Mr.Webb Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hei. Jeg har et problem med Word07. Når jeg åpner Word får jeg følgende beskjed: Funksjonen du er i ferd med å kjøre, har makroer eller innhold som krever støtte for makrospråk. Da denne programvaren ble installert, valgt du ikke å installere støtte for makroer eller kontroller Så følger dette hjelpevinduet... Denne feilen forekommer vanligvis på grunn av innstillinger for makrosikkerhet. Hvis du vet at makroen kommer fra en kilde du stoler på, kan du endre innstillingene for makrosikkerhet slik at makroen kan aktiveres. Måten du endrer innstillingene for makrosikkerhet på, avhenger av Microsoft Office system-programmet du bruker. Microsoft Office Access, Microsoft Office Excel, Microsoft Office PowerPoint eller Microsoft Office Word -- Du kan kontrollere innstillingene for makrosikkerhet ved å klikke Microsoft Office-knapp, Alternativer for <programnavn>, Klareringssenter og deretter Innstillinger for klareringssenter. Hvis makrosikkerhet er satt til Deaktiver alle makroer uten varsling, deaktiveres alle makroer automatisk. Bruk fremgangsmåten nedenfor til å aktivere makroen. I dialogboksen Klareringssenter klikker du Makroinnstillinger og deretter Deaktiver alle makroer med varsling. Klikk OK i dialogboksen Klareringssenter for å bruke den nye innstillingen. Klikk OK for å lukke dialogboksen med programalternativer. Lukk filen og Microsoft Office-programmet du bruker. Åpne filen på nytt. Det vises et sikkerhetsvarsel i dokumentinformasjonsfeltet like under båndet. Klikk Aktiver innhold for å tillate kjøring av makroen. Når du har aktivert makroen, anbefales det at du tilbakestiller innstillingene for makrosikkerhet til Deaktiver alle makroer uten varsling. Hvis makrosikkerhet er satt til Deaktiver alle makroer med varsling, men du valgte Deaktiver i dialogboksen med makroadvarselen da du åpnet filen, bruker du fremgangsmåten nedenfor til å aktivere makroen. Klikk Avbryt i dialogboksen Klareringssenter. Klikk Avbryt for å lukke dialogboksen med programalternativer. Lukk filen og Microsoft Office-programmet du bruker. Åpne filen på nytt. Det vises et sikkerhetsvarsel i dokumentinformasjonsfeltet like under båndet. Klikk Aktiver innhold for å tillate kjøring av makroen. Hvis makrosikkerhet er satt til Deaktiver alle makroer med unntak av digitalt signerte makroer, kan det hende makroen ikke var digitalt signert. Kontroller at du kan stole på makroen før du bruker fremgangsmåten nedenfor til å kjøre den. Klikk Avbryt i dialogboksen Klareringssenter. Klikk Avbryt for å lukke dialogboksen med programalternativer. Lukk filen og Microsoft Office-programmet du bruker. Åpne filen på nytt. Det vises et sikkerhetsvarsel i dokumentinformasjonsfeltet like under båndet. Klikk Aktiver innhold for å tillate kjøring av makroen. Jeg har prøvd å følge hjelpevinduet, men uten resultat. Har også avinstallert og installert office på nytt, uten resultat. Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hvis makrosikkerhet er satt til Deaktiver alle makroer uten varsling, deaktiveres alle makroer automatisk. Bruk fremgangsmåten nedenfor til å aktivere makroen. I dialogboksen Klareringssenter klikker du Makroinnstillinger og deretter Deaktiver alle makroer med varsling. Det der er for paranoide som liker å klikke med mus. Blås i advarslene, velg "Aktiver alle makroer" og se om det hjelper. Og så kan man undres over hvor den nevnte makroen kommer fra, du har tydeligvis ikke skrevet den selv. Slike ting følger ofte med PDF-tillegg, scannerinstallasjoner eller annet som vil automatiseres fra Word. I så fall står den på lista i Officeknapp > Alternativer for Word > Tillegg, dette er også stedet å eventuelt fjerne den igjen. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Mr.Webb Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg har prøvd å aktivere alt, men det er ingen hjelp. Jeg kan heller ikke se at det står noe makro installert i tilleggsvinduet, alternativer for word. Lenke til kommentar
Mr.Webb Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Etter litt søk i google fant jeg løsningen. Jeg har unnlatt å installere VBA støtte. http://office.microsoft.com/nb-no/project/HP030853041044.aspx Sak løst. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Kan man velge bort VBA helt? Så har vi lært noe i dag også. Men det er som å plombere en moped. Bra du løste det og takk for at du melder tilbake. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå