Gå til innhold

Hvem er DU ?!?!

2new

Anbefalte innlegg

Ligger å koser meg på E6 på vei fra Oslo til Svinesund (4-felts motorvei).

Veiene er barê og solen står høyt på himmelen.

Jeg holder 100-105 km/t i 100 sonen, og ligger stort sett i høyre felt.... unntatt når jeg MÅ kjøre forbi....

Hvem er DU som ligger i 80-90 km/t i 100-sonen når føre og forholdene er perfekte for bilkjøring ? Utrolig irriterende....

.

Endret av 2new
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er den jevne borger som ikke har råd til bil nedtynget av avgifter på grunn av motorstørrelse over 70 HK. Likevel må jeg ha stasjonsvogn fordi jeg trenger plassen i bagasjerommet.

Kjør forbi om du føler for det. Bilen min går ikke fortere.

Lenke til kommentar

Jeg er den jevne borger som ikke har råd til bil nedtynget av avgifter på grunn av motorstørrelse over 70 HK. Likevel må jeg ha stasjonsvogn fordi jeg trenger plassen i bagasjerommet.

Kjør forbi om du føler for det. Bilen min går ikke fortere.

Selv min kamerats Golf Mk1 med 50 hester går fortere enn 90 km/t. Kjører du traktor?

Lenke til kommentar

Akkurat denne dagen kjørt jeg konas 10 år gamle Peugeot 106 med 60 HK. Med den har jeg ingen problemer med å holde fartsgrensen. Greier fint å holde fartsgrensene i Sverige også, men da støyer det en del.

Lurer fortsatt....

Lenke til kommentar

Bilen min går også fortere enn 90, men den liker det ikke. Kjører en eldre Toyota Carina II med 60 hester. Skal jeg tyne bilen maks for å ikke irritere dem som har råd til bedre bil enn meg? Jeg vil heller at bilen min skal vare enda et år. :)

"Holde fartsgrensen" betyr normalt å ligge under. Det klarer jeg også.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det er meg. Kjører fransk bil og den tåler ikke for høyt turtall over lang tid. Dessuten går forbruket ned.

Utrolig raskt ute med grafikken :-)

Men fra 90 km/t til 100 km/t kan da ikke ha så mye å si...

Lenke til kommentar

Fartsgrensen er ikke til der fordi du MÅ ligge i 100km/t,den er en veiledende og ikke et krav at du skal ligge på grensen hele tiden. så lenge du ikke er til stor hinder for trafikken bak deg så kan du bare kjøre i 80-90km/t så mye du vil.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#6§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Lenke til kommentar

Er dette noe å bli irritert for? Det er jo firfelts vei. :roll: Hadde det kun vært to felt, så kunne jeg forstått irritasjonen......

Jeg tror nok det er de samme som også ligger 10-20 km/t under fartsgrensen på 2 feltsvei, og da blir jeg ikke irriter, men sint :-)

Lenke til kommentar

Fartsgrensen er ikke til der fordi du MÅ ligge i 100km/t,den er en veiledende og ikke et krav at du skal ligge på grensen hele tiden. så lenge du ikke er til stor hinder for trafikken bak deg så kan du bare kjøre i 80-90km/t så mye du vil.

http://www.lovdata.n...-004-002.html#6§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Grunnen til at jeg skrev som jeg skrev i post #1 er at dette med sted, vær, vei, sikt og trafikk ikke skulle være et tema.

Man kan sikkert kjøre i 60 km/t også, men jeg vil da si at hvis man ikke tørr kjøre opp mot fartsgrensen på en 4 felt motorvei, og da altså ikke har fullt herredømme over kjøretøyet i slike hastigheter, bør man kanskje velge å ikke kjøre på en motorvei.....

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at mange speedometre viser 10-15 km/t feil ved en fart på 100 km/t.

Trodde dette var noe de fleste viste, derfor jeg ligger litt over 100 km/t i 100-sonen.

Kjører alltid med GPS, selv om kjerringa av og til klager på at "Gry" forteller meg hvor jeg skal :D

Da kan jeg ha korrekt fart til en hver tid.

Lenke til kommentar

Korrekt fart i følge hvem? Maks tillatt?

Mulig jeg er litt sløv, men så lenge forholdene er perfekte og man har herredømme over sin egen bil, hvorfor skal man da ikke kjøre opp mot maks tillate fartsgrense ?

Lenke til kommentar

Korrekt fart i følge hvem? Maks tillatt?

Mulig jeg er litt sløv, men så lenge forholdene er perfekte og man har herredømme over sin egen bil, hvorfor skal man da ikke kjøre opp mot maks tillate fartsgrense ?

Ikke alle føler seg komfortable med å kjøre høyeste tillatte hastighet, og ettersom man faktisk ikke holde 80km/t i en 80-sone, så burde du ikke klage. Det du derimot har full rett til å klage over, er de som holder en lavere hastighet enn fartsgrensen uten å slippe forbi de som ligger bak.

Redigering: Du bør forøvrig forandre emnetittelen din til noe mer beskrivende.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...