Gå til innhold

Akambrukernes bilder - mars 2010

Anbefalte innlegg

I kveld var det flott kveldshimmel her i Bærum og. For de som måtte være lokalkjente i Bærum, så er det første tatt fra Løkenhavna i retning Skui (vest), det andre i retning Eineåsen (nordvest). Tatt med kun få minutters mellomrom.

Liker spesielt det første. Flotte farger! På det andre ville jeg kanskje vridd kamera bittelitt mot venstre, ser ut som det kan være enda mer spennende former den veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kveld var det flott kveldshimmel her i Bærum og. For de som måtte være lokalkjente i Bærum, så er det første tatt fra Løkenhavna i retning Skui (vest), det andre i retning Eineåsen (nordvest). Tatt med kun få minutters mellomrom.

Liker spesielt det første. Flotte farger! På det andre ville jeg kanskje vridd kamera bittelitt mot venstre, ser ut som det kan være enda mer spennende former den veien?

Takk for kommentar :)

Bildene er tatt fra verandaen hjemme, og foran oss ligger et rekkehus med piper og greier som forstyrrer utsikten. Derfor ble det som det ble. Har pusla med tanken om å ta med stativ opp på taket for å få litt bedre utsikt en dag. Får se om jeg tør...

Lenke til kommentar

Jeg er jo nybegynner, med nytt kamera.

Jeg er ganske imponert over at jeg klarer se lyspæra oppe i den fine lampa, til tross for at den henger tre etasjer over meg.

Det jeg satt og irriterte meg over fra denne overskyete dagen er hvor utbrent himmelen alltid virker når den er grå. Jeg synes ikke det er et like stort problem når været er bedre og himmelen faktisk har en farve.

Kan noen forklare meg hva jeg bør gjøre? Er det mulig å få det til å se ok ut i grå tette skyer, eller må det rett og slett photoshoppes inn en blå himmel for at det ikke bare skal se forferdelig ut? Alle tips mottas med stor takk :)

post-21284-1269007324,1473_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er for mye dynamikk - lyset i himmelen er så mye lysere at du ikke kan vise både lampe og himmel perfekt eksponert samtidig. Prøv å rette kameraet opp mot himmelen og ta bilde - så vil du se at himmelen blir fin, men at lampa blir for mørk. En del mer informasjon her om grunnleggende ting som blender og lukker - gjør videre lesning enklere. :)

Se eksempelbilder og mer forklaring hos Wikipedia om High Dynamic Range.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hehe, jeg har faktisk plukket opp konseptet HDR. Det står på listen over ting man vil eksperimentere med, men det er klart det krever at stativet er med :)

Jeg føler da ellers at jeg har sånn noenlunde styr på de forskjellige uttrykkene og fuksjonene, og du svarte jo sånn sett på det jeg lurte på, at det er (om ikke bare en liten underdrivelse) vanskelig å få himmelen pen i en sånn situasjon, hvor det ikke er himmelen man prøver fotografere.

Edit: og takk for linkene, skal da kikke litt på det :)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Flott bilde som vanlig W202.

Hva bruker du av objektiv og filter til akkurat den type naturfoto? Regner med at det er HDR-behandlet?

Lenke til kommentar

Hva bruker du av objektiv og filter til akkurat den type naturfoto? Regner med at det er HDR-behandlet?

Skal jeg ta en rå-sjans tror jeg han bruker 5D og 17-40L påmontert et PL-filter,tror ikke det er hdr.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker så mye :)

Skal jeg ta en rå-sjans tror jeg han bruker 5D og 17-40L påmontert et Pl-filter,tror ikke det er hdr.

5D med 17-40L og Pl filter ja. Er vel HDR blending eller noe sånt det kalles. Legger bildene over hverandre i lag i PS og legger til layer mask og blender så ut de overeksponerte områdene og lager det slik jeg vil ha det. Liker ikke de automatiske funksjonene til f. eks Photomatix.

Her er forøvrig to bilder til fra samme tur:

Føler at jeg burde vinklet kameraet litt ned mot høyre her?

4446930752_6c65a74528_o.jpg

4446156553_56b8fa0577_o.jpg

Endret av W202
Lenke til kommentar

Hva skjer med #65 på bildet der? Hadde han mistet startnummeret sitt? Ser litt hjemmesnekret ut...

Noen andre har rota bort startnummeret hans tidligere, så noen andre har måttet lage ett til han. Men du kan heller spørre han hvorfor han ikke kunne være snill gutt og plassere seg i fokusplanet sånn som de andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...