tor0en Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ja min datamaskin skrur seg av etter 2-4 min etter jeg trykk den på. den får ikke starta opp en gang, noen ganger kanskje. den skrur seg av til og med i BIOS. data utstyr: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte XFX GeForce 8600GTS 675M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin dette problemet har jeg hatt ganske lenge nå. jeg har bare ikke brukt min stasjonære på lenge. har nesten alltid vært noe galt med den. Datan starter helt normalt som den skal men plutselig skrur den seg av. Ingen bluescreen eller no. bare skrur seg av uten no melding. tror ikke dette kan være noe med virus å gjøre... jeg vet ikke akkuratt om jeg har alle driverne til maskinvarene, jeg burde det, har alltid installert driverne. vet ikke om dette har noe å si men, tror jeg har lastet ned alle oppdateringer til windows. CPU-viften sviver vertfall, vet ikke om det er en del støv der men... ja. tror alle program varene skal funke... Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Beskriv hva som skjer fra du slår den på til den faktisk slår seg av så er det lettere å sette seg inn i problemet ditt EDIT: altså detaljert, hva ser du, hva skjer? Endret 1. mars 2010 av Sacro Lenke til kommentar
tor0en Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 ok jeg trykker på knappen alt skjer som vanelig, det kommer noe på skjermen og viser hva som er koblet til datan og alt det dere, viser hvilken hardisk jeg har i og sånt. så må jeg trykke f1 siden jeg ikke har i floppy disken tror jeg. så begynner den å loader. det er den pleier så skru seg av tror jeg. det er litt forskjelig. jeg har også prøvd å formatere datan, skal nå installere windows xp 32-bit på den. men funker ikke så bra når den bare skrur seg av. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Høres nesten ut som ett hardwareproblem. Har du prøvd å fjerne floppy helt i bios ? Tviler på at det kan gjøre at en maskin restarter slik, men prøv da ihvertfall. Selv hadde jeg en feil med hovedkortet, dog maskinen var på lengre enn noen minutter bare. Har du montert CPU og kjøler selv ? Kjenner du noen uvanlig høye temperaturer fra strømforsyningen ? Lager hovedkortet noen pipelyder ? Endret 1. mars 2010 av Sacro Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Når PCen slår seg av slik som du beskriver, selv når du er i BIOS, tyder dette på at CPU blir for varm. Se om du kan sjekke temperaturen på CPU mens du er i BIOS. Burde være noe om CPU temperatur der, hvor kommer an på hvilken BIOS og hovedkort du har. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 jepp. kan virke som kjøleren på cpu ikke sitter som den skal. kanskje en vifte som er død eller full av støv. vist ikke vil jeg mistenkt psuen din. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Når PCen slår seg av slik som du beskriver, selv når du er i BIOS, tyder dette på at CPU blir for varm. Se om du kan sjekke temperaturen på CPU mens du er i BIOS. Burde være noe om CPU temperatur der, hvor kommer an på hvilken BIOS og hovedkort du har. Regner med at han ikke rekker å få sett seg frem til dette hvis maskinen slår seg av etter bare noen minutter. Med mindre han er kjent da såklart. Kan vel legge til at Intel sine prosessorer kutter automatisk ved overoppheting. Kansje en bjelle som ringer her ? Som nevnt, har du montert kjøleren selv ? Og er dette gjort riktig ? Lenke til kommentar
tor0en Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) ok cpu vifta er oppe i 81... sto det xD hva det være grunnen for det? mye støv eller? EDIT: kom opp i 102C Endret 1. mars 2010 av tor0en Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Det er altfor varmt, burde ha ligget på ca 35 grader når du er i BIOS. Sjekk at viften sitter fast, fritt for støv. Eventuelt fjern viften, gjør ren CPUen og legg på et TYNT lag av kjølepasta igjen, Sørg for at viften sitter skikkelig. Endret 1. mars 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
tor0en Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 kjøle pasta... det har ikke jeg.. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Det er altfor varmt, burde ha ligget på ca 35 grader når du er i BIOS. Sjekk at viften sitter fast, fritt for støv. Eventuelt fjern viften, gjør ren CPUen og legg på et TYNT lag av kjølepasta igjen, Sørg for at viften sitter skikkelig. Ville nok fjernet hele kjøleren og vasket, for så å satt den på plass igjen. Fin regel for pasta er "kanppenålshode" på midten av prosessoren, press så kjøeren jevnt ned og fest den. OBS! IKKE RENGJØR KOMPONENTER MED OLJEBASERTE VÆSKER O.L. Og pass på at du ikke bruker klut som loer osv. Kaffefilter er genialt til slikt som dette Endret 1. mars 2010 av Sacro Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 kjøle pasta... det har ikke jeg.. 49-100kr på de fleste butikker som selger PC-komponenter. Spør gjerne betjeningen hva som anbefales, både til rens av gamle komponenter og til ny montering! Lenke til kommentar
tor0en Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 ok tusen takk folkens ;D skal nokk få pcen min igang igjen nå Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 La merke til denne jeg : Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin Kan også være en mulig synder, så om det ikke hjelper å få ned temperaturen så kan du jo si ifra. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Det første jeg la merke til var Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin Hiper er jo kjent for og lage bare søppel. Men som sagt så er din cpu temp veldig høy men bios trenger ikke og gi rett temperatur avlesning. Har du noen gang opplevd att du ikke får til og slå på pcen etter den stopper. (pause på 30 sek til ett par min der det ikke skjer noe når du trykker på power knappen) da er det garantert psu Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) ok tusen takk folkens ;D skal nokk få pcen min igang igjen nå Tviler sterkt på at PSUen har ikke noe med dette å gjøre, her er det snakk om for høy temperatur på CPU. Vær klar over at max temperatur for en Q6600 er ca 63 grader, så du får bare håpe at den ikke har tatt skade av så høy temperatur som 102 grader. Jeg tviler på det etter som PC slo seg av ganske rask for å beskytte CPUen. Som Sacro sa, fjern CPUen, gjør den ren med alkohol eller aceton (ikke oljeholdig stoff, heller ikke vodka), pass på at du ikke søler på hovedkort, ha på en BITTELITEN klatt kjølepasta og monter kjøleviften igjen. Endret 1. mars 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
anordne Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Cpu har neppe tatt skade av dette. Q6600 tåler vesentlig mer en 63C. Intel selv opplyser vel over 70C og det med god sikkerhetsmargin. over 80 over lang tid ville bekymret meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå