Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt startbatteri. Biltema bra nok?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et nytt startbatteri (45 Ah) til bilen min, og lurer på hvordan kvaliteten er på Biltemas SMF-batterier (den forseglede og vedlikeholdsfrie typen).

 

Kriteriene er:

 

1. Minst 3 års varighet.

2. Skal kunne starte uten problemer i -20 C.

3. Skal ikke ta fyr eller eksplodere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et direkte svar på det du spør om, men noen tips følger. Når det gjelder batteri er det best å kjøpe et med størst mulig kapasitet som du får plass til, altså med mest mulig Ah. Da holder batteriet i flere år, og sjansen får å stå der og ikke få start på grunn av tomt batteri er mindre. Dersom bilen ikke blir tatt hånd om regelmessig hjelper det fint lite hvor godt batteri du har. Tar du service regelmessig og har et brukbart batteri vil det ikke være noe problem å få start i kulda. Bare husk på å ta noen lengre turer når det er kaldt, ikke bare småturer.

 

Ellers så vil jeg ikke tro batteriene fra Biltema ernoe spesielt dårligere enn andre batterier i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Ikke et direkte svar på det du spør om, men noen tips følger. Når det gjelder batteri er det best å kjøpe et med størst mulig kapasitet som du får plass til, altså med mest mulig Ah. Da holder batteriet i flere år, og sjansen får å stå der og ikke få start på grunn av tomt batteri er mindre. Dersom bilen ikke blir tatt hånd om regelmessig hjelper det fint lite hvor godt batteri du har. Tar du service regelmessig og har et brukbart batteri vil det ikke være noe problem å få start i kulda. Bare husk på å ta noen lengre turer når det er kaldt, ikke bare småturer.

 

Ellers så vil jeg ikke tro batteriene fra Biltema ernoe spesielt dårligere enn andre batterier i samme prisklasse.

Takk for svar.

 

Jeg har per i dag et 8 år gammelt Panasonic-batteri på 45 Ah som har stått i bilen siden den var ny. Det fungerer greit fremdeles, men jeg merker at det tar et par sekunder ekstra å starte motoren nå for tiden, spesielt når det er mange kuldegrader. Batteriet har aldri vært vedlikeholdsladet eller behandlet på noen måte (kanskje bortsett fra etterfyll av batterivann når bilen har vært på service), så det er nok av ganske høy kvalitet.

 

Jeg har nettopp kjøpt en Ctek-lader for å gi batteriet litt fin behandling på sine eldre dager, slik at det ikke skuffer meg en dag jeg har dårlig tid, men problemet er at det kutter ladingen etter kort tid. I følge laderen har det for høy selvutlading og synger på siste verset. Jeg har egentlig lyst å la det bli stående for å se hvor lenge det varer, bare for moro skyld, men det er kanskje ikke så smart. Er det sannsynlighet for at det vil kutte tvert en dag, eller vil det bare bli gradvis dårligere?

Lenke til kommentar

Et batteri går ikke fra bra til dårlig/tomt over natten på egenhånd. Det vil bli gradvis dårligere, til du en dag ikke vil få start på bilen.

OK. Da kan jeg kanskje ha det en stund til, så fremt det ikke er skadelig for elektronikken i bilen?

 

Det har tydeligvis for lav spenning, for vindusheisene går veldig seint opp og ned når motoren er av. Merker også at lysene dimmer litt og motoren går litt opp i turtall når bilen går på tomgang og jeg slår på varmetråder og bruker vindusheisene. Jeg målte 12,35 volt fra batteriet med motoren av (og fulladet batteri), og 14,1 volt med motoren i gang. Det er vel ikke helt gode verdier?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Et batteri som er fulladet og i orden har en hvilespenning på 12,7-12,8v. Ditt batteri har en hvilespenning på 12,32V noe som vil si at det bare har ca 60% igjen av kapasiteten det hadde da det var nytt, å kjøre med et slikt batteri putter unødvedig belastning på bilens dynamo og et batteri som er så dårlig kan i realiteten svikte deg nårtid som helst.

 

Biltemabatteri er ikke å anbefale for kalde innlandstrøk, du behøver ikke gå så mye opp i pris for å få et godt batteri spessielt siden du trenger et så lite batteri (45Ah).

 

 

Bilbatteritest

Lenke til kommentar

Et batteri som er fulladet og i orden har en hvilespenning på 12,7-12,8v. Ditt batteri har en hvilespenning på 12,32V noe som vil si at det bare har ca 60% igjen av kapasiteten det hadde da det var nytt, å kjøre med et slikt batteri putter unødvedig belastning på bilens dynamo og et batteri som er så dårlig kan i realiteten svikte deg nårtid som helst.

 

Biltemabatteri er ikke å anbefale for kalde innlandstrøk, du behøver ikke gå så mye opp i pris for å få et godt batteri spessielt siden du trenger et så lite batteri (45Ah).

 

 

Bilbatteritest

 

Takk for godt svar.

Jeg fulgte rådet ditt og kjøpte et nytt batteri (type Sønnak Superline) for å spare dynamoen for unødvendig slitasje. Merker allerde stor forskjell - starteren spinner mye fortere og vindusheisene går slik som de skal. :)

 

Det eneste negative er at det nye batteriet er bredere enn det gamle, så det stikker utenfor kanten på batteribrettet. Betyr dette noe? Hvis batteriet skulle begynne å lekke, så blir ikke væsken lenger samlet opp i brettet.

 

En annen ting er at holderen (den som heter "hold-down clamp" på engelsk) ikke griper rundt batteriet på ene siden. Det ser dog ut til å sitte skikkelig fast.

Lenke til kommentar

Ikke si at du har kjøpt et syrebatteri?

 

Jeg har et Exide Sønnak i den ene bilen min, og det batteriet er et mareritt. Hvis det har vært utladet en, merk EN gang, er det bare å kaste det.

 

ALDRI mer skal jeg ha syrebatteri, Apollo AGM står på handlelisten. 

 

 

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Jeg fulgte rådet ditt og kjøpte et nytt batteri (type Sønnak Superline) for å spare dynamoen for unødvendig slitasje. Merker allerde stor forskjell - starteren spinner mye fortere og vindusheisene går slik som de skal. :)

 

Det eneste negative er at det nye batteriet er bredere enn det gamle, så det stikker utenfor kanten på batteribrettet. Betyr dette noe? Hvis batteriet skulle begynne å lekke, så blir ikke væsken lenger samlet opp i brettet.

 

En annen ting er at holderen (den som heter "hold-down clamp" på engelsk) ikke griper rundt batteriet på ene siden. Det ser dog ut til å sitte skikkelig fast.

 

Så lenge batteriet blir holdt nede og sitter fast så er det ikke noe problem.

 

 

Ikke si at du har kjøpt et syrebatteri?

 

Jeg har et Exide Sønnak i den ene bilen min, og det batteriet er et mareritt. Hvis det har vært utladet en, merk EN gang, er det bare å kaste det.

 

ALDRI mer skal jeg ha syrebatteri, Apollo AGM står på handlelisten.

 

 

 

 

Skulle vært intressant å vite hvilken bil det er snakk om, og hva du legger i ordet "utladet". Hvist trådstarter skulle kjøpt et apollo

AGM batteri på 48Ah så hadde han blitt 2500kr fattigere, bortkastede penger....

Lenke til kommentar

98 modell opel... ;) tror ikke jeg kjøper noen batterier til 2500 til den, nei ;)

Og de nye biltemabatteriene er ikke tradisjonelle syre/bly batterier slik ejg har forstått det.

De er lukkede løsninger, tror det er noe slags kalium eller noe.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Jeg fulgte rådet ditt og kjøpte et nytt batteri (type Sønnak Superline) for å spare dynamoen for unødvendig slitasje. Merker allerde stor forskjell - starteren spinner mye fortere og vindusheisene går slik som de skal. :)

 

Det eneste negative er at det nye batteriet er bredere enn det gamle, så det stikker utenfor kanten på batteribrettet. Betyr dette noe? Hvis batteriet skulle begynne å lekke, så blir ikke væsken lenger samlet opp i brettet.

 

En annen ting er at holderen (den som heter "hold-down clamp" på engelsk) ikke griper rundt batteriet på ene siden. Det ser dog ut til å sitte skikkelig fast.

 

Så lenge batteriet blir holdt nede og sitter fast så er det ikke noe problem.

 

 

Ikke si at du har kjøpt et syrebatteri?

 

Jeg har et Exide Sønnak i den ene bilen min, og det batteriet er et mareritt. Hvis det har vært utladet en, merk EN gang, er det bare å kaste det.

 

ALDRI mer skal jeg ha syrebatteri, Apollo AGM står på handlelisten.

 

 

 

 

Skulle vært intressant å vite hvilken bil det er snakk om, og hva du legger i ordet "utladet". Hvist trådstarter skulle kjøpt et apollo

AGM batteri på 48Ah så hadde han blitt 2500kr fattigere, bortkastede penger....

Utladet da kan ikke bilen startes. Hvis et syrebatteri har vært utladet en gang hjelper det ikke å lade opp igjen da det vil selvutlade i løpet av kort tid. Hvilken bil det er snakk om er forsåvidt uvesentlig i denne sammenheng. Forøvrig kan jeg informere om at prisen på et Apollo A1750, med 70Ah og 1500A kaldstartstrøm ligger på drøye 2 tusen. Et vanlig batteri må ha en kapasitet på 70 % for å kunne starte en motor, AGM holder det med 30% kapasitet. Hvordan du kan kalle dette bortkastet er for meg uforståelig, dette er et sterkt batteri. Men ditt valg, jeg vil ikke ha noe annenrangs i min bil. Buy cheap, buy twice.

Lenke til kommentar

Trådstarter har bevist det de fleste vet, at et godt blysyrebatteri holder i lange baner til vanlig bruk. Min tankegang er særdeles enkel, å kjøpe et dyrt når det ikke er behøvelig er unødvendig, har selv hatt Sønnak (Superline) batterier i 3 av bilene jeg har hatt og de har tatt både småkjøring og kaldstarter på strak arm i 20 blå.

 

 

Pisen jeg brukte ble hentet herfra.

http://www.haraldnil...viewCat&catId=2

Lenke til kommentar

Biltema sine batterier er ikke bra! Har bytta mye av dem og de kneler med en gang det blir kaldt. Bytta ekstremt mange av dem i år. Vetta faen hvor gamle dem er ,men de er fortsatt rene og pene.

 

Batterier og bremseskiver fra biltema er ikke å anbefale.

 

Billig-batterier å anbefale: Euro Globe og Scanbrit.

Lenke til kommentar

Trådstarter har bevist det de fleste vet, at et godt blysyrebatteri holder i lange baner til vanlig bruk. Min tankegang er særdeles enkel, å kjøpe et dyrt når det ikke er behøvelig er unødvendig, har selv hatt Sønnak (Superline) batterier i 3 av bilene jeg har hatt og de har tatt både småkjøring og kaldstarter på strak arm i 20 blå.

 

 

Pisen jeg brukte ble hentet herfra.

http://www.haraldnil...viewCat&catId=2

 

Til vanlig bruk og de som ikke forventer så mye så holder det sikkert. Jeg vil ha et batteri som tåler mange utladinger og som leverer varene når jeg trenger det, deriblant også til bilstereo. Et syrebatteri kan heller ikke monteres på siden eller i lukket rom siden det trenger lufting. Den siden var dyr, mye billigere på torshov.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har et nytt batteri-relatert problem, så jeg tar opp igjen tråden i stedet for å starte en ny:

 

Jeg har kjøpt en batteriindikator ved navn Ctek Comfort Indicator som viser batteristatus via tre forskjellige LED-lamper. Grønt lys for over 90% kapasitet, gult for 40-90% kapasitet, og rødt for under 40%. Problemet er at denne begynner å blinke gult bare jeg setter fra meg bilen i en halv dag, selv om batteriet var fulladet en dag i forveien.

 

For å ta et nylig eksempel: Batteriet ble fulladet med en Ctek XS 3600 natt til fredag (målte 13.11 volt etter lading). På fredag kjørte jeg 2-3 timer og satte fra meg bilen over natten. I dag ser jeg at indikatoren blinker gult, og batteriet viser 12.6 volt (etter en kjøretur på bare ti minutter).

 

Jeg har følgende ukvalifiserte mistanker om årsaken:

- Dynamoen lader ikke batteriet skikkelig under kjøring

- Noe stjeler strøm fra batteriet når bilen står i ro (kanskje en kortslutning?)

- Batteriet er skadet og har høy selvutlading

 

PS. Batteriet ble kjøpt i mars i år, og er av type Sønnak Superline SB451

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...