Gå til innhold

Farlig å spise rå kjøttdeig?


Anbefalte innlegg

Har akkurat mekket meg noen hjemmesnekra burgere. Problemet er bare at de ikke ble helt bra steket :p

 

Så ferdige ut før jeg satte tenna i. Har vel fått ned rundt 300 gram nå. De smakte rått og var uten tvil det. Helt rødt og seigt i midten :ermm:

 

Smaken var egentlig helt ok når jeg tenker over det, da jeg i utgangspunktet vil ha litt rødt kjøtt. Når det er sagt virket det ikke helt bra... 'Har hørt tidligere at kjøttdeig skal stekes ordentlig.

 

Vet ikke om jeg føler meg helt bra nå? Er sikkert placebo, men magen er ikke helt i sjakk...

 

Noen med tanker rundt det å spise rått kjøtt? Biff tartar er jo stort andre steder i verden? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, vet det ikke skal være helt bra. Men ser det er ganske vanlig også når 3 av 10 spiser det bevisst. Er ikke slik at jeg foretrekker på kjøttdeig, på ingen måte, men det blir liksom ikke helt riktig. Føltes litt kvalmt.

 

PS: Prøvde å hive en burger i mikroen i håp om å gjennomsteke den, men uten hell :( Fattig student har ikke råd til å hive kjøtt.

Lenke til kommentar

burger i microen funker, det gjør jeg ofte når jeg ikke har tid og plass på grillen til å steike dem så lenge dem skal.. er litt risikabelt å spise rå kjøttdeig , faren for e.coli er tilstede.. men spiser medium burger selv hver gang jeg lager burger, og har enda ikke blitt syk.

Lenke til kommentar

når det gjelder "biff tartar" så er det langt ifra det samme type kjøtt som blir brukt,

slik som jeg alltid har gjort det , så er det rett å slett ren indrefilet, kaster den i foodprosessoren, så er det bare til å spise, eller at enn på en måte karver indrefileten med kniven slik at enn drar med seg kun kjøttet.

men uansett så er det helt rent kjøtt uten noen form for farlige bakterier.

 

i kjøttdeig er det all slags type kjøtt de har i og en del fett, så her kan bakteriene bosette seg mye lettere..

 

vil ikke tror du blir dårlig,

 

var den langt fra medium sa du? nesten rå eller nesten gjennomstekt?

Lenke til kommentar
Har akkurat mekket meg noen hjemmesnekra burgere.

 

Likte den setningen. Prøv å STEK kjøttet... Spiker og hammer hjelper utvilsomt lite her.

 

Men skal ikke være helt sunt å spise rå kjøttdeig nei... Men du overlever nok, men prøv å få stekt de andre om du fortsatt er sulten :p

Lenke til kommentar

slik som jeg alltid har gjort det , så er det rett å slett ren indrefilet, kaster den i foodprosessoren, så er det bare til å spise, eller at enn på en måte karver indrefileten med kniven slik at enn drar med seg kun kjøttet.

men uansett så er det helt rent kjøtt uten noen form for farlige bakterier.

biff tartar skal du vell steke kjøttet, kutte av det stekte, slenge i kvern og så spise.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

slik som jeg alltid har gjort det , så er det rett å slett ren indrefilet, kaster den i foodprosessoren, så er det bare til å spise, eller at enn på en måte karver indrefileten med kniven slik at enn drar med seg kun kjøttet.

men uansett så er det helt rent kjøtt uten noen form for farlige bakterier.

biff tartar skal du vell steke kjøttet, kutte av det stekte, slenge i kvern og så spise.

så du mener at enn skal steke kjøttet, kuttte vekk det stekte, som du slenger i søppla og kværner det "ustekte" ? eller er det det stekte som skal kværnes?

uansett, aldri sett det blitt gjort, aldri gjort det selv heller...

Lenke til kommentar

så du mener at enn skal steke kjøttet, kuttte vekk det stekte, som du slenger i søppla og kværner det "ustekte" ? eller er det det stekte som skal kværnes?

uansett, aldri sett det blitt gjort, aldri gjort det selv heller...

Du steker kun en ytterst tynn hinne rundt, så kutter av det og kaster. Resten kvernes og spises. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...