Penance Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Om det er bakterier på kjøttet sitter disse kun på overflaten, derfor er det riktig at kjøttet skal stekes svært raskt for å fjerne eventuelle bakterier. Av samme grunn er det heller ikke heldig å spise oppmalt rått kjøtt, fordi overflatebakteriene da blandes inn i resten. Men sier som Toazty; er (som regel) ikke noe særlig (farlige) bakterier på kjøttet, så jeg gidder ikke bry meg så hardt. Lenke til kommentar
SML Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Jeg har hørt at man får aids av å spise rå kjøttdeig Endret 2. mars 2010 av SML Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 sml , du kan få aids av å kysse folk også.. godt vi er en opplyst flokk her på diskusjon.no .. Lenke til kommentar
SML Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 nei seriøst? da har jeg aids :SS kyssa en person istad :S Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 ring 113 omgående.. eller stikk på klaraklok for råd.. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 toazty: Du kan være ekstremt uheldig og møte på godeste EHEC i værst tenkelige settinger. Periontitt, O103 som kan føre til nyresvikt o.l. Den korrekte måten å lage biff tartar på er og la den surre et par sekunder i panna så du dreper det som er på overflaten, og kutter dette bort. Det var ikke en antagelse eller tanke, det er et faktum og av god grunn. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 aldri hørt om, og jeg hadde nok hørt om det hvis det var noe mattilsynet eller Anticimex ( bedrifters innleide hjelpende hånd ang. hygiene etc. )hadde brydd seg om... regner med det råe egget som er tilbehør til biff tartar er værre en en usteikt biff tartar.. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 aldri hørt om, og jeg hadde nok hørt om det hvis det var noe mattilsynet eller Anticimex ( bedrifters innleide hjelpende hånd ang. hygiene etc. )hadde brydd seg om... Aldri hørt om EHEC, eller at biff tartar skal stekes kort og kuttes av ? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 EHEC ... regner med det er en form for e.coli greie.. men den typen knyttet til intak av ustekt indrefilet tror jeg er svææært lav.. som sagt, så tror jeg det er større sjangs for å få noe fra den råe eggeplomma som følger med... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Aldri hørt at man skal steke indrefileten og skjære av det stekte før man lager biff tartar. Har hørt at enkelte kutter bort det øverste laget, men det burde strengt tatt ikke være nødvendig om kjøttet er behandlet korrekt på slakteriet. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) EHEC ... regner med det er en form for e.coli greie.. men den typen knyttet til intak av ustekt indrefilet tror jeg er svææært lav.. som sagt, så tror jeg det er større sjangs for å få noe fra den råe eggeplomma som følger med... EHEC er forkortelse for Escherichia coli ja. Helt korrekt, den er lav, men jeg personlig ser absolutt ingen grunn i at jeg skal utsette meg for den risikoen uten noe tap av smak. Det holder med en gang, det kan føre til død eller et liv uten nyrer. De fleste restauranter jeg har vært på her i Oslo enten steker det kort, snitter av ytterste del eller tar andre forhåndsregler for å hindre noe slikt. edit: Riktig Thlom, hvis alt gjøres korrekt. Men å hindre en krysskontaminasjon i et slikt arbeidsmiljø er uhormelig vanskelig og skjer. Fult mulig jeg er litt ekstrem når det kommer til slikt, men jobbet for Mattilsynet i litt over 4 år med nettopp bakterier, noe som har gitt meg stor respekt for de små krypene. Endret 2. mars 2010 av Vizla Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 ser den, men tilfellene ser såpass lave ut , og de fleste tilfellene kommer av inntak av farser osv.. , det blir nesten som å holde seg innendørs om sommeren for flåtten kan ta deg.. men har selv strenge krav til hvordan kjøtt skal bli behandlet, og krysskontaminasjon på kjøtt er lik (nesten )0 hos meg. og når det ikke er lagt inn noe påbud fra mattilsynet om at dette skal gjøres så ser jeg ingen grunn til at dette bør gjøres.. men men , skal nå ta meg en prat med Anticimex om dette, og kanskje sette igang bedre tilltak for at det ikke skjer hos meg ., for dette er noe jeg ikke har hørt om før nå, så takk for infoen.. Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Den korrekte måten å lage biff tartar på er og la den surre et par sekunder i panna så du dreper det som er på overflaten, og kutter dette bort. Det var ikke en antagelse eller tanke, det er et faktum og av god grunn. Med fare for å gå helt OT. Hva gjør du med sushi? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Fisken som brukes i sushi er vel enten så fersk som overhodet mulig, og da snakker vi virkelig fersk. Den burde også fryses i 7 dager. Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Fryses i 7 dager?? Den var ny. Lenke til kommentar
2cool Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Rå kjøttdeig er 0 stress. Når vi var ute på øvelse i militæret spiste vi rå kjøttdeig hele tiden, nesten som felt-utgaven av godteri! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå