Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe min første bil og hadde blitt veldig glad for noe råd/tips

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 og tenker så klart på hva slags bil jeg skal kjøpe så fort jeg får lappen. Ser etter noe som ikke er alt for dyrt, max 30 00 kr, pga liten inntekt og liten tid til å jobbe mer.

Det jeg først å fremst vil ha er en bil som er driftsikker og starter og går hver morgen, og som er relativt billig i drift og billig å forsikre.

Om noen har noen gode tips til biler som passer dette hadde nok det vært til stor hjelp! :)

Har sett på blant annet Audi 80 til mellom 10 og 20 tusen, og de ser fine ut. Noen som også har erfaringer med slike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japse er billig, driftsikkert og starter (som regel) hver morgen hvertfall. Bør finne mye brukbart. Blant annet Toyota Carina, Mitsubishi Galant, Mazda 323, Opel Astra, Opel Vectra, Honda Civic. Finner også Nissan Primera og Almera til prisen. Vær obs på rust hvertfall, da det kan være et problem med slike.

Jeg er hvertfall fornøyd med Galanten min så langt. Den er ikke akkurat kjempekul eller en drøm å kjøre, men den er absolutt billig, og billig forsikring samt deler til en grei pris også. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde min førstebil, en Audi 80 1989 modell i nesten 9 år før damen krasjet den på glatten i vinter. Savner den bilen!

Skal ikke si at den var feilfri, men den var stort sett veldig billig å eie. Audi 80 har etterhvert blitt såpass gamle at deler er billige både på Biltema og hos huggeren.

En slektning som akkurat ble 18 fikk seg en flott Audi 80 1994 modell til 18.000kr, og han er kjempefornøyd!

Så ikke vær redd for at "Audi er dyre å reparere" og lignende argumenter på en slik bil.. du tar uansett ikke en 15-20 år gammel Audi inn til Møller for service! :-)

Lenke til kommentar

Nei, spørs da hvor lenge du satser på å ha bilen. Jeg tenker ta servicen på min Honda i April. Denne bilen er en 92-modell, og har nærmest komplett service-hefte siden den tid! Eneste som er bytta er fordeleren og registerreim x2. Ellers null problemer med motor! Aldri vært gjort noe mer. 18 år altså!

Lenke til kommentar

"Servicehefte å sånt piss"? Er du en av de som gir blaffen i bilen din? Greit å få dokumentasjon på at en bil faktisk er tatt vare på. Da vil den mest sannsynlig by på mindre problemer i framtiden kontra en bil som ikke har fått noe spesielt med omsorg.

Lenke til kommentar

Har hatt både gammel Mazda 323 (94 mod) og Toyota Corolla (87 mod). Herlige biler, har aldri hatt problemer med motor på noen av dem. Toyotaen var plaget med karosserirust, men det var jo en 20 år gammel bil. Mazdaen hadde dårlige pakninger rundt lykter og dører, noe som medførte lekkasjer og påfølgende elektriske problemer (i vestlandsklima vel å merke). Deler til de to ble kjøpt billig fra Biltema og kunne lett byttes. Begge anbefales

Lenke til kommentar

"Servicehefte å sånt piss"? Er du en av de som gir blaffen i bilen din? Greit å få dokumentasjon på at en bil faktisk er tatt vare på. Da vil den mest sannsynlig by på mindre problemer i framtiden kontra en bil som ikke har fått noe spesielt med omsorg.

så visst æ bytta olje å bremseklosser, skiver+bremsevæske så skal æ skriv det inn i servicehefte ?

min mercedes har gått ca 300.000 .. den er bruktinportert i 2000.. det har aldri eksistert servicehefte..

man merka fort om biln e sarv eller ikke.

Lenke til kommentar

Rust er vanlig på disse bilene. Rust nede på dører og hjulbuer bak forekommer ofte.

Denne 2 liters motoren er bra.

Hvis du finner ut at du heller vil ha 2,5 v6 motoren, så må du huske på at disse har et ganske høyt forbruk i kombinasjon med automatgir + at de er slaaappe. Reparasjons kostnader vil være sky høye på v6 motoren kontra den 2 liters motoren du linker til der. Så det beste er nok å velge den 2 liters motoren til førstebilen sin. Ellers så har jo v6 motoren en nydelig gange og pent lydbilde når man tråkker på gasspedalen!

Ellers har disse bilene multi-link bakaksling og fjæring av type myk, så kjørekomforten er nydelig.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva prisene for å forsikre en omega er jeg, men det kan jo være dyrt da det er litt typisk ungdomsbil ? Ville sjekket det hvertfall.

Sjekk den nøye selvfølgelig. Det er ikke veldig lenge til EU godkjenning, og det er kjedelig om du må ut med en haug med tusenlapper for å få to nye år på veien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...