tha_lode Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg har følgende nøtt å knekke: Hvordan slippe å reinstallere w7 på maskinen min for å få den aktivert. Beskrivelse: Min Dell kom med Vista Home Premium preinstallert. Installerte win 7 trial når den ble lagt ut, og likte w7 godt. Kjøpte meg family pack m 3 oppgraderingslisenser til w7 home premium for å få en gyldig lisens slik at jeg kan fortsette å kose meg i w7 verdenen. Jeg kjøpte også en ny Intel SSD og tenkte at nå blir det sus i serken. Installerte w7 og hadde litt krøll siden lisensen ikke ble akseptert, men den har jeg jo 30 dager på meg på å fikse. Men lisensen funker ikke når jeg installerer den på en blank disk. Jeg fikk ikke med meg at man må ha en aktivert vista installert på maskinen og kjøre w7 installasjonen som en oppgradering for at det skal funke. stønn. Nå er alt overført til en installasjon som jeg ikke kan få aktivert fordi jeg ikke hadde Vista preinstallert. Vil helst slippe å bruke en ny dag på å sette opp maskinen en gang til. Testet denne work arounden: Jeg har prøvd å legge inn vista på den gamle disken, aktivere den, oppgradere til w7, og deretter putte inn den nye disken med w7 og aktivere den. No go. Får beskjed om at lisensen kun kan brukes til oppgradering. Argh! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Bare for å se om jeg skjønner deg rett: 1. Du har en pc med EN harddisk i? (eller en system disk?) 2. Du har en ny SSD disk med en ny installasjon av Windows 7 på? 3. Du prøver så å legge inn Vista på den gamle system disken for å så oppgradere til W7? 4. Du tar så ut denne disken, og setter inn SSD disken med den nye W7 installasjonen, som ikke er aktivert? Om jeg har forstått deg riktig, så funker det der dårlig. Hele poenget er jo at du må oppgradere fra noe. Og på SSD disken har du ikke oppgradert fra noe, derfor vil den ikke aktiveres der. Det er ikke slik at den lagrer den infoen om at du har hatt vista før ett eller annet lurt sted. Det skjer på den disken du installerer på. Helt til nå har jeg trodd at du kunne aktivere W7 uten å faktisk ha en Vista/XP installasjon fra før på pcen. Du installerer Windows 7 fra DVD platen som fulgte med oppgraderingslisensene dine? For bruker du en annen W7 plate, så kan det være problemet. Hvis ikke så skal det finnes en måte å gå rundt dette, men prøvde å søke litt og fant ikke helt ut hvordan. Den metoden som 100% garantert funker er å "oppgradere" Win7 installasjonen på SSD disken din. Altså du installerer W7 på nytt over installasjonen du allerede har gjort. Du velger da oppgrader, så alt av filer/programmer etc skal da bli behold. Men mener å ha lest om en eller annen registerendring som gjorde slik at du fikk aktivert uansett. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Edit: Sletta for å spare moderatorane for litt arbeid . Endret 2. mars 2010 av HValder Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 1. Det er en laptop, så den har bare en hdd brønn. (Burde ha skrevet det) Sorry. 2. Ja. Jeg installerte fra family pack dvden rett på en ny ssd disk. 3. Ja. Fordi jeg fikk en forståelse av at hvis lisensnummeret var blitt aktivert så ville det være mulig å legge det inn på en fersk installasjon. (Noe som kan være kjekt ved en total systemkræsj) 4. Ja. Fordi jeg allerede hadde installert, kopiert og tweaket den slik jeg ville ha den. Hele ideen var at så fort MS hadde registrert at lisensen min var installert på riktig måte (oppgradert ifra en vista installasjon) så ville lisensen være brukbar siden som en vanlig lisens. Jeg har jo nå registrert lisensen hos MS etter en fullendt oppgradering av vista på den gamle HDDen, men det virker ikke som om teorien min stemmer. Kanskje lisensen krever at man følger oppgraderingsstien via vista hver gang. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Problemet ditt nå er jo at du faktisk har brukt opp en av tre lisenser på den gamle disken din. Du omgjør ikke en oppgraderingslisens til en full versjon ved å ha oppgradert en gang. Infoen lagres på selve pcen, og er en del av den totale infoen som blir sendt inn til MS. Ved neste aktivering må den ha en ny bekreftelse på at du faktisk har oppgradert. Men som sagt, prøv å søk litt. Er nesten helt sikker på at det finnes en register endring som gjør at du kan aktivere en oppgradering på første forsøk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 hehe, svaret fant jeg på min egen blogg: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Der står det hvordan du kan aktivere oppgraderingen med en liten "hack", helt ufarlig og bør funke 100%. Ikke lett å ha oversikt over alt til en hver tid. Si fra hvis du får det til å funke da, har ikke testet dette selv. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Strålende! Det virket superbt. Mange slags takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå