Evilfish Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 bør vi forby religiøse symboler i offentligheten? da mener jeg selvfølgelig debatten om islamistiske symboler og klær som mainstream media er så ivrige å skrive om i det siste. men hvis vi skal forby visse klær og visse symboler fra en religion burde det ikke da det samme skje med andre religioner? forby kors og davidstjerner. kanskje vi også skal forby ideologiske symboler som hakekors og hammer & sigd? eller forby alle symboler som staten sier er religiøst? eller kanskje vi skal gi opp dette tullet å fortsette å være det gamle frie Norge? har kjent folk som har mange forskjellige styler og klær. f.eks emo folka som går rund med hodeskaller overalt på kroppen. høres ut som en satanist. burde også bli forbudt? og en som gikk i klassen min brukte bondeturkle eller jihab som det heter i dag. det burde også bli forbudt? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg liker ikke tanken om at vi skal forby det vi ikke liker. Det er ikke den retningen jeg vil at samfunnet skal gå. Er ikke vår frihet noe av det vi liker så godt med Norge? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 selvfølgelig. men tydeligvis ved kjelp av mainstream kan de korporale interessene styre Norge istedet for folket. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 bør vi forby religiøse symboler? La oss snu spørsmålet: Hva har religiøse saker å gjøre på enkelt plasser i det heletatt? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nej, det är bättre att utvisa alla Muslimer som insisterar på att bära dessa. Eftersom att Norge är ett Kristet land, så bör likaså de Kristna symbolerna vara lovliga att bära. Muslimerna måste anpassa sig - inte norrmännen! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Offentlige tjenester syntes jeg skal være religionsfritt. På skolen, skal ikke læreren bruke kors rundt halsen eller burka/hijab. Politiet skal være det samme. Rettsvesenet. osv... Skal du en tur på butikken, gå i hva du vil, jeg driter i om du går i rosa kjeledress eller burka. Hvis folk ikke tåler å se en burka i dagslys, har vedkommende et problem. Det er synd for de som blir tvunget til å gå med slikt, men et forbud vil ikke løse problemet. Forbud løser utrolig sjeldent problemet. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det blir vel et spørsmål om man skal være fri for misjonering, eller fri til å misjonere. Jeg føler at ytringsfriheten burde gjelde her - og at vi dermed tillater munker til å bruke kutten sin offentlig, samtidig som folk får lov til å klistre jesus-fisken på bilen sin. Det jeg føler er viktigere er, som V-by nevner, at vi ikke blander religion og stat. Jeg ønsker ikke at ungene mine har en lærer som ikke ser forskjellen på å være lærer eller misjonær; på lik linje som at jeg ikke ønsker å bli dømt av en dommer i oransje skjortel. Brenner jeg en kirke, så håper jeg at jeg ikke møter en dommer med et kjempe kors på veggen. Så for debatten sin del: La ungene gå med hijab - men ha en dress kode for de offentlig ansatte lærerene. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Symboler har større makt enn hva folk flest aner. *edit. enn, ikke en Endret 3. mars 2010 av Ebeneser Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vi bør unngå religiøse og politiske symboler i offentlig sammenheng. Jeg synes ikke noe om at lærere fronter sine politiske eller religiøse ideologier, det samme gjelder andre offentlige tjenestemenn, så lenge de er i tjeneste. På fritiden så driter jeg i hva folk gjør, men så lenge de er i offentlig tjeneste, så bør de ikke fronte noen spesiell ideologi eller religion. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg kan ikke se at det å gå med kors eller ha på seg en hijab er misjonerende. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Prøver FrP med dette å si at de er mot trykking av bilder av profeten Muhammed? Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hva har frp med denne tråden å gjøre? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Er ikke FrP mot hijab fordi det er et religiøst symbol? Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 partipolitikk interesserer meg ikke. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg kan ikke se at det å gå med kors eller ha på seg en hijab er misjonerende. Da ser du relativt dårlig, kanskje du ser det bedre hvis vi sammenlikner det med at læreren stiller i Ku-Klux-Klan-habitt, nazi-uniform eller liknende? Du ser hvordan det ville være upassende, ikke sant? Eller kanskje du bare er hakket mer tolerant enn meg, og ville syntes at det var helt O.K om læreren til dine barn møtte opp på den måten. Eller kanskje det kun er eksplisitt reliøse drakter og symboler du forsvarer? Jeg synes forøvrig ikke at det passer seg for en offentlig tjenestemann å gå med merker som kjennetegner politiske partier i tjeneste heller. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvorfor skal man alltid dra fram det mest ekstreme og hitle debatten? Hva med å holde oss til det debatten faktisk handler om? Man misjonerer ikke om man har på seg et religiøs symbol. Misjonere er å forsøke å spre et religiøst budskap i den hensikt å rekruttere flere til sin religion. Et lite kors eller en hijab fungerer ikke på den måten. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) For at samfunnet skal være trygt å ferdes i mener jeg at det burde forbys med lov å gå tildekket i det offentlige rom. EDIT: fjernet synspunkter som gikk litt OT Endret 3. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Litt OT forsvant plutselig. Hold dere til tema. Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nej, det är bättre att utvisa alla Muslimer som insisterar på att bära dessa. Eftersom att Norge är ett Kristet land, så bör likaså de Kristna symbolerna vara lovliga att bära. Muslimerna måste anpassa sig - inte norrmännen! Å utvise de er i strid med grunnloven: Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-002.html#2 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nej, det är bättre att utvisa alla Muslimer som insisterar på att bära dessa. Eftersom att Norge är ett Kristet land, så bör likaså de Kristna symbolerna vara lovliga att bära. Muslimerna måste anpassa sig - inte norrmännen! Som ateist føler jeg dette er en svært trangsynt ytring av deg. Hvorfor mener du at Norge er et kristent land? Jeg mener de fleste har nordmenn har et ateistisk/gnostisk syn på livet og mer eller mindre ufrivillig havnet i Den norske kirkes manntall. Religions-diskriminering vil bare føre til mer ufred og fyre under bålet som ekstremistene brenner. Jeg er enig i at religiøse muslimer må tilpasse seg det norske samfunn og ikke skal spesialbehandles på noen måte, men da vil jeg bruke andre argumenter for å hevde dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå