løs del av dynamoen og er lett å skifte.

Er dette en universell del?

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke det. Må være til den dynamoen du har. Men ring til Torshov eller liknende, så ordner det seg. Kjøpte min der selv. Er egentlig bare å oppgi hvilken bil du har og hvor mye den skal lade (14.5 volt). Dem spør etter skiltnummer og finner riktig del i dataen. 

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke det. Må være til den dynamoen du har. Men ring til Torshov eller liknende, så ordner det seg. Kjøpte min der selv. Er egentlig bare å oppgi hvilken bil du har og hvor mye den skal lade (14.5 volt). Dem spør etter skiltnummer og finner riktig del i dataen. 

Da prøver jeg det. Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, fordi all spenning som kommer ut av dynamoen styres av regulatoren. Derfor må du skifte den først. Dynamoen din kan egentlig lade godt over 14V, og regulatoren er den som regulerer spenningen i forhold til hva bilen trenger.

Mest sannsynlig er det bare snakk om en dårlig regulator her. Noe som ikke er nevnt her er at noen biler har intern regulator i dynamoen, noe som vil si at du må skifte hele dynamoen selv om det er regulatoren som er feilen.

Dette skjedde med meg, og da må du ut med 2000-3000,- for en bytte dynamo.

Edit: hvilken bil har du? Modell, motor, årsmodell.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Noe som ikke er nevnt her er at noen biler har intern regulator i dynamoen, noe som vil si at du må skifte hele dynamoen selv om det er regulatoren som er feilen.

Det har jeg ikke hørt om før. Tror ikke Bosch har noen slike?

Uansett, det er mulig å fikse da også. Regulatoren  har en fot på seg som går til jord. Kutt denne, og sett mellom en diode ifra regulator til jord = vips 0.6 volt høyere spenning.

Lenke til kommentar

14V på tomgang er ikke nødvendigvis et problem. Prøv å måle etter å ha kjørt bilen noen km, med motoren på 3000rpm. Dersom den da viser for lavt kan man tenke på å gjøre noe, men om den da viser 14,5 eller høyere (bør ikke være så alt for mye høyere) kan man begynne å lete etter mulige feilkilder.

Lenke til kommentar

14V på tomgang er ikke nødvendigvis et problem. Prøv å måle etter å ha kjørt bilen noen km, med motoren på 3000rpm. Dersom den da viser for lavt kan man tenke på å gjøre noe, men om den da viser 14,5 eller høyere (bør ikke være så alt for mye høyere) kan man begynne å lete etter mulige feilkilder.

Sant det du sier der.

Men likevel, jeg har gjort en del tester på dette. Som regel ligger ladespenningen innenfor 0.05 volt fra det man måler på tomgang, om man ruser motor så lader den ikke høyere spenning. Men når motor og dynamo blir varm, er det vanlig at den synker ca 0.3 volt. Dette pga varme dioder i dynamoen, blokken har blitt varm og alle kablene  har blitt varme, sånn at de får mer motstand. Cirka 20 prosent mer motstand ved 70 grader enn ved 20 grader faktisk, for å være eksakt.

Lenke til kommentar

Mener du at jeg skal holde motoren på 3000 rpm mens jeg måler?

Jeg var nemlig ute og kjørte en lengre tur i sted, og etterpå målte jeg 13,8v på tomgang.

Er det forresten mulig å feilsøke dynamoen på noe vis, før jeg går i gang med å bestille deler?

Du kan også måle spenningsfall mellom dynamo og batteriet for å finne ut om kablene er årsaken. Det er surt å bytte deler forgjeves.

Hvordan gjør jeg dette med et vanlig multimeter?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Mål spenningen mellom plussterminalene på dynamoen og batteriet med motoren igang og med normalt strømforbruk (kjørelys, radio etc). Ikke koble fra noen kabler. Spenningen man da måler er tapet, og bør ikke være mer enn 0,2 volt. Mål også mellom - på batteriet og huset på dynamoen.

Lenke til kommentar

Mål spenningen mellom plussterminalene på dynamoen og batteriet med motoren igang og med normalt strømforbruk (kjørelys, radio etc). Ikke koble fra noen kabler. Spenningen man da måler er tapet, og bør ikke være mer enn 0,2 volt. Mål også mellom - på batteriet og huset på dynamoen.

Takker. Dette skal prøves. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...