Gå til innhold

Ny Spill-pc til under 20k

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny PC som skal brukes til spill, maskinen jeg har nå fungerer greit til det meste men jeg ønsker en raskere maskin som har EyeFinity og kan drive 5 vinduer med World of Warcraft samtidig. Quad-core CPU, 8gb ram og Radeon 5xx0 blir da obligatorisk, jeg vil satse på en i5-750 CPU og prøve å overklokke denne til 4,0ghz. Krav til hovedkort er at det må være stabilt på denne hastigheten og ellers må det ha plass til et Xonar DX lydkort (PCI-E) og støtte SATA 6.0Gbs og USB 3.0. Kjøleren på Gigabyte UD-6 tror jeg er for stor til at det vil passe.

Jeg ønsker ikke multi-gpu-løsninger grunnet kompabilitet, stabilitet og mikro-stuttering, og jeg venter til Nvidia har lansert sitt nye skjermkort i slutten av måneden før jeg kjøper noe. ATI lanserer gjerne noe nytt samtidig, forhåpentligvis et 5890-kort med 2gb minne. Dette gjør at jeg befinner meg i planleggingsfasen hvor jeg setter sammen noe som kan være aktuelt å kjøpe om noen uker.

Jeg vurderer å kjøpe Crucial C300 SSD-disk, kanskje kommer denne snart for salg i Norge?

Budsjettet mitt er opptil 20,000kr, handlelisten viser hvilke deler jeg ville ha kjøpt dersom jeg skulle ha kjøpt maskinen i dag. Ytelsemessig så finner jeg igrunnen ingen oppgraderinger utenom Crossfire som er uaktuelt, kanskje ender jeg med en maskin til nærmere 15k enn 20k.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=770104&su=E1B0CFB8-AD12-496F-957D-A647EF994522

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder overklokking, er det ingen garanti at du vil klare å overklokke prosessoren til 4 Ghz.

Det kan være du ikke kommer lengere en 3 ghz om du er litt uheldig.

Skjermkortet, og strømforsyningen vil jeg si er greit kjøp.

RAM, bør vel være mere en rask nok.

Spesielt når vi kommer til prosessor, bør du heller velge http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 Intel Core i7 920 som gir en del bedre ytelse, sammenlignet med klokkefrekvensen.

Husk at i7 920 trenget et annet hovedkort med Socket-1366.

SSD disken (Crucial C300) er helt klar god lesehastighet, men det er usikkert når den kommer i butikken, og hvor mye den vil koste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

for det første: amd drar i gjennomsnitt mer frames ut av ati sine skjermkort (nvidia kan være en annen sak) KILDE

hvis du da går for amd blir oppsettet billigere og du kan få rom for bedre skjermer oppsett gå for kabinettet og kjølingen du vil ha.

intel sine ssd disker er vell det som gir mest for pengene idag.

prøv å se etter en skjerm med displayport så slipper du styret med adapter

Lenke til kommentar

69978374.png

+ Dell P2210 x3 Disse kan pivotere ( er dette ett korrekt norsk utrykk? ^^) og har displayport.

Vet det overstiger budsjettet ditt litt, men såvidt jeg forstod var 20k ikke inkludert skjermer.

Vil du virkelig ikke bruke CF, og få knall ytelse på alt annet kan dette være ett klokt valg:

44447197.png

Bytt ut 5870 med ett 5876 kort (når det kommer) istedenfor 1gb minne får du 2gb, som du virkelig trenger til eyefinity. Kortet gir også mulighet til opptil 6 skjermer, kortet har bare mini displayports, men det følger med flærne adaptere som gir det like mange/bedre tilkoblingsmuligheter enn ett vanlig 5870 kort.

HK+CPU kan også byttes ut til eksempelvis i7 920 + P6T Deluxe V2 til omtrent samme pris, hvis du heller vil ha en 1366 CPU enn en 1156 (ville selv gjort dette, linker bare ett bilde jeg laget til en annen bruker).

2x Intel X25-M Gen 2 80g i raid vil gi deg Utrolig kjapp oppstart av kjerneprogrammer og eventuelle andre programmer du har på denne. Skal du spille WoW x5 anbefales det å ha WoW på en rask hard disk.

Du kan også droppen en SSD, 1 SSD vil holde i massevis

Dette oppsettet vil gi deg en utrolig kjapp pc + 2-3k du kan bruke på det du vil, selv vil jeg anbefale en 1TB HD + CPU kjøler for eksempel.

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar

Skjermer har jeg fra før, men de har ikke DisplayPort. Dette gjør at 5870 EE med 2Gb minne ikke blir aktuelt ettersom jeg da ville trengt 3 adaptere. Er jeg heldig kommer det et 5890 ganske snart med 2Gb minne og vanlige utganger.

Har lagt til 2x 80Gb SSD-disker i listen.

Etter å ha lest litt om i7-920 og i5-750 har jeg fått inntrykk av at i5 er en bedre cpu til spill på grunn av TurboBoost. Samtidig har ikke i5 unødvendige (for meg) funksjoner som HyperThreading, 2x16 PCIe-bus og 3-kanals minne.

Dermed ser det ut som at i5-750 vil passe meg best.

Slik ser handlelisten ut nå, nå mangler det bare at nvidia lanserer sine nye kort.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=770104&su=E1B0CFB8-AD12-496F-957D-A647EF994522

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt om i7-920 og i5-750 har jeg fått inntrykk av at i5 er en bedre cpu til spill på grunn av TurboBoost. Samtidig har ikke i5 unødvendige (for meg) funksjoner som HyperThreading, 2x16 PCIe-bus og 3-kanals minne.

Dermed ser det ut som at i5-750 vil passe meg best.

Du må dele handlelisten for at vi skal kunne se den.

i7 860 er også for sokkel 1156 som i5 750. i7 860/870 er rett og slett storebrødrene til i5 750 og kommer med 8 tråder kontra i5 750 med 4 tråder. Når du multitasker og spesielt kjører 5 vinduer med WoW så vil 8 tråder være nyttig. i7 860/870 har også turboboost og er like godt egnet for gaming som i5 750 (så og si samme prosessor men raskere og med flere tråder).

Det siste oppsettet til Diabolicelf så veldig bra ut, men med 5890 six så har du en løsning som passer deg også.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=782228&su=83C17B4E-054C-415E-AA0E-76BEFDB7F49A

Slik, nå begynner jeg å bli fornøyd med oppsettet. Spørs bare om jeg skal vente på Nvidia Fermi før jeg kjøper.. Jeg tror egentlig ikke at det vil påvirke prisene i så stor grad, men dersom det fører til en lansering av 5890 vil det være verdt å vente på.

HK med USB 3.0 og SATA 6Gbs, socket 1366 som jeg kan putte inn 6kjerne cpu senere dersom det blir nødvendig (tvilsomt). Hyper Threading fører faktisk til redusert ytelse i WoW, men det kan slåes av og i7 er kjappere enn i5 likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...