Ethernet Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hei! Jeg sitter her nå og har hatt behov for å dekke et stort område med trådløst nett. Har kjøpt inn 2stk Edimax EW-7206APg link. Jeg har koblet opp en av disse (la oss kalle den default) mot mitt modem og satt den opp som aksesspunkt, denne er igjen satt opp med en rundpisk for å forsterke signalene. Modemet står i DHCP mode, så alle IP-er blir tildelt herfra. Den andre Edimaxen må jeg bruke som en "range-extender", altså i "Station-Infrastructure" mode. Denne tar inn signaler fra default og dersom jeg kobler PC-en til denne med kabel og da setter en statisk IP, får jeg nett. Problemet nå er at jeg skal ikke ha kabel herfra, men trådløst. Derfor har jeg i denne Edimaxen satt en Linksys WRT54GX enhet. Problemet er at jeg får ikke linksysen til å fungere med resten av enhetene. Virker som om Linksysen er satt til DHCP, men jeg finner ingen instilling til å deaktivere dette. Er det denne jeg er ute etter å sette i Client-Bridge mode? I så fall, hvordan? DD-WRT software støttes ikke av denne routeren siden det ikke er broadcom chipset i dette ut i fra hva jeg kan se. Dette ble rotete, noen som vet hvordan dette gjøres? Takker Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Problemet er sånn halvvei løst nå, tenkte jeg skulle si ifra her om noen skulle trenge det senere. På Edimaxen så fant jeg ut at denne i seg selv faktisk hadde en repeater funksjon, men det som må passed veldig på her er at disse to enhetene, altså aksesspunkt og repeater kjører på samme kanal, jeg har valgt 11. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Problemet er sånn halvvei løst nå, tenkte jeg skulle si ifra her om noen skulle trenge det senere. På Edimaxen så fant jeg ut at denne i seg selv faktisk hadde en repeater funksjon, men det som må passed veldig på her er at disse to enhetene, altså aksesspunkt og repeater kjører på samme kanal, jeg har valgt 11. Skal ikke de kjøres på hver sin kanal selv om de tjener samme SSID og nett? Min erfaring er bare ustabilt nett når jeg ikke skiller kanalene med minst 2-3 nivå. Under Basic setup slår du av DHCP på wrt54gx Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Så du mener altså at repeateren skal kjøre på en annen frekvens aksesspunktet som sender signaler til repeater? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Enhetar som er kobla saman i eit WDS-nettverk brukar same kanal for å kommunisere, så det er korrekt at dei skal stå på same kanal. Ved bruk av Client/Client Bridge (DD-WRT) må enheten som er klient gå på same kanal som aksesspunktet, sidan den er nettopp ein klient, og ikkje eit aksesspunkt. Dersom to individuelle aksesspunkt vert sett opp med same SSID og innstillingar for å tilby fleire aksesspunkt i eit nettverk skal desse stå på forskjellige kanalar. Det er rett at fleire aksesspunkt ikkje skal stå på same kanal. Problemet er å definere kva som er eit aksesspunkt og kva som ikkje er det. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Ja, riktig. Men jeg har kun ett aksesspunkt, resten er repeatere, eller WDS som du sier. Jeg har disse på samme kanal, men jeg har fortsatt litt problemer med at nettet detter ut, med det kan være dårlig signalstyrke slik ting er nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå