Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å elske flere personer.

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg virkelig ikke skjønner med det "moderne" samfunn.

Hvorfor er det så galt å elske flere personer?

Jeg snakker ikke her om å være utro, men samfunnets normer og regler på at du bare kan ha en utvalgt person i ditt liv.

I mitt liv har jeg flere personer jeg har like mye kjærlighet til, samme type kjærlighet, og samme ønske om å dele livet mitt med de.

Hva er det som gjør dette så veldig galt?

Hvorfor skal (på papiret), noen bestemme dette for meg?

Vi går rundt i ett samfunn som sier at vi skal finne vår ene rette.

Jeg selv kan ikke det. Hva skulle jeg gjort om jeg ikke kunne vise omsorg og kjærlighet for de jeg føler det for?

Det vil si: Hvorfor kan ikke jeg jeg vise det til verden?

H*n jeg offisielt har som min utvalgte har jo fått spørsmål av bekjente som ikke kjenner situasjonen hvem jeg har vært sammen med f.eks. på byen. De kan ikke skjønne at h*n godtar det.

Men som vi sier: det er aldri noe galt i å ha kjærlighet for noen, det er heller for lite av det i verden.

Hva synes dere der ute?

PS: spar oss for "moralpreken". Dette er vårt liv og vi har det bra, men er nysgjerrige på om det er fler som har samme tanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er per definisjon ikke noe galt i det så lenge ikke en av partene blir ført bak lyset. Det blir bare sett litt rart på og blir lite forstått av uteforstående fordi det avviker fra normen.

De aller fleste der ute ville aldri klart å takle et åpent eller et bigamisk forhold, og mesteparten der ute har vanskeligheter for å godta andres valg og preferanser hvis de avviker fra egnes valg og preferanser.

De som lever i bigamiske forhold, og i åpne forhold er i mindretall og blir dermed også automatisk forhåndsdømt desverre. Det er på lik linje med f.eks. homofile. De gjør per definisjon ikke noe galt, men siden de avviker fra normen og andre ikke er i deres situasjon med samme valg og følelser blir de desverre forhåndsdømt.

I denne normaliserte verden med fokus på å være så lik alle andre som mulig, vil man alltid møte motgang og lite forståelse der man velger veier andre ikke går.

Gjør det som gjør dere lykkelige, og prøv så godt det la seg gjøre å steng ute hva alle andre syns. De har ingen verdens ting med deres valg å gjøre, og hva de synes som saken er totalt irrelevant.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ingen åpenbar grunn til at dette ikke skulle være greit. Hvis noen trives i et forhold som involverer mer enn to personer så er jo det bare fint for dem. Kan ikke se at det skulle gå negativt utover eventuelle barn heller.

Smurstafa la det frem bra. Blir spennende å se om det kommer noen med argumenter mot slike forhold. Håper ikke det blir samme våset som legges frem for å argumentere mot homofili for det grenser til idioti.

Summa summarium, elsker du en person? :)

Elsker du to personer? :)

Lenke til kommentar

igjen: takk for fine svar. Glad for å se at det er flere åpne mennesker her. :)

Vi hadde faktisk forventet at det skulle komme flere (noen) svar fra "den andre siden" også.

Det hadde vært interresant å høre noen utdypende synspunkter fra dere også.

Lenke til kommentar

Jens Bjørneboe sier det greit i Uten en Tråd; Det er den eneste seksualmoral som finnes; du skal ikke bruke kjønnet ditt til å få makt eller innflytelse over andre, du skal ikke skade dem, og du skal ikke gjøre dem unødvendig ondt. Hva du ellers gjør - når du ikke skader noen ved det -, det raker ingen andre enn deg selv og den du er sammen med.

Det samme gjelder i kjærlighet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal (på papiret), noen bestemme dette for meg?

Hvilket papir? Jeg har aldri sett en teori på at du skal elske en person. Du kan jo selvfølgelig velge fritt hvor mange du vil elsker og hvem du vil elsker. Om samfunnet godtar det er en annen ting. Om størsteparten av samfunnet vi lever i ikke godtar det, så fratar det jo deg ikke retten til å elske flere personer.

Når alt det er sagt, så er det å elske et ganske vidt begrep. Man kan elsker på forskjellige måter. Alt i fra å elske en mor, elske en kjæreste, elske sine barn osv. Jeg er ikke enig i det du sier helt på toppen av førsteposten din. Det med at vi nå ikke skal kunne elske flere personer. Det er vel nå samfunnet åpner for å elske flere. Monogame personer (Dvs at du forholder deg til en livspartner) har det vært i alle de tider, og det er først nå i senere tid at vi ser at ikke-monogame forhold kan bli akseptert hos enkelte i samfunnet.

Det er jo flere personer som er polygame (Dvs at de har flere livspartnere) I mange samfunn er dette fullstendig akseptert og helt vanlig. En mann kan ha 8 koner, og da elsker du jo flere slik du sier ikke går nå til dags. Du kan riktignok ikke ha 8 koner her i Norge, men det er absolut ingen som nekter deg å elske 2 person, å elske 200 personer. Det er fritt opp til deg og sjelen din. Om partneren(e) din(e) godtar det, det er en annen ting :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jens Bjørneboe sier det greit i Uten en Tråd; Det er den eneste seksualmoral som finnes; du skal ikke bruke kjønnet ditt til å få makt eller innflytelse over andre, du skal ikke skade dem, og du skal ikke gjøre dem unødvendig ondt. Hva du ellers gjør - når du ikke skader noen ved det -, det raker ingen andre enn deg selv og den du er sammen med.

Det samme gjelder i kjærlighet.

Det er veldig bra skrivi :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, og for meg hadde det vært mer vakkert enn frastøtende om folk hadde levd slik de ville. Når jeg sier det mener jeg samfunnet i seg selv er skeptisk mot polyamorøse forhold, og at de fleste er blindt isolert i troen om at kjærlighet kun kan eksistere mellom 2 mennesker. Jeg ser overhode ingen grunn til å ikke kunne elske flere samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...