Pompelompen Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Vil bli maskinfører, og skal ta et kurs hvor jeg får sertifikatet til gravemaskin, hjullaster, dumper og veihøvel. Jeg har ingen erfaring med anleggsmaskiner utenom litt skyving av stein med en minigraver i 30 minutt. Jeg er 18 og har lappen til bil. Har gått 2 år skole for å blir rørlegger. Hva er sjansene for å få jobb som anleggsmaskinfører når jeg er helt fersk innenfor faget, og ikke har den riktige utdanningen? Endret 1. mars 2010 av Pompelompen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet, men her i distriktet gjelder følgende i stor grad i denne bransjen. Dersom du kan jobbe og vet hvordan du fører en slik maskin. Dersom du ikke er redd for å stå i grøfta. Dersom du tar i et tak og ikke klager for mye over dårlig rygg vondt i gudene vet hvor etc. Dersom du rett og slett utfører jobben på en skikkelig måte, osv osv. Så er mulighetene for å få jobb og beholde den store. Her i distriktet averterer bransjen ennå etter folk og det er innad en bekymring over at det blir færre og færre skikkelige "gardsgutter" i bransjen dvs folk som er vant til å ta i. På den andre siden blir folk med holdninger som "jeg kjører maskin og bare det" blir fort fryst ut. Edit: Det nye designet viser vist ikke hvor jeg er fra lenger. Dette gjelder altså for Rogaland. Endret 1. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Pompelompen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet, men her i distriktet gjelder følgende i stor grad i denne bransjen. Dersom du kan jobbe og vet hvordan du fører en slik maskin. Dersom du ikke er redd for å stå i grøfta. Dersom du tar i et tak og ikke klager for mye over dårlig rygg vondt i gudene vet hvor etc. Dersom du rett og slett utfører jobben på en skikkelig måte, osv osv. Så er mulighetene for å få jobb og beholde den store. Her i distriktet averterer bransjen ennå etter folk og det er innad en bekymring over at det blir færre og færre skikkelige "gardsgutter" i bransjen dvs folk som er vant til å ta i. På den andre siden blir folk med holdninger som "jeg kjører maskin og bare det" blir fort fryst ut. Edit: Det nye designet viser vist ikke hvor jeg er fra lenger. Dette gjelder altså for Rogaland. Greit nok når man skal bevise at man duger i jobb. For jeg har ståpåvilje, liker å ta i et tak og klager aldri. Er fra nordnorge. Problemet er å FÅ jobben og vise overfor dem at man er lærevillig og er god å jobbe. Når man bare har hatt 40 timer bak spakene på gravemaskin, kan jeg ikke tenke meg det er så mange som vil ta inn en slik kar.. :/ Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Etter hva jeg vet, men dette gjelder jo lenger sør. Så vil du med 40 timers kurs ha vel så stor mulighet for å få jobb som en som er ferdig med skolen og skal ut i lære. Dog en som skal ut i lære har ofte god hjelp fra fylkeskommunen. Men det er jo klart avhenig om bedriftene faktisk trenger folk, noe som avhenger av oppdragsmengde osv og som ofte er veldig forskjellig fra region til region. Lenke til kommentar
Pompelompen Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Etter hva jeg vet, men dette gjelder jo lenger sør. Så vil du med 40 timers kurs ha vel så stor mulighet for å få jobb som en som er ferdig med skolen og skal ut i lære. Dog en som skal ut i lære har ofte god hjelp fra fylkeskommunen. Men det er jo klart avhenig om bedriftene faktisk trenger folk, noe som avhenger av oppdragsmengde osv og som ofte er veldig forskjellig fra region til region. Har nå fått vite at jeg får 34.000 kroner i støtte for kurset. Men jeg vet ikke prisene for hver enkelt sertifikat. Jeg vet at teoridelen som går på 4 dager er ca. 5000 kroner. Har gravemaskin som førsteønske, hjullaster på andre, dumper på tredje, veihøvel på fjerde, dozer på femte og gravelaster som sjette ønske. Vil jeg få alle sertifikatene med bare 34.000 kroner? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vil jeg få alle sertifikatene med bare 34.000 kroner? Om du skal ta 40 timer praksis på hver maskintype gjennom kursarrangør, så tror jeg nok 28-30.000 blir en god del for lite, uten at jeg har særlig peiling på hva en "kjøretime" bruker å koste. Det er forholdsvis vanlig å søke jobb med bare teorikurset, for så å kjøre noen uker i jobb under tilsyn ("fadderordning"), for deretter å vende tilbake til kursstedet og ta den praktiske prøven, evt at en sensor kommer til bedriften/anleggsplassen. Men klart, da stiller du jo litt lenger bak i køa enn en søker som har beviset (eller enda bedre, fagbrev) i lomma. Jeg vil også tro at det er ganske få maskinførere som har alle klassene (med mindre de tok beviset før i tida når reglene var enklere), hvor gravemaskin og hjullaster er desidert mest vanlig, og doser+høvel er det "sjeldneste". Lenke til kommentar
Waco Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hei. Maskinførerbevis er kjekt å ha når man søker jobb i anleggsbransjen. Svært sjeldent at en fersk arbeider hopper rett oppi en gravemaskin siden man knappest kan bruke maskinen etter 32timers kjøring, svært vanlig at nye i bransjen jobber 1-2 år i grøfta først får å fårstå og lære hva forskjellig arbeid går ut på, gjerne med litt dumperkjøring i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå