The Ghost Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Går nå mitt siste år VGS og skal søke Universitet/Høgskole neste år og så i den anledning litt på lånekassen sin stipend kalkulator, fant ut at jeg vil få 0,- i stipend og 90.000,- i lån der ca. 30.000,- blir gjort om til stipend om jeg består. Nå har jeg over 60.000,- i stipend ...... Det verste er at jeg må begynne å betale tilbake på lånet før jeg er ferdig med utdanningen (3-8 årig utdanning). Er det virkelig sånn det fungerer eller er det bare stipend kalkulatoren til lånekassen som er dårlig laget ??? Litt over på et annet tema; vurderer å gå Geomatikk på UMB eller Gass- og energiteknologi på HiT, noen som vet noe mer om fagene, som kanskje har tatt den samme utdannelsen? Noen som vet noe om hvordan lønningene er i jobb etter endt utdanning? (Bachelor, Master, PhD) Endret 1. mars 2010 av The Ghost Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Ang PhD: Du får normalt betalt under et doktorgradsstipendiat. På normert tid for de studiene du har nevnt gir det da, maks 5 ekstra år. Angående finansiering er det på grunn av det "like" lønnsnivået i landet lite eller ikke lønnsomt og ta utdannelse utover fagbrev. Kanskje like greit da samfunnet ikke trenger ethundreogfemtitusen sosiologer (selv om antallet stiger). Med den finansieringen det er i dag blir man ikke rik som student, men det er heller kanskje ikke meningen. Samtidig teller faktisk en jobb ved siden av studiet ofte veldig positivt på en CV, selv om jobben kanskje ikke er helt relevant til studiet. Endret 1. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Jobbet ved siden av skolen når jeg gikk VG2, men nå bor jeg for tiden ca. 1500km hjemmefra og tar privatist fag itillegg så blir litt dårlig med tid til jobb Synes ihvertfall at stipend støtten kunne vært litt bedre da det ikke er så billig å bo på kontrakt når man ikke har jobb .... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Norge har, med noen få, svært spesielle unntak, verdens beste system for studiestøtte. Det er ikke stipendgraden som må økes, men hvor mye som utbetales. Lånet kan du alltids betale tilbake uansett. For øvrig kan du ikke planlegge å ta en doktorgrad nå. Ett steg av gangen, gutt! Først og fremst er det jo fint å vite at man som stipendiat jo tross alt får betalt og er ansatt på universitetet, og følgelig ikke får/trenger studielån. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Vet vi er blant de beste på studiestøtte, er derfor jeg trodde at støtten var større på et høyere nivå, planlegger ikke noe mer enn Master i første omgang, resten tar jeg som det kommer, kanskje blir det ikke engang master på meg, det med at man blir "ansatt" når man tar PhD viste jeg egentlig men hadde helt glemt det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå