Anew Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 skru ned eksponeringskompensasjon ett hakk eller to? Skyte i raw og bruke recovery i lightroom eller photoshop? Ta bilder på en tid av dagen/året da lyset ikke er slik at himmelen blir utbrent om hovedmotivet eksponeres noen lunde korrekt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Et lite spørsmål, sikker ganske dumt og men: Hva bør eg gjøre for at ikkje himmelen på bildene mine ikkje skal bli helt kritt hvite? Eksponere mørkere - bruk hjulet (eller hva kameraet ditt nå bruker) for å velge eksponeringskompensasjon på et stopp eller to mørkere. ..Så blir alt det andre mørkere, men himmelen blir mer "passe". Er himmelen ekstremt mye lysere enn resten av bildet, så får du ikke både himmelen og det andre "passe". Du kan eventuelt rette kameraet opp mot himmelen, se hvilken blender/lukkertid kameraet foreslår, og prøve disse verdiene i "M"-modus. Eventuelt kan du skyte i RAW og "hente inn" i alle fall litt av det aller mørkeste/lyseste i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Siden bilde av samme motiv er postet i bildegalleritråden fra Akamtreffet i dyreparken sist helg, så tenkte jeg at det passet å slenge min variant ut her. Endret 23. mars 2010 av bareanton Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 ..Enda et bilde som hadde gjort seg i fotokonken! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Et bilde jeg ble ganske fornøyd med etter dagens vandring på svabergene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 ..Enda et bilde som hadde gjort seg i fotokonken! Jeg mistenker at han har noen bedre fra helgens tur til Kristiansand - i hvertfall har jeg det. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Et lite spørsmål, sikker ganske dumt og men: Hva bør eg gjøre for at ikkje himmelen på bildene mine ikkje skal bli helt kritt hvite? Bare ta bilder når klokka er rundt soloppgang og rundt solnedgang.. Blir bedre bilder overall da. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Et lite spørsmål, sikker ganske dumt og men: Hva bør eg gjøre for at ikkje himmelen på bildene mine ikkje skal bli helt kritt hvite? Eksponere mørkere - bruk hjulet (eller hva kameraet ditt nå bruker) for å velge eksponeringskompensasjon på et stopp eller to mørkere. ..Så blir alt det andre mørkere, men himmelen blir mer "passe". Er himmelen ekstremt mye lysere enn resten av bildet, så får du ikke både himmelen og det andre "passe". Du kan eventuelt rette kameraet opp mot himmelen, se hvilken blender/lukkertid kameraet foreslår, og prøve disse verdiene i "M"-modus. Eventuelt kan du skyte i RAW og "hente inn" i alle fall litt av det aller mørkeste/lyseste i etterbehandlingen. Du Trondster, du virker jo som en som har mye mer peiling enn meg, og har jeg oppfattet det riktig så bor du i københavn? Skal vi ikke ta en øl og litt fotoopplæring/vandring en gang? Bor for tiden på Nørrebronx selv. Endret 23. mars 2010 av bufodill Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Du Trondster, du virker jo som en som har mye mer peiling enn meg, og har jeg oppfattet det riktig så bor du i københavn? Skal vi ikke ta en øl og litt fotoopplæring/vandring en gang? Bor for tiden på Nørrebronx selv. Heh - hadde vært hyggelig, men fritid er ikke-eksisterende for tiden, som nybakt tvillingfar. En gang senere på våren kunne kanskje gå an, da.. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Eg har, som de kanskje har merka, hengt meg litt opp i svartkvitt i det siste. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) En liten test av ny-sigmaen min. Endret 23. mars 2010 av Lynx1 Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Lynx1: Jacobsen er ikke dumme ølen sin, så da regner jeg med også en lade gård er god? Jeg har også så vidt prøvd meg med svart/hvitt. Selv om jeg ser gråtoner hele dagen, har jeg vanskelig for å skjønne om verden blir framstilt riktig i de "fargene". Rakk ikke helt å fokusere riktig på mr. flottenheimer heller, men litt fornøyd med komposisjonen min i alle fall. Tar som alltid i mot tips Trondster, vi får snakkes om det en gang etter en liten ferie uti mai. Og til lykke med små. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 En liten test av ny-sigmaen min. Er mer lysten på teste motivet ditt jeg Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 archon: Flott bilde! Eksistensiel: Likte ditt andre bilde ganske godt... Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Bilen Dette var veldig pent Endret 23. mars 2010 av ole.e Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Lynx1: Jacobsen er ikke dumme ølen sin, så da regner jeg med også en lade gård er god? Jacobsen Brown Ale er duganes++ ja. Ladegaards har jeg faktisk ikke fått smakt på enda. Skal komme tilbake med en review når jeg har fått gjort kål på den. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 archon: Flott bilde! Tusen takk for det Et til fra turen vi hadde i dag. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Fikk et glimt av denne skarven ved kaien på Nesna. Lynraskt oppe med kamera, og fikk knipset ett bilde før den dukket under og forsvant. Ble greit til tross for vanskelige (mot)lysforhold. Noe utbrent i pannen, men men.. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Fikk endelig prøvd meg litt på fuglefotografering her forledendag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå