Gå til innhold

Lost 6x06: "Sundown"(USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOST going downhill?

 

Som kjempe fan av LOST sesongene 1, 2, 3, 4 og 5 synes jeg den siste sesongen har tapt seg veldig med unntak av sesongstarten. Jeg synes det går for sakte og det har rett og slett blitt kjedelig, hadde virkelig ønsket mer fremgang akkurat denne siste sesongen. Føler serien etterlatte seg store og betydelige tomrom etter Boone, Faraday og Charlie's død, og med Desmond gone, av den grunn at de var karakterer man fort ble glad i og at de var alle veldig nysgjerrige som ofte ledet til både fremgang og entusiasme i plottene som foregikk. Nå sitter vi bare igjen med karakter som er lykegyldig til alt for tiden, som Jack, Kate og Sawyer som jeg føler er karakterer som har tapt seg veldig, ikke for å glemme Jin og Miles som bare fader mer og mer ut. Tre episoder denne sesongen har rett og slett vært drit kjedelige (3-5), men heldigvis var denne en liten opptur.

 

Sundown

 

Det var langt ifra LOST-kvalitet på denne episoden, men fightescenen og slutten var det som gjorde episoden bra.

 

Sayid begynner endelig å få mer screentime og i denne episoden var han rå! Han var rett og slett hele episoden.

 

Claire... Hun døde virkelig i sesong 4. Nå er hun bare irriterende og jeg liker henne ikke den minste grad som galning. Hun bør komme til den andre tidslinjen visst ikke blir jeg forbanna. Og hva synes hun egentlig om Kate nå? Virket som at hun nærmest tilgitte henne i sluttscenene der, virket ihvertfall likegyldig til det hele når de klatret opp ifra hullet sammen og greier.

 

Flocke rampage... okei, awesome!

 

--------------------------------------------

 

Det som virkelig gjør meg bekymret nå er at serieskaperne sa at dette var den beste episoden i hele sesongen. Om dette er tilfelle kan det bli en ganske kjedelig sesong...

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Angående at de har sagt at dette var den beste episoden denne sesongen så kan det vel være med tanke på at rollene på øya er byttet om. Nå er det MiB som er sjefen. Team Jacob er jo helt borte med unntak av Richard. Syntes denne episoden var et vendepunkt med tanke på hvem som styrer på øya.

Lenke til kommentar

Forstår faktisk utmerket godt at folk er litt misfornøyd med denne sesongen. For det har ikke skjedd noe særlig.

 

Men, må det være action i hver episode? De beste seriene er i mine øyne de som ikke er redde for å ha et par rolige episoder, både for å ha karakterutvikling og for å bygge opp til et desto heftigere klimaks.

 

Jeg er i alle fall såpass forelska i denne serien nå at jeg ser på alt den gjør som genistreker. Serien er som før spekket med skjulte og ganske subtile referanser til tidligere sesonger, og massevis av mysterier som er såpass interessante at jeg holder pusten bare "candidate" nevnes for eksempel. Samspillet mellom karakterne er også svært vellykket for min del, fordi karakterene selv er godt realisert gjennom godt skuespill og velskrevet manus.

 

Det eneste jeg ikke alltid er like begeistret for denne sesongen er flash-sideways. Sayeeds var dog svært vellykket.

Lenke til kommentar

Lost blir bare bedre og bedre!!! Jeg elsker dette her og denne episoden tok helt av. Utrolig bra skuespillprestasjoner. Gleder megutrolig mye til neste episode.

Jeg for min del synes ikke det gjør noe at det dukker opp nye spørsmål og vi ikke får svar på alt. Jeg stoler på manusforfatterne og tror vi kommer til å få svar på det som er verdt å vite, og dermed bare nyter hver eneste episode!!!

Lenke til kommentar

Nok en gang tar handlingen en uventet vending. Iallefall for meg. Hadde ventet og fryktet at hele sesongen skulle dreie seg om den store kampen om tempelet. Istedet fikser Flocke/smokey/MIB det på null komma niks med hjelp fra omvendte Sayid.

 

Rart med det. Har i flere sesonger ventet utålmodig på å få se tempelet men nå jeg glad for å bli "kvitt det". Regner ikke med at vi kommer til å få se så mye av resten av sesongen.

 

Ellers synes jeg denne episoden hadde et utmerket miks av action kombinert med og et skikkelig driv i handlingen. Som den utålmodige sjelen jeg har sesongen så langt vært rimelig treg med lite framgang å spore i handlingen. Jeg har vel blitt bortskjemt med sesong 4 og 5 med 2-3 parallelle handlinger og at antall svar vi fikk var i flertall i forhold til nye spørsmål som dukket opp.

 

 

Ellers noterer jeg meg følgende:

 

- Dogen senket guarden så det holdt da han lot Sayid få komme tilbake til tempelet med beskjeden sin. Det at han kom tilbake skulle vel ha fått noen alarmklokker til å ringe.

- Jack gikk forbi i gangen på sykehuset der ektemannen til Nadia var lagt inn

- Hva er forbindelsen mellom Keamy og Jin?

- Det at "Jacob drives a hard bargain" er vel nok et hint fra manusforfatternes side om at dette med Flocke = ond og Jacob = god/free will kanskje ikke er så svarthvitt som det ser ut til. Tror nok det kommer noen overraskelse på denne fronten.

- Så lenge Dogen var i live holdt askeringen smokey ute men så snart Dogen var død var det fritt fram.

Lenke til kommentar

Okei, den episoden var vill.

 

Måtte le når Sayid stabber Flocke i brystet og Flocke titter ned på kniven, drar den ut og sier:"Now why'd you go on and do that?"

Litt synd at Dogen måtte dø, likte han.

Flashsidewayet til Sayid var veldig bra! Moro å se igjen Keamy og når vi Jin helt på slutten så var jeg helt: "WTF lol!?" Og hvor har vi sett han skalla arabern/midtøst karen som ble skutt av han ene bodyguarden.

 

Nå er det recapsa på lørdag/søndag som gjelder :D

Og hvor i huleste er Richard?!

Lenke til kommentar

Han skalla araberduden er Omar ! :D Sidekicket til Keamy i begge tidslinjene. I den linja vi har fulgt var han på båten ( freighter ) Og døde av en granat the Others kasta på han. eller.. De kasta den på Keamy, men Keamy sparka den bort for å redde sitt eget liv

 

Så sykt deilig og ironisk at Dogen og Lennon tok kvelden i fountain of youth. Og så kaldt av Sayid og gjøre det rett etter den rørende historien til Dogen :love:

 

Team Jacob er jo helt borte med unntak av Richard.

Ikke glem Ilana for god's sake!

 

Noe med denne episoden som fikk meg 'hakket' mer på lag med Flocke. Evig.

Endret av Moff
Lenke til kommentar

Konge episode :thumbup:

 

Har som en annen her sa, forelsket meg såpass i serien at alt som skjer er i mine øyne positivt.

 

Tviler sterkt på at forfatterne kommer til å skuffe oss. De er nok for profesjonelle for det.

 

Venter bare på en ultimat twist i handlingen, og helt uforventede svar på de største gåtene nå, så er livet mitt i boks :!:

Endret av nybb
Lenke til kommentar

 

Team Jacob er jo helt borte med unntak av Richard.

Ikke glem Ilana for god's sake!

 

 

Hadde helt glemt Illana, men det tynnes så abselutt ned i rekkene der, og må si jeg var skuffet over Cindy og de andre Othersene, at de ga opp så lett var skuffende. Trodde de virkelig var på Jacobs side selv etter hans død.

 

 

Noe med denne episoden som fikk meg 'hakket' mer på lag med Flocke. Evig.

 

Hva! Jeg blir mer og mer overbevist om at han bør drepes så fort som overhodet mulig. Uansett om han er snill på bunnen så er det da unødvendig å drepe så mange og skape så mye ødeleggelse.

Lenke til kommentar

Denne episoden endte hvertfall i en episk game-changing scene på slutten, tok jo helt av når smokey raserte tempelet, noe jeg likte veldig godt. Nå får vi handlingen ut i skogen og spredt over øya igjen.

Når Ilana slo inn døra og der var hele gjengen, det var en veldig overraskende og deilig scene. Plutselig var det veldig mange karakterer som møtte veldig mange karakterer, og man sitter og tenker over hva slags forhold hver og en av dem har til hverandre. :p

Claire...vel, hun er helt opplagt borte og fortapt for meg. Den Claire vi kjente i tidligere sesonger har blitt helt tatt av mørket nå, akkurat som Sayid er i ferd med å bli (eller rettere sagt ble i denne episoden).

At Dogen og Lennon døde, var forsåvidt forventet, regnet ikke med at de kom til å bli værende mye lengre. Litt synd egentlig, begynte å like begge, men forsåvidt greit å få ryddet litt i rekkene også. :p

 

Begynte også å tenke litt over samtalen Sayid hadde med Locke, hvor han snakket om at det eneste han ville ha, døde i armene hans, og Locke hintet frempå at han kunne få se "det" igjen. Så er spørsmålet hvem det er snakk om, det lyser jo Nadia lang vei, men både hun og Shannon døde i Sayids armer. ;) Om ikke annet er det hvertfall en artig detalj.

Sayid sitt flashsideways var greit nok, var gøy når Keamy og Jin dukket opp. :D

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvordan familiefar Dogen holdt smoke monster ute.

 

Ja, dette var litt merkelig. Når Dogen døde mistet all aske på øya effekt eller var dette bare relevant for asken rundt tempelet?

Det jeg ser for meg er at denne asken er noe man "får" av Jacob og i Dogens tilfelle, så er muligens asken fra hans sønn. Mens asken som han ene i gjengen til Ilana brukte også var noe han hadde fått av Jacob, men fra en annen person. Da er jo spørsmålet om det er flere gjenværende på øya som har fungerende aske igjen..

Lenke til kommentar

Noen som forresten så hvor Ben ble av, han ble ikke med Illana sin gruppe og var ikke å se i MiB sin. Kan han blitt drept?

 

Tviler på at en såpass viktig karakter blir drept off-screen.

 

Nå som tempelet ikke er noe fristed lenger tror jeg dynamikken vil endre seg drastisk. Det begynner å nærme seg den konflikten mange har trodd ville komme, den ultimate dark vs light-kampen. Flocke leder jo de onde, men hvem skal de andre støtte seg på nå som Dogan er borte?

 

Er det bare jeg som blir skuffet om hele Lost viser seg å være "den ultimate dark vs light-kampen"? Det høres ekstremt simplistisk ut. Her har du de onde, her har du de gode? Uff.

 

Jeg tror og håper at det ikke er så enkelt som at MiB er ondskapen inkarnert, mens Jacob kjemper "the good fight" som en annen Jesus. Scenen med Dogens historie hinter jo forsåvidt mot at det ikke er slik, også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...