E7ite Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Er på eit stramt budsjett men trenger oppgradering, spesielt med tanke på BC2 og at eg prøver å få filmet litt ingame, er spesielt der eg sliter idag i MW2. Her er det eg har idag; Hovudkort - Gigabyte GA-N650SLI-DS4L CPU - Intel Q6600(2.4ghz Stock) Minne - Her har eg 2x1Gb med pc 4200 og 2x1Gb med Pc 5300. Begge setta er OCZ Skjermkort - Asus 8800gts 620MB Harddisker er ei fin blanding av noko Sata og ein Raptor Ide på 74gb til OS. Ellers er kabinett antec 900 og ei strømforsyning på 650 Watt. Ønsker å få ei billigast mulig oppgradering, og er spel + fraps pcen blir brukt til. Litt video redigering, men dette er på såpass hobby basis at eg ikkje har bruk for å rendre full hd i real time osv. Om eg slepper unda med å kjøpe f.eks HD 5850 uten at CPU blir flaskehals så hadde jo det vore flott. Har og ein 4GB brikke med Pc6400 ram som eg skal teste om fungerer. Prøvde montere ny cpu kjøler for å klokke, men pga stor kjøleribbe på HK så passet ikkje den eg brukte. Så om noken veit om ein billig cpu kjøler som ikkje tar altfor stor plass? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hvilken Windows versjon kjører du? Om du kjører Win7 / WinVista kan du sjekke HW scoren din og se hva som er flaskehalsen pr dags dato. Hvis gearet ditt er på generelt samme nivået ville jeg kanskje ha lagt pengene i et nytt skjermkort Spørs om jeg ikke hadde kjørt på med et nytt 3dkort uansett... Men en liten sidetanke, hvis man kjører med minnebrikker på forskjellig fart, vil ikke de automatisk få den dårligste farten alle sammen? Eller er det helt fleksibelt nå(brikke til brikke, og sett til sett)? Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Trur alle vil kjøre på laveste minne frekvens jah. Så vil bytte ut dei 2 laveste med ein på 4gb om den fungerer. Ja for ettersom eg har forstått så vil ikkje CPU ha så utrulig mykje å sei på ytelsen i spel, så lenge det er nok på ein måte, så vil ein ikkje få noko betre fps osv med å ha noko ekstra der? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Minne slår relativt lite ut på ytelse. Eneste problemet med dine minnebrikker er at de langsomste ikke gir rom for eventuell overklokking av CPU. De har nemlig akkurat samme busshastighet som CPU. Men i og med at du ikke vil kunne bruke DDR2 minne ved neste oppgradering er jeg langt fra sikker på om jeg ville brydd med med minne. Du kan eventuelt bytte ut de 2 brikkene med PC2-4200 med 2 x 1 MiB PC2-5300 brikker. Om du får tak i til en pris godt under 400 kr. Bruk av en 4 GiB brikke vil gjøre at du ikke har dual-channel, noe som kan senke minneytelse en del. Oppgradering av skjermkort er det som vil gjøre susen her. HD 5770 til ca 1 200 kr vil doble ytelsen. HD 5850 vil gi ennå mer, men her kan faktisk CPU bli en flaskehals. Endret 2. mars 2010 av Bolson Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Så eg kan ikkje bruke ein Brikke på 1 GB og 4 GB i Dual channel? dei må ha samme hastighet? Finner eindel brukt på jobb som sikkert blir kastet, så får rote gjennom ting og sjå kva eg finner der av minne:) Såg på HD 5770 jah, men var redd at det ikkje var merkbar forskjell i ytelse i forhold til 8800, men er tydeligvis det då Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 For å få dual channel må brikkene være nær identiske, dvs samme størrelse og hastighet. HD 5770 er et fett kort til prisen. Yter omtrent som GTX 260 og omtrent det dobbelte av 8800 GTS (om ikke mer). Det er også et glimrende CF kort, men her har du feil hovedkort. Til og med skjermkortet jeg har i HTPC-en, et GTS 250 (til ca 900 kr) knuser mer eller mindre 8800 GTS (50 - 70 % bedre ytelse). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå