Gå til innhold

Anette Sagen åpner nye Holmenkollen


Zeph

Anbefalte innlegg

Han hadde en liten down før OL, betyr det at han suger resten av sesongen? Ikke nødvendigvis. Det virker som du er en av dem som tydelig tar det media sier veldig seriøst og tar side med media.

En journalist skal holde seg nøytral, men det greier faen ikke VG akkurat særlig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han hadde en liten down før OL, betyr det at han suger resten av sesongen? Ikke nødvendigvis. Det virker som du er en av dem som tydelig tar det media sier veldig seriøst og tar side med media.

En journalist skal holde seg nøytral, men det greier faen ikke VG akkurat særlig bra.

hater både vg og db og norske medier kanskje derfor jeg holder meg til utenlandske.. men nå har romøren har ikke prestert noe de siste årene og kanskje jeg tar feil i det, men hvis meg hva han har gjort bra..

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det blir det siste i hans karriere? :roll:

 

Bjørn Einars pressemelding:

I anledning de massive presseoppslagene, og påfølgende holmgang, etter gårsdagens testhopping i Nye Holmenkollen, har jeg behov for å presisere følgende:

 

1. Jeg er den første til å beklage at gårsdagens testhopping kan ha tatt bort noe av glansen for Anette Sagens historiske første offisielle hopp i Nye Holmenkollen i kveld. Det har aldri vært meningen. Tvert imot, og jeg håper og tror at kveldens seremoni totalt vil overskygge snøskyen etter gårsdagens siste forberedelser før åpningen.

 

2. Allerede for flere uker siden ble klubben min, Kollenhopp, spurt om å stille med hoppere for å teste den nye bakken i forkant av den offisielle åpningen i kveld. Og det skulle bare mangle. Med et splitter nytt - fortsatt noe uferdig - prestisjeanlegg, som betyr så mye for Norge, for skisporten og for det kommende VM-arrangementet i Oslo neste år, skulle det bare mangle om ikke absolutt alt var testet, timet og tilrettelagt før man slipper første hopper utfor i en offisiell åpning som skal direktesendes på NRK Dagsrevyen. Som en del av Kollenhopp var jeg genuint stolt av å bli spurt om å bidra i de siste forberedelsene, for å gjøre dagens offisielle åpning til en historisk, velsmurt milepæl som er Holmenkollen verdig.

 

3. Jeg er helt sikker på at Anette Sagen, dersom hun hadde vært i Norge i går, kunne ha vært et naturlig alternativ for å gjennomføre det første testhoppet også. Men siden hun var på vei hjem fra renn i Japan, ble det altså ikke slik. Noe jeg håper ikke legges meg ytterligere til last, etter at røyken har lagt seg.

 

4. Noen vil med patos kunne hevde at jeg allikevel burde ha trukket meg fra testhoppingen, og muligens vært klarsynt nok til å ane at min tilstedeværelse kunne skape stor ståhei. Men det gjorde jeg altså ikke. Testhoppingen var ingen offisiell seanse, den skulle foregå på kveldstid, helt i det stille. At fotografer med telelinser fulgte hoppingen fra avstand, og tilskuere med kameratelefon stod på tribunen, ligger dessverre utenfor vår kontroll, og er en naturlig del av toppidrettens og det moderne mediesamfunnets hverdag. På godt og vondt.

 

5. I ettertid angrer jeg likevel at jeg ikke sørget for at en annen hopper satte utfor først, men samtidig ser jeg poenget med å sende en erfaren hopper utfor i et helt nylagt spor og nypreppet bakke, i verdens kanskje mest berømte hoppanlegg. Jeg har tross alt vært med i det internasjonale hoppsirkuset i 12 år.

 

6. Personlig føler jeg veldig liten triumf eller glede over å ha vært førstemann i svevet i den nye bakken. Akkurat som at offisielle rekorder aldri settes på trening, skal heller ikke testing av nye anlegg skrives inn i historiebøkene.

 

7. Der er det Anette Sagen som bør og skal stå. Det fortjener hun. Anette er, og har vært, en uredd pionèr for vår kanskje fremste nasjonalidrett, og fortjener all den heder og ære hun kan få for å ha satt hoppsporten på så vel idretts- som på likestillingskartet. Jeg håper inderlig at tusenvis av mennesker fra Oslo og Bærum valfarter til Holmenkollen ved 19-tiden i kveld, for å gi Anette det berømte Kollenbrølet hun fortjener.

 

8. Jeg oppfordrer også de medier, sportsjournalister og debattanter, som nå ønsker å dyrke dette konfliktstoffet videre, om å stanse jakten på syndebukker - og heller fokusere på de positive sidene ved at Norge igjen har fått et skianlegg i den absolutte verdenstoppen, som i kveld åpnes av et uredd, flott idrettsforbilde. Mediene kan effektivt sørge for at Anette huskes som den første hopperen i Nye Holmenkollen.

 

9. Som en følge av turbulensen etter gårdsdagens testhopp, kommer jeg ikke til å hoppe i kveldens offisielle åpning. Det er en beslutning jeg har respekt og forståelse for. Anette Sagen fortjener all den oppmerksomheten hun kan få, og jeg ønsker ikke at min eventuelle tilstedeværelse skal overskygge hennes fullt fortjente historiske øyeblikk ytterligere.

 

10. For øvrig er jeg bomsikker på at Nye Holmenkollen kommer til å innfri absolutt alle forventninger, og vel så det. Det gjelder så vel sportslig, som politisk, turist- og næringsmessig. Det er rett og slett blitt et fantastisk anlegg. Helt rått!

 

Hosle, 3. mars 2010, Bjørn Einar Romøren

 

Han hadde en liten down før OL, betyr det at han suger resten av sesongen? Ikke nødvendigvis. Det virker som du er en av dem som tydelig tar det media sier veldig seriøst og tar side med media.

En journalist skal holde seg nøytral, men det greier faen ikke VG akkurat særlig bra.

hater både vg og db og norske medier kanskje derfor jeg holder meg til utenlandske.. men nå har romøren har ikke prestert noe de siste årene og kanskje jeg tar feil i det, men hvis meg hva han har gjort bra..

Han vant det første rennet i årets sesong i Kuusamo. :)

Lenke til kommentar

Han vant det første rennet i årets sesong i Kuusamo. :)

det er liksom det jeg ville fram til.. synes romøren har vært en flott hopper over årene, men føler at han desverre kommer for kort når det gjelder nivået pr. nå.. en verdenscupseier i året er liksom ikke det jeg forventer av en hopper av det kaliberet som han har vist tidligere.. synes det har blitt for mye fokus på utenomsportslige ting enn hoppinga hans..

Lenke til kommentar

Før noen angriper utsagnene mine må jeg bare presisere at jeg selv har vært aktiv skihopper fra jeg var 8 til jeg ble 18 år (la opp for 5 år siden) og jeg kjenner godt til personene Anette Sagen og Bjørn Einar Romøren.

 

I min oppfatning synes jeg hele saken bare er tull og vås. Romøren fortjente fremfor noen andre å få det første hoppet i bakken uavhengig om det var uoff/off av den enkle grunn at han har vært Kollenhopps fremste ambassadør i en lang årrekke. Han har verdens lengste skihopp og mange gode resultater å vise til. Kollenhopp er også med å hjelper til i anlegget med preparering osv. de har gjort MYE jobb for det anlegget oppigjennom åra. Anette Sagen derimot har ingen nevneverdige "accomplishments", utenom at hun er kvinne, hopper på ski og har vunnet mye i sin klasse. All honnør til henne for alt det gode hun gjør for kvinnehopping, men jeg synes det blir feil at hun/andre skal grine over at noen andre hoppet der før henne, bare fordi hun er kvinne. Bjørn Einar er i tillegg rangert som #2 av alle norske hoppere i rangeringen fra skiforbundet der resultater fra WC, COC og NC er tatt med (Anette Sagen #70ish). Fatter ikke at folk kan synes det er urettferdig og feil at en slik hopper fikk hoppe først.

 

Slikt som har hendt i denne saken, at noen har :ph34r: det første hoppet i en bakke er heller ikke noe nytt innen hoppsporten. Slik har det vært i alle år, i alle bakker rundt om i Norge. De som hører til bakken og stedet er de som får hoppe først. Sånn er det bare.

 

Til svar som mange nevner over her om resultater, hvor godt han har prestert i renn osv de siste to årene så har dette absolutt ingen relevans. Hva man gjør i et renn og hva man gjør på trening er to vidt forskjellige ting. Jeg har trent i bakker før renn og hoppet i bunn av bakken, men landet på kulen i rennet med samme fart.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Nå har gutten hoppet i kollenhopp fra han var 12 da, og hvilken hopper er mer lokal enn Bjørn Einar da?

Hosle til Holmenkollen er hva jeg ville kalt lokalt jeg i hvertfall.

Helt riktig. Er ikke mer enn 20 min tipper jeg fra Holse til Kollen, så han er vel mer lokal enn de fleste andre som kommer til å hoppe der.

 

håper i mitt stille sinn at han ikke blir tatt ut til planica som straff..

Helt håpløs uttalelse.

hva har han i planica å gjøre da mann?? etter den fremragende sesongen han har hatt i år sportsmessig vel og merke (1seier i verdenscupen) så kan han jo like greit holde seg hjemme..

 

Så det du egentlig prøver å si er at norge bare bør holde seg hjemme fra Planica da?

Er vel ikke så mange på det norske laget som har bedre resultater å vise til i år.

Du har tydeligvis lagt all skyld på dette bråket over på Romøren, hvilket blir helt feil.

Han gjorde en dårlig vurdering der og da i går, men at det liksom skal bli hans endegang er helt på trynet.

Og han er fortsatt av de to beste skiflygerne vi har på papiret, så selvsagt skal han til Planica.

Lenke til kommentar

Han vant det første rennet i årets sesong i Kuusamo. :)

det er liksom det jeg ville fram til.. synes romøren har vært en flott hopper over årene, men føler at han desverre kommer for kort når det gjelder nivået pr. nå.. en verdenscupseier i året er liksom ikke det jeg forventer av en hopper av det kaliberet som han har vist tidligere.. synes det har blitt for mye fokus på utenomsportslige ting enn hoppinga hans..

 

Hva annet enn denne saken er det som er utenomsportslig han har gjort som har talt i mot han da?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Snakker dere om dårlige resultater kan dere se på Anders Bardal. Faen ikke mye den fyren har prestert i de X antall årene han har hatt plass på landslaget. At Bjørn Einar fortsatt henger med er fordi han er jævelig god til å hoppe på ski, men sliter desverre med psyken i renn. Dette er noe enhver hopper opplever fra tid til annen og det kan ta flere år før man virkelig kommer tilbake. Se på f.eks Roar Ljøkelsøy. At man hopper dårlig i verdenscupen har også liten eller ingen sammenheng med hvordan man er som hopper totalt sett. Bjørn Einar er en stabil og trygg hopper, men har i en god stund ikke klart å prestere godt i renn. Han har mange ganger vært lengst og best på treninger og kvaliker, men klarer ikke å takle sin egen psyke i renn.

 

Er ikke noen forsvarskampanje for Bjørn Einar her, men bare for å fortelle hvordan ting fungerer og at dårlige resultater i WC ikke kvalifiserer til å bli stemplet som en dårlig hopper.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Snakker dere om dårlige resultater kan dere se på Anders Bardal. Faen ikke mye den fyren har prestert i de X antall årene han har hatt plass på landslaget. At Bjørn Einar fortsatt henger med er fordi han er jævelig god til å hoppe på ski, men sliter desverre med psyken i renn. Dette er noe enhver hopper opplever fra tid til annen og det kan ta flere år før man virkelig kommer tilbake. Se på f.eks Roar Ljøkelsøy. At man hopper dårlig i verdenscupen har også liten eller ingen sammenheng med hvordan man er som hopper totalt sett. Bjørn Einar er en stabil og trygg hopper, men har i en god stund ikke klart å prestere godt i renn. Han har mange ganger vært lengst og best på treninger og kvaliker, men klarer ikke å takle sin egen psyke i renn.

 

Er ikke noen forsvarskampanje for Bjørn Einar her, men bare for å fortelle hvordan ting fungerer og at dårlige resultater i WC ikke kvalifiserer til å bli stemplet som en dårlig hopper.

har aldri påstått at han var en dårlig hopper.. og feh det hjelper ikke å være best på trening/kvalik blir ikke verdensmester på det.. ofte han ikke engang har kommet seg til 2omg og romøren bør kunne bedre enn det..10 plass totalt er greit det, men romøren er bedre enn det.. vi vet alle hvor bra han kan være.. kanskje jeg har vært litt negativ til han i innleggene mine, men det er fordi jeg mener han kan så jævlig mye bedre enn det han har prestert..

helt enig ang Bardal var ett talent som aldri slo igjennom..

utenomsportslige ting: knekke hånda fordi man er så dum ¨å slå den i veggen er jo en ting f.eks og det rett før ol..

for meg er det ett fett hvem som hoppa det første hoppet og jeg legger slett ikke skylda på romøren men på gaustad i kollenhopp.. litt rart at han vil ha romøren som første hopper der og det skjer.. kan si meg enig i at romøren fortjente det, men når de holder avstemning og en annen vinner så er det vel bare rett at man følger det??

per nå har jeg større tro på jacobsen og evensen i skiflyging enn romøren.. men håper selvfølgelig at han viser at jeg tar feil og vinner konkurransen og smekker inn ett hopp på 240 samtidig..

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/sport/ski/hopp/artikkel.php?artid=593890

 

Bjørn Einar Romøren kommer ikke til å hoppe i Holmenkollen i kveld.

 

Nei, er vel ikke noe poeng å hoppe flere ganger, har jo allerede hoppet først :p

 

Må le litt av hele saken, når de først gjør det til noe stort at sagen skal få hoppe først, burde de faktisk ha latt henne hoppe først.

Men skjønner jo at de måtte sende prøvehoppere, hun kunne jo ha skadet seg, og alle vet at kvinner er viktigere enn menn, så bedre å sende menn først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...