wobbe Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvordan justerer dere de mørkeste områdene av bildene? Jeg finner ingen tilsvarende funksjon som black slideren i Ligthrooom. Altså, hvordan får man frem mer (eller mindre) detaljer i de mørke områdene uten å tukle med eksponeringen. Til nå har jeg brukt kurve verktøyet, men det er dårlig og upresist i bibble :/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Hvordan justerer dere de mørkeste områdene av bildene? Jeg finner ingen tilsvarende funksjon som black slideren i Ligthrooom. Altså, hvordan får man frem mer (eller mindre) detaljer i de mørke områdene uten å tukle med eksponeringen. Til nå har jeg brukt kurve verktøyet, men det er dårlig og upresist i bibble :/ Det finnes en gratis plugin som skal gjøre mer eller mindre det samme som black slideren. Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Takker, fant dette: http://www.kbarni.net/index.html#Blacky Skal teste det så fort jeg kommer meg hjem! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Da er Release Candidate av 5.2.2 klar. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg bruker Bibble på kraftig pc med 24" skjerm, og på 17", det går veldig fint. Men faktisk bruker jeg Bibble aller mest på en slapp liten 10" netbok, Lenovo S10-3, og det går fint det også! Det hjelper litt bare å rydde, og så hjelper det veldig å tilpasse og lære seg hurtigtaster. Når jeg fyrer opp Bibble på minipc'n ser det omtrent sånn ut: Ikke så veldig praktisk egentlig. Det første jeg gjør er å aktivere full-skjerm. Det er Alt+Enter Når jeg har valgt hvilket bibliotek jeg skal jobbe med trenger jeg ikke se venstremenyen igjen før jeg skal jobbe med et annet, eller ha en resultatfil/utskrift. Jeg trykker L (for Left menu), trykk L igjen får å få den tilbake. Gjenta til det blir kjedelig Jeg trykker F7 for å se thumbnails og valgt bilde: Jeg har alltid thumbnails i én smal kolonne til venstre for bildet jeg ser på, og Bibble husker det fra gang til gang. Når jeg får lyst til å se høyremenyen igjen kan jeg slå den på (og av igjen) med et trykk på R (for Right menu) Og nå er det blitt lett å studere bildet. Vil jeg se bildet i 100% så klikker jeg Ctrl+Alt+0 (0 som i tallet null) Og da kan jeg panorere rundt med mus/pekeplate. Når jeg vil se hele bildet igjen så er det Ctrl+0 Skal jeg ha rask oversikt over alle bildene så trykker jeg F8 for kun å se thumbnails: Velg bilde og trykk F7 for normal visning igjen. Jeg brukker talltastene 1-5 i stedet for å klikke på stjernene, 0 til å fjerne karakter helt, og dermed har jeg fjernet stjernemenyen fra verkøylinja øverst - det gjør man under View på menylinja -> Toolbars -> Rating Toolbar Jeg bruker ikke fargekoding mye, men jeg har hurtigtaster for dem også. Det er så mange funksjoner som er eller kan knyttes til hurtigtaster i Bibble, at det er altfor mange til å lære seg alle. Og det er det jo ingen grunn til. Det viktige er å kikke gjennom mulighetene og finne et sett med hurtigtaster som DU synes det er lett å huske, og som er relevante for deg. Du finner dem under File -> Preferences -> Keyboard Jeg har gjort om Alt+Enter til F11 for full skjerm, siden mange andre programmer bruker F11 for det samme. S for Straighten bringer opp verktøyet for å rette horisonten C for Crop bringer opp verktøyet for bekskjæring osv N eller Pil-Høyre tar opp neste bilde (Fra thumbnailmenyen slik den er sortert) P eller Pil-Venstre går et bilde tilbake Et litt irriterende moment med neste / forrige bilde er at dersom du har brukt en kontroll i høyre- eller venstremenyen så vil piltastene fortsatt påvirke den kontrollen... Pek og klikk på bildet en gang for å unngå det. Viktigst for meg, på den lille skjermen, er å få frigjort skjermplass til det som er viktig. Hurtigtastene hjelper meg så jeg ikke trenger bruke mus eller pekeplate mer enn høyst nødvendig, det gir størst effekt på mini-pc'n, men det går alltid fortere med hurtigtaster enn mus, også på stor pc. 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Kongebra introduksjon, kaian. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 ...og jeg bruker logitech G13 som gjør tastebruk ca tjue ganger raskere. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Kongebra introduksjon, kaian. Takk takk! ...og jeg bruker logitech G13 som gjør tastebruk ca tjue ganger raskere. I et program som Bibble, der du kan bruke samtlige taster som en-tasts hurtigtast, eks L R, og der de ofte virker begge veier (toggle), så skal du vel få problemer med å spare mye tid med en sånn? Fordelen er selvfølgelig at du kan lagre sekvenser, og det kan være relevant, men tidsbesparelsen gjelder bare korte sekvenser mellom relativt mye tenking og vurdering, i hvertfall for de fleste. Du har jo og funksjonalitet som Camera Default som kjører dine favoritt basisinnstillinger på alle bildene avhengig av hvilket kamera bildene kommer fra, og du har presets som raskt kan modifisere et eller flere bilder raskt. Mer generelt har jeg flere ganger undersøkt markedet for aktuelle gamingpads, men jeg trenger det ikke ofte eller mye (spiller ikke), støtten for operativsystemer er varierende og de er meningsløse på tur med netbook, som er er en vesentlig del av bruken for meg. Det er absolutt et felt flere burde utforske, i hvertfall hvis man allerede er godt i gang med å sette opp og tilpasse hurtigtaster, makroer. Endret 27. mars 2011 av kaian Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) ...og jeg bruker logitech G13 som gjør tastebruk ca tjue ganger raskere. I et program som Bibble, der du kan bruke samtlige taster som en-tasts hurtigtast, eks L R, og der de ofte virker begge veier (toggle), så skal du vel få problemer med å spare mye tid med en sånn? Fordelen er selvfølgelig at du kan lagre sekvenser, og det kan være relevant, men tidsbesparelsen gjelder bare korte sekvenser mellom relativt mye tenking og vurdering, i hvertfall for de fleste. Tidsbesparelsen kommer antagelig mest av at jeg slipper å flytte hendene, musen i høyre og G13 i venstre. Det må nesten bare prøves, tror jeg, ikke tale om at jeg går tilbake til vanlig tastatur. Jeg bruker også flere ulike programmer samtidig, bl.a. faststone viewer sammen med bibble. G13 holder rede på hva som er det aktive programmet og skifter automatisk profil når jeg veksler mellom disse. Samme fysiske knapper til lineær funksjonalitet. I tillegg kan det, som du nevner, angis makroer. Jeg har bl.a. en som setter et filter, velger alle bilder og setter igang en output batch. Masse funksjonalitet bak en knapp. Ulempene er at du blir helt "evneveik" uten G13 og at den antagelig er slitsom og bære med seg i felten. Nå redigerer jeg omtrent aldri bildene før jeg kommer hjem fra tur. Jeg har med en laptop "i felten", men det er til gjennomtitting, sortering og sletting (evt. hjem-transport om det er nettverk tilgjengelig). Jeg tror de fleste vil bli forbauset over hvor effektiv bruk av G13 faktisk er, men samtidig er det vanskelig å forklare. Det må bare prøves. Edit: Det eneste jeg savner er en funksjonalitet der hvor G13 kan sende sekvenser til et annet enn det aktive programmet (Jeg har flere skjermer så jeg ser flere programmer i fullskjerm samtidig). Da kunne jeg bl.a. oppdatere hva faststone viser mens jeg fortsatt jobbet i bibble. Endret 28. mars 2011 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Da er Release Candidate av 5.2.2 klar. Og nå er rc gjort om til endelig, og installert her. @Tiltman: du legger inn et godt ord for G13 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 @Tiltman: du legger inn et godt ord for G13 H*n gjør det, men jeg synes det ser rimelig sært ut Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg glemte forresten å nevne F6 i tastebrukposten over. F6 Vis kun valgt bilde, thumbnails forsvinner helt F7 Vis valgt bilde og thumbnails F8 Vis kun thumnails Kun bildet er veldig kjekt på netboka når jeg skal se redigeringsmenyen til høyre for å gjøre litt endringer der, uten å få mindre bilde enn nødvendig. Tilsammen en flott kombo, og bør være lett å øve inn. H*n gjør det, men jeg synes det ser rimelig sært ut Det er kanskje en grunn til at det appelerer til en Vim-bruker? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 G13 er sært, ingen tvil om det. Men nå bruker jeg også Bibble og Pentax så det passer vel inn... he, he. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Noen som har sett snurten av en funksjon i bibble som gjør det mulig å kjøre ut bildefiler og få "padda" det som mangler for at bildefila skal fylle et annet format enn den har? Feks skal jeg ha filer som skal passe i 1:1, men de er 3:2 og jeg har ikke lyst til å / kan ikke beskjære dem så det passer med kvadratisk, da skulle jeg gjerne hatt en automatisk "innramming" (uten rammer der det ikke trengs) - helst valgbar bakgrunn. Og så har jeg en printer som bare skriver 3:2, uansett hva den får som ikke er 3:2 beskjærer den så mye den må..., selv om jeg velger ramme-funksjonen i skriveren Hm, kanskje man skal lete blant rammeplugins? Eller rammeutilities? Men, mens jeg stikker over og kikker, -hvis noen har løst det før så gi lyd! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Ta å sjekk plugin-en zFrame. Tror det er noe du kan bruke. Endret 13. april 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 zFrame løser saken På en litt sånn fikle-geek-aktig måte, men den løser det og de fleste vil nok ganske greit fikle seg fram til virkemåten ganske fort. Og så ser det ut til at den fungerer veldig fint sammen med flere andre relaterte plugins og funksjoner også. Nais! --- In other news: jeg fikk omsider rota meg til å kjøpe billigste Noise Ninja lisens og lurer på hvorfor jeg ikke bare hørte på dem som sa jeg burde gjøre det for evighteter siden -men apropos fikle-geek-aktig, det blir en lang økt, forhåpentlig snart, for å finne fram til noenlunde optimale parametre for filene mine... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 zFrame løser saken På en litt sånn fikle-geek-aktig måte, men den løser det og de fleste vil nok ganske greit fikle seg fram til virkemåten ganske fort. Og så ser det ut til at den fungerer veldig fint sammen med flere andre relaterte plugins og funksjoner også. Nais! Jeg sitter med følelsen at det er mange plugins som er slik. In other news: jeg fikk omsider rota meg til å kjøpe billigste Noise Ninja lisens og lurer på hvorfor jeg ikke bare hørte på dem som sa jeg burde gjøre det for evighteter siden -men apropos fikle-geek-aktig, det blir en lang økt, forhåpentlig snart, for å finne fram til noenlunde optimale parametre for filene mine... Har du sett videoene på siten til PictureCode? Det er et par gode hints der. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Har du sett videoene på siten til PictureCode? Det er et par gode hints der. Haha! Like teit som å lese manualen Neida, det var en god idé, selv om jeg i grunnen har funnet ut (fiklet meg fram til) brukbare innstillinger. Hadde spart endel tid på å oppfatte dette fra enten video eller faq med en gang: 1. Sett Luminance Strength til maks 2. Sett Luminance Smoothness til maks og flytt langsomt mot minimum til du begynner å se støy 3. Reduser Luminance Strength til du liker balansen mellom støyreduksjon og bevaring av detaljer. + Chroma innstillingene har relativt lite å si Det beste med fullversjonen av Noise Ninja er utvilsomt usm-oppskarpingen, som jeg har latt erstatte Bibble's oppskarpingsfunksjon enten jeg fjerner støy eller ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Det beste med fullversjonen av Noise Ninja er utvilsomt usm-oppskarpingen, som jeg har latt erstatte Bibble's oppskarpingsfunksjon enten jeg fjerner støy eller ikke. Hvilke verdier ender du opp med å bruke generellt sett? Skrur du opp mer når du også fjerner støy? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Det beste med fullversjonen av Noise Ninja er utvilsomt usm-oppskarpingen, som jeg har latt erstatte Bibble's oppskarpingsfunksjon enten jeg fjerner støy eller ikke. Hvilke verdier ender du opp med å bruke generellt sett? Skrur du opp mer når du også fjerner støy? Denne oppskarpingen ligger jo som første steg (etter støyfjerning, men før all annen redigering av bildet hvis jeg har forstått det rett) så jeg bruker det til å øke lokal kontrast på høyoppløste filer. Synes det blir generelt bra med amount: 30 og radius: 1,20 på 12mpx filer. Jeg har ikke gjort noen ekstremt grundige undersøkelser for å bli sikker på at dette er universelt godt eller godt nok, men jeg synes det funker bedre enn forsiktig oppskarping med bibble sitt innebygde oppskarpingsfunksjon. Så har jeg jo ut-oppskarping på hver eksport i forhold til formatet, men det er jo noe annet -og der har jeg og en jobb å gjøre... tror innstillingene der er litt i overkant, i hvertfall for enkelte bilder. Må se på det en dag... til høsten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå