granhus Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 da jeg skulle levere tilbake en harddisk til ps data igår fikk jeg beskjed om at de bare har 14 dagers returrett. syns dette var merkelig fordi jeg leverte tilbake noen deler til PS for et halvt år siden etter 28 dager. etter det jeg har skjønt er loven slik: 14 dager på en vare du kjøper over disk i butikken. 30 dager på en usett vare du kjøper. har sjekket med komplett og MPX, de har 30 dager. dette syns jeg er merkelig av PS. hvem har 'rett' ? jeg eller PS? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Forbrukerkjøpsloven gir deg 14 dagers angrefrist. Unntaket er om selger ikke følger de krav loven setter. Om noen har lengre returrett (A.la elkjøp sin 30 dagers garanti) er det lovlig, men ikke lov pålagt. PS har nok rett. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 men jeg husker at jeg leste gjennom loven når jeg leverte tilbake de delene til PS den gangen tidligre. da var det 30 dager. jeg husker det spesielt godt fordi rett etterpå kom hun i TV2 hjelper deg og sa akkurat det samme. så da må det ha vært en lov-endring. hmmzz... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Angrefrist ved fjernsalg er 10 virkedager - 14 dager. Om dette skulle treffe på en lørdag eller helligdag har du til neste virkedag. Sjekk ut www.lovdata.no Angrerettloven Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 takk! syns uansett det er dårlig av PS. Lenke til kommentar
cooltech Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 etter det jeg har skjønt er loven slik: 14 dager på en vare du kjøper over disk i butikken. 30 dager på en usett vare du kjøper. Du har ikke lovfestet angrerett på en vare kjøpt over disk i en butikk. Lengende på angrefristen kommer an på om selger har fulgt formkravene til punkt og prikke eller ikke. Angrefristen er på 14 dager hvis alle formkrav er oppfylt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 da jeg skulle levere tilbake en harddisk til ps data igår fikk jeg beskjed om at de bare har 14 dagers returrett. syns dette var merkelig fordi jeg leverte tilbake noen deler til PS for et halvt år siden etter 28 dager. etter det jeg har skjønt er loven slik: 14 dager på en vare du kjøper over disk i butikken. 30 dager på en usett vare du kjøper. har sjekket med komplett og MPX, de har 30 dager. dette syns jeg er merkelig av PS. hvem har 'rett' ? jeg eller PS? Du har nok ikke skjekket med komplett , de har nemmelig fjorten dager og det har de alltid hatt. Hvist du ser på komplett sin side om angrerett skriver de følgende: Angreretten gjelder fra 14 dager fra du mottar pakken fra oss. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 14 dager etter at du FÅR varen, nothing else. Slikt er det med alle. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 14 dager etter at du FÅR varen, nothing else. Slikt er det med alle. 14 dager fra hentelapp fra posten dukker opp i postkassa er det vel egentlig? Sånn for å være pinlig nøyaktig... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Fra du får varen, kan la varen ligge lenge hos posten, derfor. Og da kan du ikke vite om ting funker eller ikke. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Kansje du burde være helt sikker på at du vil ha det du kjøper neste gang da? Vis man bestemmer seg for å ikke beholde noe så sitter man ikke å gnager på det i nærmere 30 dager før man tar kontakt. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 etter det jeg har skjønt er loven slik: 14 dager på en vare du kjøper over disk i butikken. 30 dager på en usett vare du kjøper. Når du handler i butikk har du ikke etter loven rett til å få bytte noe som helst, med mindre det er avtalt på forhånd. Ved kjøp over nett, telefon osv. altså utenfor selgers faste utsalgssted er det 14 dagers angrerett. Da kan du heve kjøpet & få pengene tilbake, uten å måtte oppgi noen grunn til at du vil heve kjøpet. Med andre ord: psdata har rett Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Komplett har også bare 14 dagers angrerett, etter ANGRERETTLOVEN ikke forbrukerkjøpsloven! På varer (data)har du reklamasjonsrett, i inntil 2 år, mens det for varer som er ment å vare vesentlig lenger har 5 års reklamasjonsrett. Med andre ord, er det noe feil med varen, har du krav på reparasjon, eller lignende vare som erstatning. Greier ikke næringsdrivende å rette opp feilen (2 forsøk) har du krav på å få heve kjøpet. Dette betyr: PS data er innenfor lovens grenser når det gjelder angrefrist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå