Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når jeg er på do

Gjest børste

Anbefalte innlegg

Gjest børste

Dette dreier seg om avføring. Når jeg er på do er det ofte varierende hvor lenge jeg må tilbringe tid der. Det kan ta alt fra 3 minutter til 40 minutter.

Problemet er vel at når jeg skal få ut driten er det ofte at jeg føler at ikke alt kommer ut.

Dette resulterer til at jeg må tørke i evigheter for å bli ren. Om jeg ikke får ut alt når jeg skal, må jeg på do flere ganger til i løpet av dagen for å få ut restene.

Andre ganger går det smertefritt og raskt, uten problemer.

Det virker som om jeg ikke har krefter nok til å få ut de(n) resterende klumpen(e).

Det er ofte blod på papiret også, virker som om det er sår eller rifter i åpningen. Men også lenger opp - på toppen av sprekken.

Noen som har eller har hatt lignende problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal egentlig ikke presse ut avføringen. Den skal falle ut naturlig. Det er faktisk heleseskadelig å presse hardt.

Som nevnt over, få mer fiber i dieten.

Vær forsiktig med tørkingen, blod kan føre til dannelse av Hemorrhoider.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Du sier du sitter på do i 40 minutter? Det er den beste resepten til å få hemorider. Problemet ditt kan skyldes invendige hemorider, de kommer og går eller øker og minsker i størrelse over tid og er ofte skyld i mindre blødninger. Friskt rødt blod i avføring er ganske normalt og kan skyldes ekstremt hard avføring som lager rifter i endetarmen eller invendige hemorider som sprekker og lekker blod.

Uansett dobesøk skal være så raske som mulig for å unngå å få hemorider, jeg henger meg på anbefalingen andre har gitt her med mer fiber i kosten(grønnsakfiber,fruktfiber). Du kan også prøve linfrø 1-3 ganger om dagen og eller svisker. Drikk også rikelig med vann, gjerne en halvliter lunkent vann før hvert måltid, dette setter igang tarmfunksjonen. Mosjon er også bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...