Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette innlegget er primært for å merke tråden.

Jeg også.. Fant ikke ut hvordan jeg fikk lagt inn tråden i favoritter som jeg hadde før..

Men fikk slått på abbonering, så får jeg se hvordan jeg får fulgt med..

Det er noen ting i det nye forumet som ikke så bra som tidligere, bl.a. følge med på nye innlegg.

Men men, fint at det kom en Bibble 5 tråd, har tatt langt tid med den nye versjonen, men den ser ganske bra ut.

Har fått en del problemer med arbeidskatalogen, etter at det ligger igjen masse skrap fra testversjonene. Tror ikke jeg fikk startet programmet en gang sist jeg forsøkte.

Får slette alt og sette opp igjen katalogen på nytt.

Edit: Fikk litt jobb med å få den i gang ja, måtte slette alle temp-områdene og bibliotekene, samt reinstallere. Må importere alle bildene på nytt, og det tar TID...

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Slightly OT dette, men det kan vere greit å vite.

Jeg også.. Fant ikke ut hvordan jeg fikk lagt inn tråden i favoritter som jeg hadde før..

Men fikk slått på abbonering, så får jeg se hvordan jeg får fulgt med..

Det er noen ting i det nye forumet som ikke så bra som tidligere, bl.a. følge med på nye innlegg.

Nei, det er ein del ting som ikkje er kome på plass endå, som mogelegheita for å leggje til trådar i favorittane.

TSP, ein av administratorane, skulle sende e-post til Drift for tre dagar sidan om ma. dette, men om han har fått svar har han ikkje hatt tid til å fortelje om det endå:

https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showissue=80

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har brukt Bibble et par år på filer fra Nikon D80, og er brukbart fornøyd med resultatene. Jeg bruker nå Bibble 5 av siste versjon

Jeg har nå anskaffet meg et Olympus E420 som turkamera. Her sliter jeg litt med å få et resultat som jeg er fornøyd med, spesielt med filer med mye høylys som snøbilder. På bilder der JPEG filene fra kameraet ser ok ut med tegning i de lyse partiene, ser de lyse partiene utbrente ut når jeg åpner råfila i Bibble med standardinnstillinger, men uten varsel for klipping. Dette gjelser også dersom jeg slår av autolevels.

Ved hjelp av Highlight recovery klare jeg å få frem detaljer i de lyse partiene.Dersom jeg åpner råfila i Olympus Master eller ACR fra PS Elements 8 får jeg et utgangspunkt som ligner mer på JPEG fila.

Dersom jeg åpner JPEG fila i Bibble ser den også utbrent ut.

Jeg er klar over at det ikke er noe mål i seg selv at resultatet fra råkonverteringen skal være lik med JPEG fila, men samtidig syns jeg at det er greit å starte med et nøytralt utgangspunkt slik jeg er vant med fra Nikon D80.

Fint om noen Olympusbrukere med Bibble erfaring kan komme med noen tips.

Lenke til kommentar

Fint om noen Olympusbrukere med Bibble erfaring kan komme med noen tips.

Jeg har både E-420 og E-620. Men ettersom jeg akkurat har begynt å klå på Bibble, så har jeg ikke ikke noe å bidra med. Annet enn at det kan de ut som om Bibble og Olympus ikke er helt venner.

Foreslår at du rapporterer det til Bibble Labs - de har et system som lar deg laste opp bilder slik at de kan analysere de.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg strever litt med å komme skikkelig i gang med Bibble. Så jeg tenkte dere kan fortelle litt om hvordan dere bruker Bibble 5.

Det jeg er interessert i er selve arbeidsflyten, og i hvilken rekkefølge dere gjør ting når dere justerer bildet.

Jeg sliter også med å få til noe fornuftig ut av Sharpening og Noise Ninja (lite) innstillingene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt ikke rotet meg til å anskaffe B5, men når detgjelder arbeidsflytså går jeg ut i fra at det er uendret - rekkefølgen du gjør ting i er uviktig, siden Bibble altid sørger for at ting blir gjort i optimal rekkefølge.

Hver gang du gjør en endrnig kjøres hele prosessen fra grunnen av, og endringen din "stikkes inn" i prosessen på det optimale tidspunktet. Det har mao. ingenting å si når du gjør f.eks oppskarping, siden Bibble automagisk sørger for at den kommer til sist (og støyfjerningen før alt annet etc...).

Lenke til kommentar

Jeg har nå anskaffet meg et Olympus E420 som turkamera. Her sliter jeg litt med å få et resultat som jeg er fornøyd med, spesielt med filer med mye høylys som snøbilder. På bilder der JPEG filene fra kameraet ser ok ut med tegning i de lyse partiene, ser de lyse partiene utbrente ut når jeg åpner råfila i Bibble med standardinnstillinger, men uten varsel for klipping. Dette gjelser også dersom jeg slår av autolevels.

Ved hjelp av Highlight recovery klare jeg å få frem detaljer i de lyse partiene.Dersom jeg åpner råfila i Olympus Master eller ACR fra PS Elements 8 får jeg et utgangspunkt som ligner mer på JPEG fila.

Dersom jeg åpner JPEG fila i Bibble ser den også utbrent ut.

Jeg er ikke Olympus bruker men.... Sjekk at du bruker ProPhoto RGB som fargerom i workspace (nederst på "Color" fanen). Har du prøvd å endre "Look profile"?

Lenke til kommentar

Jeg strever litt med å komme skikkelig i gang med Bibble. Så jeg tenkte dere kan fortelle litt om hvordan dere bruker Bibble 5.

En relativt vanlig prosess for meg er følgende:

1. Importer bildene

2. Gå raskt igjennom bilde for bilde og slett bomskudd og andre overflødige bilder.

2. Sett på "mine standard-innstillinger" på samtlige resterende bilder (dette innebærer å øke kontrast, fargemetning, vibrance og skarphet til noen verdier jeg liker).

3. Gå raskt igjennom bilde for bilde og sjekker om individuelle justeringer trengs (evt. cropping, justere eksponeringen en smule, justere hvitbalanse, redde utblåste høylys, o.l.). Som Anew sier så har rekkefølgen ingenting å si - derfor er denne helt tilfeldig for meg.

4. Konvertere til jpeg.

Tidsbruken varierer ganske mye utfra hvilke forhold jeg har tatt bildene i. Hvis det er mye innebilder eller bilder tatt under andre vanskelige lysforhold bruker jeg generelt litt mer tid. Men typisk tidsbruk er vel 30-40 minutter for et fullt minnekort.

Enkeltbilder som skal publiseres i en utfordring e.l. bruker jeg litt mer tid på, og da gjerne i Capture NX2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Arbeidsmetodikk;

1.  
  2. Først legges bilder (PEF, Pentax raw) inn på pre-check PC. FastStone programmet benyttes til "Førstesortering" hvor en del bilder slettes (ellers ingen manipulering).
  3. Resultat etter steg 1 legges over til server i en undermappe av mappen "kilde". Her er det delvis kronologisk ordnet (Kilde\YYYY\YYYYMMXX_Xxxx hvor YYYY = År, MMDD = Måned & dag, Xxxx = Tekst).
  4. Bilde PC startes og bibble behandler bildene med ulike presets. Jeg har ingen kameraspesifikke defaulter her siden jeg ikke har funnet noe som må gjøres med alle bilder. Som arnold_layne gjøres ulike ting med ulike bilder via Presets som jeg "hiver inn" på bildene etterhvert som jeg løper igjennom. Flere av bildene blir evt. Crop'et og får evt ulike versjoner.
  5. Jeg markerer med stjerner og fargekoder (ratings) etterhvert som jeg går igjennom.
  6. Kjører til slutt ulike output (bla. til rotmappene "Album", "Art", "Web" etc) med filter i markeringer gjort i pt. 4.

PS; Har ikke begynt med "library/Catalog" greiene til B5, ei heller benyttes tag's i vesentlig grad.

Lenke til kommentar

Det å ha en presjekk høres lurt ut. Ettersom jeg har begynt med geotagging, så har jeg uansett et steg å generere .xmp filer med GPS data i. Så da kan jeg like gjerne slette duds osv samtidig.

Library/Catalog er ting jeg er interessert i å begynne med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Library/Catalog er ting jeg er interessert i å begynne med.

Jeg også forsåvidt, men jeg har to ankepunkter;

•  
  • Lock-in. En låser seg vel i praksis til den programvaren (i dette tilfellet Bibble) en benytter når en starter med denslags. Nå er vel kanskje løpet kjørt uansett siden ikke xmp filene heller er helt kompatible med annen programvare.
  • Ulike PC er. Jeg benytter ulike PC'er (Win/Unix) til bildebehandling og er således nødt til å ha den samme Catalog-"fila" tilgjengelig fra alle. Det kan jo by på en del utfordringer (uten at jeg har undersøkt mulighetene).

Lenke til kommentar

Lock-in er et potensielt problem, uansett leverandør av programvare.

Library modulen har støtte for å bruke kataloger på tvers av PC'er, så den bør være grei.

Det jeg ikke har funnet enda er muligheter for Collections/Albums som i PS Elements. Mulig det er tenkt løst via tags? Eller flere kataloger ...

Lenke til kommentar

•  
  • Lock-in. En låser seg vel i praksis til den programvaren (i dette tilfellet Bibble) en benytter når en starter med denslags. Nå er vel kanskje løpet kjørt uansett siden ikke xmp filene heller er helt kompatible med annen programvare.
  • Ulike PC er. Jeg benytter ulike PC'er (Win/Unix) til bildebehandling og er således nødt til å ha den samme Catalog-"fila" tilgjengelig fra alle. Det kan jo by på en del utfordringer (uten at jeg har undersøkt mulighetene).

Du kan generere standard XMP filer fra Bibble slik at katalogisering lett kan importeres inn i både Lightroom, Aperture og andre programmer som leser std. XMP sidecar filer.

Jeg har flyttet Bibble kataloger mellom Mac, Linux og Windows uten problemer. Det går også fint å åpne katalog som ligger på en nettverk server.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Jeg har flyttet Bibble kataloger mellom Mac, Linux og Windows uten problemer. Det går også fint å åpne katalog som ligger på en nettverk server.

Er det mulig å gjøre noe i en katalog og så importere sluttresultatet over til en annen katalog?

Jeg ser for meg at jeg lager en egen katalog for hvert større prosjekt (f.eks. aprilfesten min) som jeg har på en av PC'ene. Og som jeg da i ettertid flytter over i master katalogen når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre noe i en katalog og så importere sluttresultatet over til en annen katalog?

Jeg ser for meg at jeg lager en egen katalog for hvert større prosjekt (f.eks. aprilfesten min) som jeg har på en av PC'ene. Og som jeg da i ettertid flytter over i master katalogen når jeg er ferdig.

Det kan vel gjøres med å lage Bibble spesifikke XMP filer. Disse kan genereres default eller du kan få Bibble til å lage disse når du trenger dem. Importerer du bildene inn i master katalogen med denne sidecar fila så får de inn alle justeringer du har gjort. Det å ha en bildefil i to kataloger og overføre justeringer gjort i en katalog til den andre katalogen har jeg ikke løsning på ennå.

En standard XMP fil har et filnavn som: IMG_1234.XMP

En Bibble XMP fil har et filnavn som: IMG_1234.CR2.XMP (bytt ut CR2 med NEF, DNG o.s.v. etter hvilket kamera du har).

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...