tomsi42 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Denne tråden er for oss som bruker Bibble 5 som bildebehandler. Her kan vi utveksle erfaringer og oppdatere hverandre når det dukker opp nye ting. Noen linker: Om Bibble 5. Noen introduksjonsvideoer. edit: 9. janaur ble det kjent at Corel har kjøpt opp Bibble Labs, og Bibble 5 erstattes av programmet Corel AfterShot Pro. Jeg har oppdatert tittelen i forhold til det. 13.4.12: Og rettet skrivefeilen i tittelen Endret 13. april 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 En av tingene jeg savner i Bibble 5 (som ble innført i 4.10) er healing funksjonen. Slitsomt å måtte inn i et annet program for å fjerne støvkorn osv... Ellers ser jeg i denne tråden at Autoxave savner auto-cropping etter oppretting av horisont. Det er heldigvis kommet på plass i Bibble 5 (vet ikke om det har vært der hele tiden eller om det er noe som har kommet i en av oppdateringene). Det er bare å klikke på "fit" i crop-dialogen. Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 En av tingene jeg savner i Bibble 5 (som ble innført i 4.10) er healing funksjonen. Slitsomt å måtte inn i et annet program for å fjerne støvkorn osv... "Healing/clone tool" er vist planlagt til versjon 5.1. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Versjon 5.0.1 for linux (deb) får ikke med seg at det er kommet en ny versjon. Men v.5.0.2 finnes også i linux versjoner når jeg gikk på nedlastings-sidene ... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Mer moro for oss linux brukere. På en PC, så har jeg dual boot Windows/Linux. Og da ligger bildene på en felles FAT32 partisjon. Der har jeg kopiert inn en del bilder (i Windows). I linux versjon av Bibble så vises ikke kataloger med æøå i navnet, men i windows så gjør det det. På en ext3 partisjon, så er det ikke noe problem. Dette mener jeg å ha sett med andre programmer også, så det er nok bare slik det er ... Lenke til kommentar
8086 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 DI linux versjon av Bibble så vises ikke kataloger med æøå i navnet, men i windows så gjør det det. Om det bare inntreffer i Bibble har jeg ingen anelse, men om det er et generelt problem når du blar gjennom filene kan det være nødvendig å sette noen ekstra parametre i /etc/fstab. Hvis du legger til følgende i kolonnen (i fstab) der det vanligvis står "default" blir det forhåpentligvis bra: codepage=850,iocharset=utf8 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Hvis du legger til følgende i kolonnen (i fstab) der det vanligvis står "default" blir det forhåpentligvis bra: codepage=850,iocharset=utf8 Det er verdt et forsøk. edit: Genialt forslag som fungerer. Det gjør det lettere å teste Bibble på linux kontra windows. Endret 2. mars 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har sittet litt på gjerdet mht. B5 i påvente av Lite-versjonen, men er det sånn at jeg kan kjøpe Lite-lisens nå, og så få bruke pro frem til Lite kommer ut? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Ja. If you purchased Bibble 4 Lite before Sept 1st, 2006, you can upgrade to Bibble 5 Lite for $59 by simply logging into your account at http://bibblelabs.com/account. You'll see your previous purchase history, and a link to upgrade to Bibble 5 Lite. That license for Bibble 5 Lite will allow you to use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is released, at which point you can either download Bibble 5 Lite and use it, or you may upgrade to Bibble 5 Pro. Endret 3. mars 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg har sittet litt på gjerdet mht. B5 i påvente av Lite-versjonen, men er det sånn at jeg kan kjøpe Lite-lisens nå, og så få bruke pro frem til Lite kommer ut? Jeg mener å huske at du har en gyldig Lite 4 lisens som lar deg oppgradere til B5 lite når den kommer. I såfall er det noe info her: Looking for Bibble 5 Lite? Bibble 5 Lite is still in development, and is scheduled for release in the early part of 2010. Bibble 4 Lite customers who are entitled to the free upgrade to Bibble 5 Lite may use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is available. For help with this or more information, please visit our Frequently Asked Questions Programmet virker forøvrig merkbart bedre i v5.0.2 i forhold til v5.0.0. Bl.a. fått støtte for E-620, noe som er nyttig for meg. edit: Dang - slått på målsteken av arnold_layne ... Endret 3. mars 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ja. If you purchased Bibble 4 Lite before Sept 1st, 2006, you can upgrade to Bibble 5 Lite for $59 by simply logging into your account at http://bibblelabs.com/account. You'll see your previous purchase history, and a link to upgrade to Bibble 5 Lite. That license for Bibble 5 Lite will allow you to use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is released, at which point you can either download Bibble 5 Lite and use it, or you may upgrade to Bibble 5 Pro. Fett! Har sett i FAQen, men på en eller annen måte ikke sett dette. Lisensen min er jo fra 2005. Forresten var det støtte for E-620 alt i betafasen - jeg brukte den til å konvertere filene da jeg lånte ditt testeksemplar på operaen... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Forresten var det støtte for E-620 alt i betafasen - jeg brukte den til å konvertere filene da jeg lånte ditt testeksemplar på operaen... Javel - er mulig den manglet i v5.0.0 av en eller annen grunn. Eller så blander jeg med ACDsee Pro 3.0. Uansett så virker det nå Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 v5.0.2a er lagt ut. Kun noen små endringer: * Canon Digital Rebel/300D and 10D color problems (introduced in 5.0.2) * Better handling of unsupported DNGs (don't crash on some converted DNG's) * Speed up context menu in Windows File System Tab on some network folders * small improvement to plugin SDK Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Dette innlegget er primært for å merke tråden. Uansett, jeg er fornøyd med bibble5 så langt. Det aller meste er greit å få til samt at lisensierings modeller og plattformstøtte er upåklagelig. En ting har jeg ikke funnet ut av enda; Hvordan kan "Thumbnail" panelet settes til visning i "film" modus (hvis mulig) ? Jeg vil gjerne ha dette panelet til å scrolle høyre/venstre istedenfor opp/ned. Endret 9. mars 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hvordan får man cropp tool til å faktisk croppe? Jeg får selektert delen av bildet jeg vil bruke, men hvordan får jeg den til å faktisk croppe? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Når du er ferdig med å croppe, så trykker du et ikon for noe annet enn crop. F.eks. cursor pan (to til venstre for crop). Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 haha så enkelt ja. Hold på å bli tullete jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Prøv med Ctrl+L. Nja, ikke helt. Ctrl+L skifter hvorden selve thumbnail panelet vises (loddrett eller vannrett). Jeg er ute etter å ha thumbnail panelet vannrett på skjermen (oppe) samtidig som thumbnails'ene som vises der også scroller vannrett (altså venstre/høyre og ikke opp/ned). Omtrent som FastStone gjør det når du er i bilde-visnings modus. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Hvordan kan "Thumbnail" panelet settes til visning i "film" modus (hvis mulig) ? Jeg vil gjerne ha dette panelet til å scrolle høyre/venstre istedenfor opp/ned. Jeg har ikke Bibble foran meg (så jeg kan ikke fortelle deg hvordan du gjør det her og nå), men jeg kan i hvert fall bekrefte at det er mulig. Jeg har brukt begge visningene selv og foretrekker som du "film modus". Edit: Kan det være så enkelt som å endre høyden på thumbnailpanelet? (Skal sjekke når jeg kommer hjem hvis du ikke finner ut av det i mellomtiden.) Endret 10. mars 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå