Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop crasher straks etter start

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en (gammel) Compaq Presario 1500. Den har fungert godt lenge, men plutselig har den helt tatt kvelden. Problemet er dette:

Når jeg forsøker å slå maskinen på, får jeg ikke alltid bilde på skjermen. Vifta kjører, men ellers ingenting. Vanligvis kommer det imidlertid bilde, men maskinen crasher på ett eller annet tidspunkt før jeg rekker å gå inn i XP. Av og til crasher den med en gang, av og til rekker jeg å skrive inn passord før den plutselig tar kvelden. Av og til får jeg en bluescreen (der jeg ikke klarer å tyde hva som står før det blir svart på skjermen), av og til dør den uten bluescreen. Det siste som skjedde er at jeg fikk en feilmelding: Filen "ntoskrnl.exe" er korrupt. Jeg kan også nevne at jeg faktisk kom helt inn XP og fikk backet opp noen filer helt i starten på problemene, men nå kommer jeg altså ikke inn i XP lenger. Og det er fortsatt viktige filer jeg må få backet opp!

Noen som vet hva som foregår, og hva jeg kan gjøre med dette? Jeg er relativt dataukyndig når det gjelder ting som dette. Den nevnte feilmeldingen nevnte at XP installasjons-CD'en måtte brukes for å reparere ntoskrnl.exe-filen, men dessverre har jeg rotet bort den CD'en! Jeg begynner å bli desperat, og setter pris på all hjelp og alle forslag!

Frank K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tror også at XP er ødelagt. Problemet mitt nå er imidlertid at PC'en ikke lenger gir bilde. I det hele tatt. Alt er svart. Selv om jeg finner meg en XP reinstallasjons-CD, vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne få brukt den. Bildet er rett og slett vandret heden. Jeg kan slå av og på laptopen til tidenes ende, men bilde får jeg ikke.

Lenke til kommentar

Får ikke opp BIOS. PC'en synes å starte, og vifta kjører, men ikke bilde. Jeg har prøvd å fjerne batteriet, fjerne og sette inn igjen DVD-spilleren, RAM-brikkene, harddisken og CPU-batteriet, men ingenting. Jeg fikk opp COMPAQ logoen en gang, og så ble det svart. Det var for to dager siden. Siden da - ingenting.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som foregår, og hva jeg kan gjøre med dette?

Du kan i hvert fall vurdere å ta disken ut av maskinen og koble den til en annen PC slik at du får lest ut data du er interessert i å beholde. (Du kan f.eks. bruke et tomt eksternt HD-kabinett og koble til via USB.)

Hvis hovedkortet i laptop'en er ødelagt, spørs det vel om du får fikset det nå, og uansett kan vel prisen fort vekk bli nesten like høy som det en ny laptop koster.

Hvis det er disken som er synderen - noe du kanskje vil merke dersom du forsøker å kopiere filer fra den til en annen PC -, så burde det være enklere (og rimeligere) å få tak i en erstatning for den.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å ta harddisken ut av laptopen, og koble den til en annen PC: Hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Er IDE/USB-adapter er mulighet? Eller finnes noe enklere? Og hvor kan jeg få kjøpt et eventuelt adapter (billigst mulig) i Oslo-området?

Lenke til kommentar

Når det gjelder å ta harddisken ut av laptopen, og koble den til en annen PC: Hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Er IDE/USB-adapter er mulighet? Eller finnes noe enklere? Og hvor kan jeg få kjøpt et eventuelt adapter (billigst mulig) i Oslo-området?

Det kommer an på både disken og PC'en;

- har disken IDE eller SATA-grensesnitt? (gammel laptop tyder på IDE)

- vil du koble den til en SATA-port eller USB-port på PC'en?

USB er enklest og kan gjøres uten å åpne PC'en, men SATA gir større fleksibilitet for ymse programmer som skal forsøke å lese fra disken.

- de vanlige nettbutikkene selger ting som kan brukes, som f.eks. denne fra Komplett.

Se under Hardisk -Tilbehør.

Vær obs på at IDE-grensesnittet er forskjellig på 2.5" disker og 3.5" disker (for stasjonære PC'er), og ikke alle overganger kan brukes på 2.5" disker. Hvis de kan, så er det som regel oppgitt. Et alternativ til en slik overgang er et eksternt kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...