Gå til innhold

Stoppe batteriladingen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en liten headless laptop som jeg bruker som en miniserver.

Det er praktisk at den har batteri, tilfelle strømbrudd, men siden den alltid er tilkoblet strøm så vil jo batteriet vare kortere enn normalt siden det aldri blir utladet.

Er det mulig å stille noe slik at den ikke lader før den kommer ned på 3 %, og at den slutter å lade når den er på 100 % igjen?

Jeg vet om tp_smapi, men det er da bare for Thinkpads....

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vil tro er det største problemet ditt her er ikke stadig opp og utlading, men varmeutvikling. En bærbar som står på 24/7 utvikler mye varme, og er det noe Li-ion batteri ikke liker så er det varme. Jeg har drept flere batteri på nettopp denne måten (det ene faktisk ved å ligge for nær en ovn over tid).

Så om du skal følge rådet til JDM, så bør du i hvertfall sørge for å kjøle den bærbare mest mulig.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en egen batterilader? Burde ikke være så utrolig vanskelig, iogmed at det er nesten ferdige ICer og guider der ute.

"Skjøteledning" (lodde på litt ledning) kan hjelpe batteriet å holde seg kaldere enn resten av maskinen.

Lenke til kommentar

Stadig utlading av LI-ION-batterier senker batterilevetiden. Omtrent alt av moderne elektronikk bruker LI-ION. Det mest optimale skal være om du lar enheten stadig lade, men ikke til mer enn omtrent 50%.

Dette er et rimelig omdiskutert emne, men etter erfaring og flere tekniske beskrivelser av batteriene og virkemåter (lest, kastet, glemt), så holder li-ion batterier best ved:

1. lav temp

2. lavt ladenivå (om du får den til å aldri lade over 30% f.eks)

3. å alltid lade den ned til ca 15% før du lader den opp igjen om det går langt mellom ladingene, for å "friske opp" cellene.

4. ikke lad det konstant, ibm/lenovo lader batteriet ned til 96% før de lader fullt igjen for best batteriliv.

Men aller best: lad den ut til ca 40%, ta den ut av pcen og legg den i kjøleskapet, la den gå en cycle ca annenhver måned om lang lagring (opp til 100%, ned til 15%, og opp til 40% igjen og inn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar

...

4. ikke lad det konstant, ibm/lenovo lader batteriet ned til 96% før de lader fullt igjen for best batteriliv.

...

Gjelder dette alle Lenovo, eller bare Thinkpad?

Forresten, mener du at ladningen først starter når kapasiteten er 4% eller at når det lades så lades det bortimot fullt for så og tappes ned til 96% og så lades til 100% ?

Lenke til kommentar

...

...

Gjelder dette alle Lenovo, eller bare Thinkpad?

Forresten, mener du at ladningen først starter når kapasiteten er 4% eller at når det lades så lades det bortimot fullt for så og tappes ned til 96% og så lades til 100% ?

Det lades til 100%, og så står det ubrukt helt til det har selvutladet ned til 96%, altså vedlikeholdslading.

Dette gjelder alle thinkpads, og ikke alle Lenovo, da dette er en "IBM-ting" som de har hatt i minst 15 år, mulig at Lenovo pcene som har kommet etter oppkjøpet av thinkpad har det samme, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...