Gå til innhold

Flerfeltsrundkjøringer


hjhsoevk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ferdes i trafikken i snart ett halvt år nå, men det er fortsatt ting jeg er usikker på. Ved hjelp fra mine paint-ferdigheter har jeg lagt til et bilde for å illustrere.

 

Hvis jeg kommer fra inngang 'A' og skal ut f.eks ut/inngang 'B'. Hvordan vet jeg hvilke felt jeg skal bruke? Hvis jeg f.eks. bruker felt a2, skal jeg da plassere meg i venstre felt og deretter rett ut i venstre felt 'b2' hvis jeg skal rett fram i rundkjøringen? Og hvis jeg benytter meg av felt 'a2' for å komme meg til venstre, hvilket av de to 'C'-feltene skal jeg legge meg rett inn i? Håper at noen som har peiling kan illustrere hva jeg skal gjøre i de forskjellige situasjonene. For eksempel A og ut B, A og ut C, osv. Og helst bare svar hvis du er sikker;)

 

Litt flaut at jeg ikke kan dette selvom jeg har hatt lappen i rundt ett halvt år, men en gang må jeg lære det!

 

MVH. Thommas

post-210893-1267457803,9401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke på rundkjøringen som en 2-felts vei. Når du kjører inn i a2, så skal du holde det innerste feltet og skal i utgangspunktet kjøre ut i b2/c2.

 

Du kan også bytte felt og kjøre ut i c1, men da har du vikeplikt for alle som ligger i det feltet fordi du foretar et feltskifte.

 

Hvis vi forutsetter at du ikke bytter felt i rundkjøringen så har vi at:

 

A-B: Inn a1 og ut b1 eller inn a2 og ut b2.

A-C: Inn a2 og ut c2.

A-D: Inn a1 og ut d1.

 

Edit: Tar forbehold om vranglære, men da har jeg i såfall misforstått alt de snart 6 årene jeg har hatt lappen! :)

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Du må tenke på rundkjøringen som en 2-felts vei. Når du kjører inn i a2, så skal du holde det innerste feltet og skal i utgangspunktet kjøre ut i b2/c2.

 

Du kan også bytte felt og kjøre ut i c1, men da har du vikeplikt for alle som ligger i det feltet fordi du foretar et feltskifte.

 

Hvis vi forutsetter at du ikke bytter felt i rundkjøringen så har vi at:

 

A-B: Inn a1 og ut b1 eller inn a2 og ut b2.

A-C: Inn a2 og ut c2.

A-D: Inn a1 og ut d1.

 

Edit: Tar forbehold om vranglære, men da har jeg i såfall misforstått alt de snart 6 årene jeg har hatt lappen! :)

Tusen takk for svar:) jeg har selv ikke peiling, men det høres i hvert fall riktig ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...