Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal bygge nytt annlegg i bilen min..

Anbefalte innlegg

eg skal delvis bygge nytt annlegg i bilen min, som er en ny opppussa E230, i bilen står det 2 12"hertz (er merket) av ukjent kaliber til subbar, og 2 6,5" i frontpanelet som også er av ukjent kaliber, og då må jo eg ha både stereo og mono lyd ut fra forsterkaren, men får eg ditta med en Digital forsterker? tenkte på en kenwood kac-x4d på 1200w, digitale forsterkare e jo epic, viss ikkje skal eg ha ei monoblokk og en stereo forsterkar separat, har alerede bestemt meg for spillar, pioneer deh-7200sd, det eg lurer på er jo som oppafor det med forsterkar, må ha en med litt power og både mulighetar for mono og stereo utgang, er ganske blåst i haue når de gjelde annlegg, så konkrete innspill om erfaringar og diverse med dissa komponentane og ka eg burde gjer kjem godt med :)

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kenwood forsterkeren kan fint kjøres som 3 kanaler, men den er litt liten til sub bruk, også er den kun stabil i 4ohm brokoblet.

Ville mye heller kjøpt en 2 kanaler og en monoforsterker.

Hvor mye skal du bruke på forsterkere?

Må være kenwood eller pioneer, må ha både mono og stereo, dette er pga at eg vil få pioneer og kenwod til innkjøpspris med en venn ;)

en digital forsterkar spiller vell som bare faen på lave størrelser også? men viss du har noen bedre alternativer innenfor disse merkene så er alt opp til vurdering :D

Lenke til kommentar

Vel, la oss si at kompisen din finner et oppsett til deg, som koster 20.000kr veiledende, og at du får dette for 10.000kr. Da kan du også få veldig mye annet, som også låter bedre, for de 10.000 kronene.

Men hvis du MÅ kjøpe pioneer og kenwood, fordi det kun er pris som teller, så kjøper du pioneer spiller, pioneer sub, pioneer frontsett, og forsterkere fra kenwood.

Lenke til kommentar

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/the-truth-about-digital-class-d-amplifiers

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/class-d-digital-amplifier

en digital forsterker som produserer 50W x 4 er ikke noe bedre enn en god analog forsterker som gir ekte 50W x 4.

Min mening, digital forsterkere er oppskrytt, til vanlig bruk så har du ikke behov for det. Kjøp deg en bra analog forsterker og så er du ferdig med det.

Lenke til kommentar

Vel, la oss si at kompisen din finner et oppsett til deg, som koster 20.000kr veiledende, og at du får dette for 10.000kr. Da kan du også få veldig mye annet, som også låter bedre, for de 10.000 kronene.

Men hvis du MÅ kjøpe pioneer og kenwood, fordi det kun er pris som teller, så kjøper du pioneer spiller, pioneer sub, pioneer frontsett, og forsterkere fra kenwood.

Har greie høgtalara, er primært forsterker og spiller eg trenger, og rekner og bruke de som trengs for og få deg bra .. :3

Lenke til kommentar

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/the-truth-about-digital-class-d-amplifiers

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/class-d-digital-amplifier

en digital forsterker som produserer 50W x 4 er ikke noe bedre enn en god analog forsterker som gir ekte 50W x 4.

Min mening, digital forsterkere er oppskrytt, til vanlig bruk så har du ikke behov for det. Kjøp deg en bra analog forsterker og så er du ferdig med det.

Jeg vet utmerket godt hva en klasse D-forsterker er. Det er riktig at signalmodulasjonsdelen av den kan løses med digitale kretser, men klasse D er ikke automtaisk en digital forsterker - klasse D-konseptet er i utgangspunktet 100% analogt. Man kan faktisk bygge en klasse D-forsterker med rør, om man er litt sær :) spørsmålet mitt var mer rettet mot trådstarter, lurer på om han egentlig vet hva en digital forsterker er?

Når det kommer til watt og ekte watt, 1 watt er 1 watt, uansett. det er 1 joule per sekund. Dersom du ser på den kontinuerlige uteffekten (RMS, vanligvis oppgitt som den effekten man får ved å påtrykke 1khz sinus på inngangen og måler 1% harmonisk forvrengning på utgangen) er denne akkurat den samme uansett forsterkerklasse. 1 Watt RMS gir deg nøyaktig samme lyd uansett om det er en klasse A, klasse B eller klasse D-forsterker (gitt at de har samme frekvensrespons og forvrengningskarakteristikk) :) forskjellen er at klasse D-forsterkeren blir litt mindre varm enn klasse B, og mye mindre varm enn klasse A.

Lenke til kommentar

Alså folk har tydligvis ikkje lest ka eg spør om, er ikkje forskjellen på forsterkerane eg vil fram til, er kor vidt en digital forsterker kan levere Stereo og mono lyd, kor vidt høgtalerane mine duge eller ikkje er heilt urelevant, sida dei alerede står i bilen har eg ikkje brydd meg om dei, er gitter på dei framme, og han som satt dei i huska ikkje ka type de va, men eg lurer på om 1 digital forsterker på 1200w kan spille like godt mono og stereo som 1 stereo på fks. 350w og en seperat mono forsterker på fks. 1500w?

sida folk seie at digitale forsterkera spela som bare faen :p

Såå, viss noken har innspil til forsterk / forsterkera så hadde det vært fint, og det er en fordel om det er pinoeer / kenwood sida ditta e forsterkera eg får billig

Lenke til kommentar

"en digital forsterker på 1200w" er ett vagt begrep som det ikke er mulig å si noen ting ut av. Du må vite under hvilke forutsetninger disse 1200 wattene er målt, og så må du ikke minst vite om dise 1200 wattene er målt på samme måte som de andre forsterkerne du sammenligner den med. Som sagt, 1 watt er 1 watt, uansett hvilken kilde den kommer fra, så lenge den er målt på riktig måte, som som sagt er å måle hvilken effektiv, kontinuerlig utgangseffekt som gir 1% harmonisk forvrengning med inngangssignal på 1khz (man må selvfølgelig også spesifisere hvilken last som er brukt ved målingen).

Jeg spør igjen, på en litt annen måte: vet du hva en digital forsterker er?

Lenke til kommentar

"en digital forsterker på 1200w" er ett vagt begrep som det ikke er mulig å si noen ting ut av. Du må vite under hvilke forutsetninger disse 1200 wattene er målt, og så må du ikke minst vite om dise 1200 wattene er målt på samme måte som de andre forsterkerne du sammenligner den med. Som sagt, 1 watt er 1 watt, uansett hvilken kilde den kommer fra, så lenge den er målt på riktig måte, som som sagt er å måle hvilken effektiv, kontinuerlig utgangseffekt som gir 1% harmonisk forvrengning med inngangssignal på 1khz (man må selvfølgelig også spesifisere hvilken last som er brukt ved målingen).

Jeg spør igjen, på en litt annen måte: vet du hva en digital forsterker er?

alså, nei, eg veit ikkje spesifikt ka en digital forsterker er og gjør, prøvde og bli klok på din tidligere post, men har lite forståelse for ditta, einste eg ønske e og vite kor vidt ditta e en god forsterker :) står spesifik informasjon lenger oppe, leste spesifikasjonane, men fekk lite igjen av det ..

Lenke til kommentar

eg lurer på om 1 digital forsterker på 1200w kan spille like godt mono og stereo som 1 stereo på fks. 350w og en seperat mono forsterker på fks. 1500w?

Vel, for å svare på dette da, så må jeg gjøre noen antakelser.

Den firekanalsforsterkeren du snakker om (Kenwood KAC-x4d) er oppgitt til å kunne levere 4x120 watt (i 4 ohm, som er det vanligste å oppgi for bilforsterkere) eller 2x300 watt brokoblet.

Du ønsker å sammenligne dette med en 350 watts stereoforsterker og en 1500 watts monoforsterker. Hvis man da går ut fra at stereoforsterkerens da leverer 2x175 watt (målt "riktig" som jeg presiserer lenger oppe her, dvs RMS ved 1% THD og 1khz) og at monoforsterkeren faktisk leverer 1500 watt (svært sjeldent med bilforsterkere, eller forsterkere generelt, som leverer 1500 watt RMS, men vi lar det går for sammenligningens skyld), vil da stereoforsterkeren levere 3.3dB høyere uteffekt (20*log(175/120)) enn Kenwooden til frontsettet, og 14dB høyere uteffekt (20*log(1500/300)) til suben. (forskjellen i uteffekt tilsvarer ikke forskjellen i lydeffekt, da den vil være avhengig av høyttalerne)

Så svaret er nei, en Kenwood kac-x4d vil ikke spille like godt som en 350 watts stereoforsterker og en 1500 watts monoforsterker til sammen :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

eg lurer på om 1 digital forsterker på 1200w kan spille like godt mono og stereo som 1 stereo på fks. 350w og en seperat mono forsterker på fks. 1500w?

Vel, for å svare på dette da, så må jeg gjøre noen antakelser.

Den firekanalsforsterkeren du snakker om (Kenwood KAC-x4d) er oppgitt til å kunne levere 4x120 watt (i 4 ohm, som er det vanligste å oppgi for bilforsterkere) eller 2x300 watt brokoblet.

Du ønsker å sammenligne dette med en 350 watts stereoforsterker og en 1500 watts monoforsterker. Hvis man da går ut fra at stereoforsterkerens da leverer 2x175 watt (målt "riktig" som jeg presiserer lenger oppe her, dvs RMS ved 1% THD og 1khz) og at monoforsterkeren faktisk leverer 1500 watt (svært sjeldent med bilforsterkere, eller forsterkere generelt, som leverer 1500 watt RMS, men vi lar det går for sammenligningens skyld), vil da stereoforsterkeren levere 3.3dB høyere uteffekt (20*log(175/120)) enn Kenwooden til frontsettet, og 14dB høyere uteffekt (20*log(1500/300)) til suben. (forskjellen i uteffekt tilsvarer ikke forskjellen i lydeffekt, da den vil være avhengig av høyttalerne)

Så svaret er nei, en Kenwood kac-x4d vil ikke spille like godt som en 350 watts stereoforsterker og en 1500 watts monoforsterker til sammen :)

så alså? dette er en relativt dårlig forsterker? ut i fra det eg får for pengane?

men det eg lurer på, du har jo tydligvis litt peiling på sånt har eg skjønt :p

kan du vise meg ei god løsning på en mulighet for forsterker / forsterka av kenwood / pioneer?

Lenke til kommentar

som skal drive hva? Vi må vite hva du skal koble til forsterkerne for å kunne anbefale riktig forsterker/forsterkere.

Det holder ikke å si et par høyttalere foran, vi må vite nøyaktig hvilke høyttalere og hvilken subb det er snakk om.

Og så er det vanskelig å anbefale deg forsterkere nåpr vi vet ikke hvilket budsjett du har og, og hvilke priser du får på de forskjellige alpine/pioneer forsterkerne.

Lenke til kommentar

så alså? dette er en relativt dårlig forsterker? ut i fra det eg får for pengane?

men det eg lurer på, du har jo tydligvis litt peiling på sånt har eg skjønt :p

kan du vise meg ei god løsning på en mulighet for forsterker / forsterka av kenwood / pioneer?

Nei, ut fra de spesifikasjonene Kenwood har oppgitt (og Kenwood skal ha kred for å spesifisere veldig nøye under hvilke omstendigheter utgangseffekten er målt) er ikke dette noen dårlig forsterker, den leverer 4x120 watt i 4 ohm og er relativt kompakt i størrelsen. Poenget mitt er bare at 1 watt er 1 watt, uansett om det er klasse A, klasse B, Klasse D, transistorer, rør, digitalt, analogt eller snåsakaillen sjøl som sitter inni boksen og pumper ut disse wattene. Uten at jeg vet noe om hverken høyttalerne eller suben din (som Dammed har påpekt flere ganger nå) er den sikkert mer enn god nok til å drive ett frontsett og en ikke alt for tungdrevet sub.

Lenke til kommentar

kor vidt høgtalerane mine duge eller ikkje er heilt urelevant, sida dei alerede står i bilen har eg ikkje brydd meg om dei, er gitter på dei framme, og han som satt dei i huska ikkje ka type de va, 

Du har altså tenkt å montere en stor forsterker til å drive noen gamle papp-høytalere fra 80-tallet?

Kan også sammenlignes med å montere turbomotor på 300 hk, med men dekka du bruker er noen råtne piggdekk du fant i garasjen til naboen..

Poenget er, forsterker og høyttaler må stå i noenlunde forhold til hverandre.  

Endret av kremt
Lenke til kommentar

det blir nesten mer som å turbokonvertere en motor til å ha 800hk istedenfor 150hk uten å bytte stempler. Effekt fra turboen får du, men stemplene vil ryke siden de tåler ikke den ekstra effekten.

Men kjøper du en 4x50 eller opp til 4x75W rms ved 4 ohm, så skal det gå bra uansett. Så fremt høyttalerne er ikke 2 ohm, noe de er sjeldent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...