Gå til innhold

Er dette unormalt høyt strømforbruk?


NT84

Anbefalte innlegg

Jeg blir bare i dårlig humør når jeg leser om hvor "lite" andre bruker i forhold til oss.

Vi har et hus som er bygd i 1997 med grunnflate på 130 kvm. To etasjer med åpen trapp mellom, itillegg til en liten hybel på 30 i kjelleren.

Vi hadde i nov og des 2010 et forbruk på 10.800 kvh... Til sammenligning er det nøyaktig det dobbelte av hva vi bruker i juli og august.

Hybelen har i alle år brukt omtrent 20 % av total strøm.

 

[

 

Om ikke annet så en liten trøst:-)

 

Vi har også et hus på 260 kvm hvor vi blant annet har stengt kjellerstua på 30-35 kvm i vinter, samt et at gjesterommene i kjelleren. Totalt er ca 70-80 kvm uoppvarmet. Vi fyrer en god del med ved og har nå brukt 2 storsekker og er i gang med vår tredje. Vi har også varmepumpe som står for det meste av hovedetasjens oppvarminsbehov. Til tross for dette så brukte vi 10500 kwh i november og desember.

 

Vi er nå nede i ca 800 kwh i uken nå, så neste regning blir heldigvis litt rimeligere, men fortsatt drøy.

 

Huset er ellers fra 1980 med varmekabler i inngangsparti og bad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det er ombygd/restaurert i 1997 så betyr vel ikke det nødvendigvis at det er etterisolert?

Huset er opprinnelig 60 kvm og fra 1896. I 1997 utvidet vi med ny del på 70 kvm, og isolerte og la panel på alt sammen. Skulle ikke tro det var nødvendig å etterisolere et såpass nytt bygg?

Lenke til kommentar

Har du målt hva varmtvannsberederene dine bruker? Vår bruker ca 10-20kwh i løpet av et døgn. Har du to stk, i tilegg til at varmepumpa i teorien kan gå for fullt hele tiden (pga f.eks dårlig virkning, dårlig isolering etc..) så har du allerede der 10+10+43=63kwh. matlaging, klesvask, etc drar jo også strøm, men dette blir minimalt ift oppvarming og varmtvann.

 

I noen sære tilfeller kan du jo også ha en feil i el anlegget som lar strøm "lekke" til jord, men dette vil uansett ikke bli så store mengder.

 

En gjennomsnittlig pc bruker fort 1-1.5kwh i løpet av et døgn.

Lenke til kommentar

Da burde vel jordfeilvarsleren slått inn?

En dusj tar i snitt 5 kw. Vaskemaskin ca 1 kw og tørketrommel ca 2 kw. I kveld har ingen dusja, ingen vaskemaskin eller tørketrommel gått og likevel har vi hatt et forbruk på 6 kw fra kl 20.20 til kl 21.20, og 8 kw den neste timen. Oppvarming varmepumpe, to bad på minimum varme og en oljeovn på 1000 w. Rart at forbruket økte med 2 kw de to timene uten at noe spesielt ble gjort her. Ikke er det spesielt kaldt ute heller, kun noen få minus.

Siste døgnforbruk har vært 110 kw.

Endret av keberg
Lenke til kommentar

Har ikke gjort det ennå. Slo av alle en time i dag tidlig. Da gikk det med 1 kwh. Og måleren til hybelen var ikke slått av, og den hadde forbrukt 1 kwh.

Men det er 30 sikringer i skapet, pluss hybelen sine, så det er en logistikkjobb som kan ta tid...

Med 5 i husstanden bør det jo også passe for alle at strømmen blir borte.

Lenke til kommentar

Varmtvannsbereder bruker en del bare på å holde varmen også.. Min bruker 5 kwh i døgnet bare på å holde 70 grader. Det er helt uten forbruk av varmtvann.

 

At du bruker 8 kwh på èn time når det meste er avslått er ganske mye. Dvs du drar 8000 watt kontinuerlig. Det tilsvarer nesten maks belastning på 4stk 10A sikringer.

 

For å lettere finne ut hva dette går til kan du forsøke å kjenne etter temperaturen på sikringene. Når det går såppas med strøm burde de bli lunkne.

 

Hvor store bad har du? Varmekabler er fort 100w pr m2.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sammenligner keberg og meg så brukte jeg ca 1000kwh vs 5000kwh i juli/august og 3200kwh vs 10800kwh i nov/des.

 

Tipper jeg har brukt 2200kwh ekstra på oppvarming, mens keberg har brukt 5800kwh ekstra. Ikke urimelig med hybel og flere rom som blir varmet opp og litt eldre standard.

 

Litt mer usikker på de 4000kwh ekstra som blir brukt ellers...

Lenke til kommentar

Har ganske nøyaktige tall på strømforbruket mitt (4 målere i skapet som leses av hvert 5.min) Så kan jo dele mine tall, for å gi sammenligningsgrunnlag.

 

jul-aug tot: 1831kwh hybel: 841kwh vvb:555 vp: 93

nov-des tot: 6551kwh hybel: 3171kwh vvb:546 vp: 823

 

Brukte 8x mer strøm på varmepumpa til oppvarming i nov-des enn til nedkjøling i jul-aug.

vartmvannet var nesten helt identisk.

Hybelen har bruk 4 ganger mer strøm.

 

Dette er da 2voksen + 2 barn, i hybelen 1 voksen. Enebolig på 180m2 alt er oppvarmet/i bruk.

hybel har el.oljeovner og noe varmekabler.

vi oppe har 1 vp, noen panelovner som nesten aldri brukes, og et par m2 med varmekabler.

Lenke til kommentar

Jeg jobber for et strømselskap, og vi får inn daglig flere henvendelser fra kunder som ikke kan fatte hvorfor de har 2x, 3x eller 4x mer forbruk i denne perioden i år enn i fjor.

 

Vanene til folket har endret seg de siste årene, da vi har hatt 2 kalde vintrer på rad, som ikke er normalt her.

 

 

Media har gjort folk mer obs på forbruket, og folk som ikke har brydd seg om sitt eget forbruk har blitt mer oppmerksom på hva de bruker. Og de som generelt bruker mye strøm, blir jo så klart overrasket når de ser de ligger på det dobbelte forbruket som naboen :p

Lenke til kommentar

Vi er i høyeste grad opptatt av strømforbruket. Det som er rart er at selv om vi ikke har mer enn ca 16-18 grader inne og varmepumpe på et såpass "nytt" hus, så har vi et så høyt forbruk. Vi fyrer jo ikke i juli og august, men likevel over 5000 kwh på de to sommermånedene.

Dessuten sparepærer rundt omkring, og ingen oppvarming i 2. etasje om vinteren.

Lenke til kommentar

For å bruke 5000kwh timer midt på sommeren så må du ha plugget i et eller annet som drar rimelig bra med strøm... Du har ikke tilfeldigvis en samling PC-er, servere, spillkonsoller, plasmaskjermer e.l. stående på døgnet rundt?

 

... eller kanskje du bare har en varmtvannskran som drypper bittelitt? Det hadde faktisk forklart riiimelig mye.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg jobber for et strømselskap, og vi får inn daglig flere henvendelser fra kunder som ikke kan fatte hvorfor de har 2x, 3x eller 4x mer forbruk i denne perioden i år enn i fjor.

 

Vanene til folket har endret seg de siste årene, da vi har hatt 2 kalde vintrer på rad, som ikke er normalt her.

 

 

Media har gjort folk mer obs på forbruket, og folk som ikke har brydd seg om sitt eget forbruk har blitt mer oppmerksom på hva de bruker. Og de som generelt bruker mye strøm, blir jo så klart overrasket når de ser de ligger på det dobbelte forbruket som naboen :p

 

Alt det fokuset på strømsparing er nok med på bevisstgjøring, men jeg tviler på at det hjelper så mye.

Var det ikke nettop et tv program der de klarte å spare maks et par hundrelapper på årsbasis.

Varmtvann og oppvarming står alene for 60-70% av forbruket mitt. Det utgjør "ingenting" om jeg slår av pc og servere om natta. Det utgjør "ingenting" om jeg bytter til sparepære på de to utelampene. Skal man få ned forbruket i samfunnet generellt så må det etterisoleres, og man hive ut panelovner til fordel for varmepumper. Folk må tenke frem i tid, for strøm blir bare dyrere. Og på sikt er ikke slike oppgraderinger så dyre.

Kanskje de med gamle hus også må begynne å tenke på varmegjenvinnere, solfangere, balansert vent, tettere hus generellt.

 

Men tilbake til topic her, jeg tror fortsatt at man her har en eller annen strømforbruker man ikke har tenkt på/ vet om. Hvor store er badene du har varmekabler i? Kan du ha varmekabler utendørs til snøsmelting? Mye spottere i tak?

Lenke til kommentar

Jeg kan jo dele min lille strømsparingstest her.

 

Jeg lånte meg en frittstående parafinovn som gikk på lampeolje. Slo av den ene panelovnen jeg har (94 kvm) og brukte kun parafinovnen i hele november pluss desember.

 

Men med parafinovnen blir det jojofyring. Kaldt om morgenen når jeg sto opp, og det ble jo ikke fyring før jeg kom hjem. Fyrte noen timer så ble det for varm, slo den av så ble det kaldt igjen. Ett helvete.

 

Leiligheten holdt ca. 17-18 grader uten fyring.

 

I Januar slo jeg på panelovnen igjen, og har den på 20 grader på termostaten.

 

Srømsparing Desember kontra Januar -> 100 kr (Usikker på kwh da jeg ikke har strømregningene for hånden).

 

Den lave besparelsen er selvfølgelig pga av at lampeolje koster 25 kr/l.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

For å bruke 5000kwh timer midt på sommeren så må du ha plugget i et eller annet som drar rimelig bra med strøm... Du har ikke tilfeldigvis en samling PC-er, servere, spillkonsoller, plasmaskjermer e.l. stående på døgnet rundt?

 

... eller kanskje du bare har en varmtvannskran som drypper bittelitt? Det hadde faktisk forklart riiimelig mye.

Vi har jo noen tre stasjonære datamaskiner her og tre bærbare, men disse er jo ikke i bruk hele døgnet. En av dem var en server som sto på hele døgnet, den trekker ca 200 w. Tre tv-er står heller ikke på døgnet rundt.

To downlight ved garasjen (2x35w) og noen utelys, alle med lyssensor. To downlights (2x25w) på badet som heller ikke står på hele døgnet. Badene er på 6 og 12 kvm, varmekabler på min. Pluss hybelen sitt bad.

I dag gjør jeg en test med å slå av sikringer, 10 av gangen. Det er 30 stk i skapet, så i løpet av noen timer er jeg kanskje litt klokere.

 

Har testet litt mer og kommet fram til følgende:

Med alt av oppvarming og vask/tørk/varmtvann slått av, var forbruket fortsatt 7 kwh. Av dette var hybelen på 3,9 kwh. (Der var ikke noe slått av.)

Men jeg hadde kun to datamaskiner, tv og noe lys derav flere sparepærer, på.

Da jeg slo på varmekildene igjen var forbruket 10 kwh totalt. Det er jo veldig mye.

Endret av keberg
Lenke til kommentar

For å bruke 5000kwh timer midt på sommeren så må du ha plugget i et eller annet som drar rimelig bra med strøm... Du har ikke tilfeldigvis en samling PC-er, servere, spillkonsoller, plasmaskjermer e.l. stående på døgnet rundt?

 

... eller kanskje du bare har en varmtvannskran som drypper bittelitt? Det hadde faktisk forklart riiimelig mye.

 

Til sammenligning brukte vi 7000 kwh i juni, juli og august. Da inkluderer det oppvarming via varmepumpe av svømmebasseng på 10*5 meter (55.000 liter) som vi holdt på 30 grader i hele perioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...