Gå til innhold

Hvem er DU ?!?!


2new

Anbefalte innlegg

En annen grunn enn uvitenhet til at ikke blinklys til venstre fungerer, er at vi har trafikklys på alle motorveier. Dette er uvanlig i utlandet, unntatt ved av-/påkjøringene og i byer.

Endret av 2new
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg er om jeg kjører bak en rekke biler som gjerne ligger hakket under grensa, så tar jeg fart og svipper inn i et forbikjøingsfelt fra starten av, jeg har allerede gjerne opp mot 50km/t høyere fart en restan og kjører forbi, MEN så skal det jo absolutt komme ut en av høyrefeltet foran meg og kjøre forbi akkurat som meg, greit nok, men når dem kjører forbi i 4km/t høyere fart en resten kjører, da er det ikke lett å komme serlig langt for meg, heller ikke for han, han kommer sikkert forbi en bil på en vanlig forbikjøringsfelt, jeg kommer jo ikke noe lenger jeg heller da...

Lenke til kommentar

Så lenge lusekjørerne holder seg i høyre felt er det greit. Det som er irriterende er når nordmenn ligger i venstre fil uten at det ligger noen i høyre fil. Jeg har kjørt nedover Europa og observert at de vet hvordan klasse A motorvei skal kjøres.

 

Noe annet irriterende er når bil A kjører i fartsgrensa og bil B kjører forbi bil A med en fart som er 2 km/t fortere. Da tar forbikjøringen 2 år og 5 måneder, og det bygger seg opp 50 km kø bak bilen.

Jeg er så enig, så enig. Har også kjørt en god del nedover i Europa, og sammenligner man med Norge blir det fort et trist kapittel. Tenk hvor vakkert det hadde vært hvis folk faktisk brukte venstrefeltet til forbikjøring, og intet annet! Og enda bedre, tenk om norske bilister visste hva blink til venstre når man ligger i venstre felt betydde... Bare for å dra en liten test, er det noen brukere som vet svaret på sistnevnte?

 

 

det skal sies at det å ligge tett opptil noen og blinke med blinklyset ikke blir sett på som særlig bra i tyskland. Politet har egne målere som måler avstanden mellom bilene også blir du tatt bilde av og får bot. Mye av ulykkene i tyskland skyldes påkjøring bakfra, og det å presse han foran er bare tull.

 

Men sammtidig er det også idiotisk av han å ligge der, men ofte gir ikke han bak bilen foran tid til å flytte seg osv....

Lenke til kommentar

det skal sies at det å ligge tett opptil noen og blinke med blinklyset ikke blir sett på som særlig bra i tyskland. Politet har egne målere som måler avstanden mellom bilene også blir du tatt bilde av og får bot. Mye av ulykkene i tyskland skyldes påkjøring bakfra, og det å presse han foran er bare tull.

Hele formålet med å bruke blinklyset mot venstre er at du viser at du holder en høyere fart, og at du ber forankjørende om å flytte seg. Med andre ord vil man aldri ligge tett inntil bilen foran som man gjør i Norge.

 

Har for øvrig erfaring med at franskmenn er langt flinkere til dette med blink til venstre enn hva tyskere er.

Lenke til kommentar

Det må også nevnes at i Tyskland kan man bli bøtelagt for å lusekjøre i venstre fil. Man skal være oppmerksom på det som skjer både foran og bak sin egen bil. Jeg har ofte sett sløvinger som ikke reagerer når sykebil/politibil/etc kommer bakfra med full sirene. Enkelte har vel en oppfatning av at man kan holde sitt eget tempo og drite i hva som skjer bak seg.

 

En kompis av meg lusekjørte i venstre fil en gang. Han holdt ca. fartsgrense + 10 km/t på speedometeret. Bak han var en Audi som blinket mot venstre og ville forbi. Jeg kjørte bak disse to igjen i min egen bil. Da vi hadde pause og jeg spurte han om dette, sa han bare at han allerede lå over fartsgrensa og ikke trengte å bytte fil (selv om det var helt tomt der).

 

Når jeg absolutt vil forbi lusekjørere i Norge blinker jeg med fjernlyset eller bare kjører forbi i høyre fil. Dette skal man ikke gjøre, men intet annet nytter dessverre.

Lenke til kommentar

Det må også nevnes at i Tyskland kan man bli bøtelagt for å lusekjøre i venstre fil.

 

Sånn burde vært sånn her også...

 

 

En kompis av meg lusekjørte i venstre fil en gang. Han holdt ca. fartsgrense + 10 km/t på speedometeret. Bak han var en Audi som blinket mot venstre og ville forbi. Jeg kjørte bak disse to igjen i min egen bil. Da vi hadde pause og jeg spurte han om dette, sa han bare at han allerede lå over fartsgrensa og ikke trengte å bytte fil (selv om det var helt tomt der).

 

Typisk nordmann

 

 

Når jeg absolutt vil forbi lusekjørere i Norge blinker jeg med fjernlyset eller bare kjører forbi i høyre fil. Dette skal man ikke gjøre, men intet annet nytter dessverre.

 

Fullt forstålig.

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at mange speedometre viser 10-15 km/t feil ved en fart på 100 km/t.

Avviket er sjelden så mye som 10-15 km/t. På nyere biler er det ofte under 5 km/t og kan like godt gå den andre veien.

 

 

I min VW Touran viser speedometeret 140 km/t og GPS 131 km/t

Lenke til kommentar

På nyere biler er det ofte under 5 km/t og kan like godt gå den andre veien.

Feil - hele poenget med avviket er at det aldri skal vise feil vei, altså for lite, ettersom bilfabrikanter hadde druknet i søksmål fra illsinte bilister som ble tatt for å kjøre for fort. For ikke å snakke om søksmål fra veimyndigheter, osv...

 

Den er ikke veiledende men viser den maksimale hastighet du kan holde, forutsatt at føre, sollys, vær etc gjør det tilrådelig.

...og dersom føreforhold er gode nok, finnes det ingen grunn for å ligge under denne grensen. Dersom du er plaget såpass av sollys at du må redusere farten, anbefaler jeg deg sterkt å kjøpe et par solbriller.

Lenke til kommentar

Feil - hele poenget med avviket er at det aldri skal vise feil vei, altså for lite, ettersom bilfabrikanter hadde druknet i søksmål fra illsinte bilister som ble tatt for å kjøre for fort. For ikke å snakke om søksmål fra veimyndigheter, osv...

 

Mener du med dette at jeg kan sette på hjul på bilen min som har en omkrets som er ja si 10 cm større en de orginale for så å stole på at speedometeret er riktig? :p

Åhh så gøy jeg er ;)

Men fra spøk til revolver så tror jeg nok det er mange som har missvisning feil vei av nettopp et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar

Fartsgrensen er ikke til der fordi du MÅ ligge i 100km/t,den er en veiledende

Den er ikke veiledende men viser den maksimale hastighet du kan holde, forutsatt at føre, sollys, vær etc gjør det tilrådelig.

 

Men så heter det seg også i §3 i vegtrafikkloven:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Og dette var det min kjøreskolelærer for noen år siden la til grunn for at du skal legge deg opp til fartsgrensen og mente at en ville ha bydd på problemer på oppkjøringa om man ikke gjorde nettopp dette :)

Lenke til kommentar

Feil - hele poenget med avviket er at det aldri skal vise feil vei, altså for lite, ettersom bilfabrikanter hadde druknet i søksmål fra illsinte bilister som ble tatt for å kjøre for fort. For ikke å snakke om søksmål fra veimyndigheter, osv...

 

Mener du med dette at jeg kan sette på hjul på bilen min som har en omkrets som er ja si 10 cm større en de orginale for så å stole på at speedometeret er riktig? :p

Åhh så gøy jeg er ;)

Men fra spøk til revolver så tror jeg nok det er mange som har missvisning feil vei av nettopp et slikt tilfelle.

Dette forutsetter selvsagt orginal dimensjon, eller en annen dimensjon godkjent av en trafikkstasjon. Som sagt i en annen tråd, det er lov til å bruke hodet, selv på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Vil nok gjøre det med to forskjellige sett hjul. Blir forskjellig "utvekslng" med større hjul enn små.

 

Heldigvis er det regler på dekkdimensjoner. Akkurat det henger nok fint sammen med at fartsmåler viser litt for mye.

"Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."

 

http://dekkimportorene.no/dekkdimisjoner.html#forskrift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...