Gå til innhold

Er dette unormalt høyt strømforbruk?


NT84

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne tråden blir plassert i riktig kategori, men tar sjansen.

 

Etter å ha lest av strømmen idag så har jeg hatt et forbruk på 4500kwh fra 14 januar til 1 mars. Dette er vanvittig høyt, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan jeg kan ha brukt så mye. Jeg bor i en rekkehusleilighet på ca 120kvm, men bruker kun 2 av 3 etasjer. Loftetasjen blir altså ikke brukt.

 

Jeg fyrer med ved, men har noen panelovner stående på iblant. Det er meg, min samboer og 2 små barn som bor her (0-2 år). Det blir selvfølgelig vasket en del klær, oppvaskmaskinen slåes på omtrent hver dag osv.. Men allikevel, jeg syns det er mistenkelig høyt.

 

Om noen er i lignende bosituasjon, del gjerne hva slags forbruk dere ligger på.

Endret av NT84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om denne tråden blir plassert i riktig kategori, men tar sjansen.

 

Etter å ha lest av strømmen idag så har jeg hatt et forbruk på 4500kwh fra 14 januar til 1 mars. Dette er vanvittig høyt, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan jeg kan ha brukt så mye. Jeg bor i en rekkehusleilighet på ca 120kvm, men bruker kun 2 av 3 etasjer. Loftetasjen blir altså ikke brukt.

 

Jeg fyrer med ved, men har noen panelovner stående på iblant. Det er meg, min samboer og 2 små barn som bor her (0-2 år). Det blir selvfølgelig vasket en del klær, oppvaskmaskinen slåes på omtrent hver dag osv.. Men allikevel, jeg syns det er mistenkelig høyt.

 

Om noen er i lignende bosituasjon, del gjerne hva slags forbruk dere ligger på.

hvor gammel er boligen? har du sjekket at ventiler i vinduer og ellers ikke står oppe? gamle vinduer? lekker det varme der?

det er mange forklaringer som sannsynliggjør høyt strømforbruk.

 

det at du ikke bruker den øverste etasjen er jo så som så, den blir litt varm uansett vil jeg tro siden varme stiger.

 

 

jeg bor for tiden i en leilighet på 60kvm som ble bygd på slutte nav syttitallet med min samboer, har kun el varme og har har i januar og februar brukt 2500KW/T

 

foreldra mine har hus på vel 250kvm bygget i 1994 og har i samme periode brukt 5000KW/T, de fyrer med elektrisk og pelletsovn.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at det der stemmer, men sløsing er det. Vårt hus er 240-250kvm og vi hadde strømforbruk rundt 100kwh/døgnet når det var kaldest. Vi har varmepumpe, men blir ikke store effektgraden når det er -20.

 

4500/45= 100kwh

 

100 kwh er med to normalt store bad med varmegulv og to normalt store soverom, samtlige på 20c. Koppoppvasken går en gang daglig, klæsvask ~2 og dusj kanskje 20 min gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at det der stemmer, men sløsing er det. Vårt hus er 240-250kvm og vi hadde strømforbruk rundt 100kwh/døgnet når det var kaldest. Vi har varmepumpe, men blir ikke store effektgraden når det er -20.

 

4500/45= 100kwh

 

100 kwh er med to normalt store bad med varmegulv og to normalt store soverom, samtlige på 20c. Koppoppvasken går en gang daglig, klæsvask ~2 og dusj kanskje 20 min gjennomsnittlig.

 

Jeg fyrer som sagt med ved, i tillegg til at det står en panelovn i stua på 20c. Har et bad med gulvvarme og 2 soverom. I disse har jeg panelovnene stående på 10-15c nå om vinteren. Ellers er vi flinke til å skru av lys osv. Så at vi iløpet av 45 dager har brukt 4400kwh er litt uforståelig.. Men kan hende det er riktig.. Skal uansett få undersøkt dette, om det er feil på måleren eller om noen stjeler strøm fra oss. I og med at vi bor i rekkehus og har leiligheter på begge sider, så er jo ikke det helt umulig.

Lenke til kommentar

Jeg fyrer som sagt med ved, i tillegg til at det står en panelovn i stua på 20c. Har et bad med gulvvarme og 2 soverom. I disse har jeg panelovnene stående på 10-15c nå om vinteren. Ellers er vi flinke til å skru av lys osv. Så at vi iløpet av 45 dager har brukt 4400kwh er litt uforståelig.. Men kan hende det er riktig.. Skal uansett få undersøkt dette, om det er feil på måleren eller om noen stjeler strøm fra oss. I og med at vi bor i rekkehus og har leiligheter på begge sider, så er jo ikke det helt umulig.

å slå av lyset som er på 60W mens ovnen på 2000W står å går, ja det er ikke helt den store utgiften.

 

lurer forresten fremdeles på hvor gammelt huset duy bor i er om det har vært renovert og eventuelt når og om du har tatt runda rundt de forskjellige vinduene og ventilene i huset å undersøkt om det er noen lister som er dårlige e.l.

 

det finnes forklaringer som gjør det logisk mulig at du har brukt masse strøm selv om du har ved ovn uten at naboen har stjelt av deg.

som:

1. du har feil på det elektriske anlegget så du har et høyt forbruk

2. det kan være feil på måleren.

3. det var en veldig periode.

4. det var kaldt og vinduer/dører/vegger/ventiler/tak/gulv er dårlig isolert/ikke å tett som det burde være, kanskje bare en av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke mulighet for å sjekke ditt historiske forbruk da? Enten ved å gå i ditt arkiv, eller ved å sjekke med stømlevrandøren om hva du brukte i fjor. Regn med et 10-20% høyere forbruk nå pga sterk kulde.

 

Du kan jo også reflektere litt over strømbruken din. Det forbruke du skisserer betyr at du i gjennomsnitt bruker 4-4.5kW, dvs 4000-4500W står på døgnet rundt. En panelovn er vel normalt mellom 800 og 1500W litt avhengig av størrelse, oppvaskmaskin bruker 1000-2000W når den går, samme med vaskemaskin. Det summerer seg fort opp til et brukbart forbruk.

 

Er du fortsatt sikker på at noe er galt når du har regnet gjennom det ville jeg begynnt med å sjekke opplagte strømsluk som varmtvann. Kan du ha en lekasje i varmtvannstank / rør, slik at varmtvann hele tiden renner ut og nytt og kaldt vann må varmes opp?

Lenke til kommentar

Du kan jo se på måleren hva du bruker på 1 time. Deretter slå av alle ovnene og gulvvarmen på badet samt sørge for at ikke vaskemaskin e.l. går og sjekke den neste timen. (Du får et bedre resultat om du leser av for 1 døgn, men det er vel ikke så gjennomførbart ;)

 

Hvis varmtvannsbeholderen går på egen kurs kan du slå av denne og se hvor mye du reduserer timesforbruket. Du kan også kanskje redusere temperaturen i den?

 

Som O_K nevner er det en god idé å lage en liste over alt elektrisk du har på, type:

 

Ovn i stue: 2000W

Ovn på soverom 1: 1500W

Ovn på soverom 2: 1500W

 

osv.

 

Du kan også slå av enkeltkurser, og se om times-forbruket ditt faller slik som forventet, men det blir jo fort kaldt med et slikt eksperiment.

 

Er kjedelig om det er koblet feil og du betaler for naboen.

Lenke til kommentar

Vi bruker ca. 25000 kWh i året i ett rekkehus på 150m2 fordelt på tre etasjer. Vi er to voksne og to barn fra 8-13 i husstanden med minst en dusj, en oppvask, en tørketrommel og en vask pr. dag utover middag og vanlig oppvarming. Videre vanlig belysning, 2-3 TV'er i bruk på kveldene og 1-2 PC'er på til en hver tid.

 

Fra 1.1.2010 til 1.3.2010 hadde vi ett forbruk på 5584 kWh supplert med noe varme fra en gassovn i den kaldeste tiden.

Lenke til kommentar

Det kan vel ha en del å si at vi konstant må ha alle ventiler i huset oppe pga fuktproblemer. Vi bor jo i sokkelleilighet, hvor alt er betong. Samt at vi er 4 personer som dusjer hver i ca 15 min.

 

Nå skal det sies at januarmålingen kan være ganske unøyaktig, så det er mulig vi har hatt et mindre forbuk fra 01.01-01.03

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det kan vel ha en del å si at vi konstant må ha alle ventiler i huset oppe pga fuktproblemer. Vi bor jo i sokkelleilighet, hvor alt er betong. Samt at vi er 4 personer som dusjer hver i ca 15 min.

 

Nå skal det sies at januarmålingen kan være ganske unøyaktig, så det er mulig vi har hatt et mindre forbuk fra 01.01-01.03

 

Sokkelleilighet på ca 65kvm.

7872kWh!

 

Her bor jeg og min kjære kone.

Vi har golvvarme på stue, soverom, gang, bad og kjøkken.

+ på kuldeperioden brukte vi en oljeovn på ca 300watt effekt.

 

Synes dette var utrolig høyt:|

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg blir bare i dårlig humør når jeg leser om hvor "lite" andre bruker i forhold til oss.

Vi har et hus som er bygd i 1997 med grunnflate på 130 kvm. To etasjer med åpen trapp mellom, itillegg til en liten hybel på 30 i kjelleren.

Vi hadde i nov og des 2010 et forbruk på 10.800 kvh... Til sammenligning er det nøyaktig det dobbelte av hva vi bruker i juli og august.

Hybelen har i alle år brukt omtrent 20 % av total strøm.

 


  •  
  • Vi er tre voksne, og ungdommer på 13 og 16 år
  • To av oss dusjer på Sats et par ganger i uka
  • Innstallert varmepumpe, bruker maks 1800 w
  • Kun to små panelovner på, som hver bruker ca 300 w
  • To bad med varmekabler (pluss et på hybel)
  • To varmtvannsberedere.
  • Vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel
  • Flere datamaskiner og tv-er
  • Vi har ikke varme på i 2. etasje. (bortsett fra badet)
  • Innetemperatur sjelden over 20 grader i stua. Som regel ligger den mellom 15 og 18!
  • Fyrer med ved i kalde periode

r.

 

Så vi skjønner ikke hvor strømmen blir av. Har sjekket litt de siste dagene, og da har vi ligget på et forbruk på ca 130 kw i løpet av et døgn. Og da har det vært mildvær ute.

Har vært i kontakt med Hafslund om de kan sjekke måleren, men det koster også penger.

Vært i kontakt med Enova med spørsmål om det gis tilskudd til termofotografering, men det gjør de ikke.

 

Kjøpte en måler på ClasOlson og sjekket hva utstyret hjemme bruker av strøm. Likevel er det nesten 3 kw jeg ikke klarer å lokalisere...

Endret av keberg
Lenke til kommentar

Kjøpte en måler på ClasOlson og sjekket hva utstyret hjemme bruker av strøm. Likevel er det nesten 3 kw jeg ikke klarer å lokalisere...

En enkel løsning er å slå av en eller flere sikringskurser om gangen og se hva som skjer med hjulet/det blinkende lyset på måleren; roterer/blinker det plutselig mye saktere når du kobler ut en kurs er det stort forbruk på den kursen. Da kan du ta det videre derfra med å finne ut hva det faktisk er som er koblet til der.

Lenke til kommentar

Jeg blir bare i dårlig humør når jeg leser om hvor "lite" andre bruker i forhold til oss.

Vi har et hus som er bygd i 1997 med grunnflate på 130 kvm. To etasjer med åpen trapp mellom, itillegg til en liten hybel på 30 i kjelleren.

Vi hadde i nov og des 2010 et forbruk på 10.800 kvh... Til sammenligning er det nøyaktig det dobbelte av hva vi bruker i juli og august.

Hybelen har i alle år brukt omtrent 20 % av total strøm.

 


  •  
  • Vi er tre voksne, og ungdommer på 13 og 16 år
  • To av oss dusjer på Sats et par ganger i uka
  • Innstallert varmepumpe, bruker maks 1800 w
  • Kun to små panelovner på, som hver bruker ca 300 w
  • To bad med varmekabler (pluss et på hybel)
  • To varmtvannsberedere.
  • Vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel
  • Flere datamaskiner og tv-er
  • Vi har ikke varme på i 2. etasje. (bortsett fra badet)
  • Innetemperatur sjelden over 20 grader i stua. Som regel ligger den mellom 15 og 18!
  • Fyrer med ved i kalde periode

r.

 

Så vi skjønner ikke hvor strømmen blir av. Har sjekket litt de siste dagene, og da har vi ligget på et forbruk på ca 130 kw i løpet av et døgn. Og da har det vært mildvær ute.

Har vært i kontakt med Hafslund om de kan sjekke måleren, men det koster også penger.

Vært i kontakt med Enova med spørsmål om det gis tilskudd til termofotografering, men det gjør de ikke.

 

Kjøpte en måler på ClasOlson og sjekket hva utstyret hjemme bruker av strøm. Likevel er det nesten 3 kw jeg ikke klarer å lokalisere...

 

Skal ikke si at du gjør så mye feil, men ofte kan brukeren gjøre mye selv. Først og fremst så er det ikke garantert at varmepumpen gjør så veldig mye forskjell grunnet dårlig plassering. Kort sagt bør pumpen være plassert i nederste etasje og slik at luftstrømmen går slik at pumpen dekker mest mulig (dette er nesten et eget fagfelt og mange varmepumpemontører kunne trengt seg ett kurs).

 

Jeg vil foreslå å skru av varmeovnene mot at du skrur opp varmepumpen en grad eller to. Er ikke dette et alternativ ville jeg kjøpt meg tidsur på Clas Ohlson slik at du ikke varmer opp unødvendig mye. Da kan du varme opp kanskje 10 timer istedet for 24. Er det dårlig isolert så kan du kanskje spare rundt 50% av energien på varmeovnene på en slik enkel investering.

 

Så kommer det til ventilasjon. Venitlasjonbransjen har solgt overdimensjonerte anlegg lenge, samtidig som disse står og dunker 24 timer i døgnet. Ofte trenger man kun ventilasjon ved dusjing og matlaging.

 

Neste skritt vil da kanskje være å ha nattsenking på varmegulv. Det har vært mye fokus på etterisolering o.l. i det siste, men at du faktisk får holdt forskjellen mellom ut og innetemperatur minimal mens du er borte er faktisk veldig energibesparende.

 

Leser samtidig at du fyrer med ved, kjøper du veden så er dette veldig sjeldent lønnsomt. Du skal ha rentbrennende ovn og få veldig fin pris på veden for at dette skal slå strøm. Anbefaler deg derfor å regne på om det faktisk lønner seg med ved. Ofte snakker man om fyringskostnader på rundt 2.5kr/kwh med ved, og folk klager over strømpris på litt over 1kr/kwh.

 

Grunnen til at jeg kanskje har fokusert mye på automatisering og ikke en byggmessig forbedring av huset ditt er nok at jeg snart er utdannet elkraftingeniør, snakker du med noen som er utdannet fra bygg vil svaret være isolasjon, isolasjon og isolasjon. De jeg har nevnt over er enkle innsparinger med liten investeringskostnad. Gjerne er det slik at man skal man legge isolasjon så skal kjerringa pusse opp litt med det samme. Prøv å spare inn 200 000 i oppussing, ikke mulig!

 

Edit: Huset vårt er fra 1989, ikke gjort noe med isolasjon etter dette. 240-250kvm og årsforbruk på 26000kwh før installasjon av varmepumpe.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg blir bare i dårlig humør når jeg leser om hvor "lite" andre bruker i forhold til oss.

Vi har et hus som er bygd i 1997 med grunnflate på 130 kvm. To etasjer med åpen trapp mellom, itillegg til en liten hybel på 30 i kjelleren.

Vi hadde i nov og des 2010 et forbruk på 10.800 kvh... Til sammenligning er det nøyaktig det dobbelte av hva vi bruker i juli og august.

Hybelen har i alle år brukt omtrent 20 % av total strøm.

 


  •  
  • Vi er tre voksne, og ungdommer på 13 og 16 år
  • To av oss dusjer på Sats et par ganger i uka
  • Innstallert varmepumpe, bruker maks 1800 w
  • Kun to små panelovner på, som hver bruker ca 300 w
  • To bad med varmekabler (pluss et på hybel)
  • To varmtvannsberedere.
  • Vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel
  • Flere datamaskiner og tv-er
  • Vi har ikke varme på i 2. etasje. (bortsett fra badet)
  • Innetemperatur sjelden over 20 grader i stua. Som regel ligger den mellom 15 og 18!
  • Fyrer med ved i kalde periode

r.

 

Så vi skjønner ikke hvor strømmen blir av. Har sjekket litt de siste dagene, og da har vi ligget på et forbruk på ca 130 kw i løpet av et døgn. Og da har det vært mildvær ute.

Har vært i kontakt med Hafslund om de kan sjekke måleren, men det koster også penger.

Vært i kontakt med Enova med spørsmål om det gis tilskudd til termofotografering, men det gjør de ikke.

 

Kjøpte en måler på ClasOlson og sjekket hva utstyret hjemme bruker av strøm. Likevel er det nesten 3 kw jeg ikke klarer å lokalisere...

 

Har du leietaker som bor hos deg uten egen strømmåler?

Lenke til kommentar

Vi har hybelboer i kjelleren. Ca 35 kvm. De har egen måler, men totalen kommer på vår måler. Forbruket på hybelen har i alle år ligget på ca 20 % av vårt totale forbruk.

I vinter ligger hybelen på mellom 30-60 kw i døgnet, og vi har ca 100 og litt over det. Totalt snitt har vært oppe i ca 190 i nov og des.

Har målt strømforbruk rundt omkring, vask, varmtvann, tørketrommel osv. men blir ikke så mye klokere av det. Slo av varmen på begge badene i et døgn, men vi lå fortsatt på nesten 100 kw i døgnet. Varmepumpa bruker jo maks 1800 og den står på hele dagen, men har nattesenkning på. Ellers har vi kun en liten panelovn som trekker 300 w.

Temperaturen i stua ligger i overkant av 15 grader på ettermiddagen, men går opp mot 18 i løpet av kvelden. Så her er det best med ekstra genser på...

Veit ikke hvor jeg skal fortsette nå. Neste skritt blir vel å slå av varmepumpa et døgn for å se om den trekker for mye. Men da må vi jo fyre på med ekstra ovner ellers her...

 

Når det gjelder ved, så har det vært en dyd av nødvendighet i de kaldeste periodene, da varmepumpa ikke klarer å varme opp nok når det er kaldt. Og den er plassert veldig sentralt. I første etasje ved den åpne trappa til andre etasje.

Kan det være huset som er for dårlig isolert? Ombygget og reastaurert i 1997 så det er jo ikke sååå gammelt, selv om kravene er strengere til isolasjon nå i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...