Gå til innhold

skatt på feriepenger?

Holmez

Anbefalte innlegg

I 2009 jobbet jeg frem til slutten av juni, og begynte på skole til høsten. Vist jeg skal få utbetalt feriepenger i mars, må jeg da skatte av disse pengene? Vist jeg venter til juni, får jeg det da skattefritt, eller utsetter jeg det på en måte til restskatt i 2010?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepenger er ikke skattefrie, så som mange av en eller annen grunn tror. Men man slipper å betale skatt for de i utbetalingsåret.

Dvs, om du har opptjent 50k i feriepenger så må du betale 50% av dette i skatt dersom du får de utbetalt i opptjeningsåret. Dersom du får de utbetalt i utbetalingsåret(året etter opptjeningsåret) så får du de betalt ut i sin helhet. Skatten blir da trukket fra på neste års ligning.

Dette er fritt fra hukommelsen etter samtale med lønnskontoret og resultatene på lønnskonto og ligningspapirer.

Lenke til kommentar

Du betaler skatt på feriepenger, på samme måte som at det ikke er halv skatt i desember. Det er bare slik det fordeles – slik at folk som ikke har spart penger skal slippe å gi hjemmelagde julegaver og spise kneipbrød på julaften. Det blir ikke trukket forskuddstrekk på feriepenger, men det jevner seg ut resten av året. :)

Det heter vel at feriepengene skal betales ut siste lønningsdag før ferien, men ofte er dette satt til en bestemt måned (ofte juni).

*dobbel*

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Kan jeg kreve å få det trekkfritt nå i mars, vist jeg ønsker å utsette betalingen av skatten til ligningen neste år?

spørr du om feriepengene nå så blir det ikke trukket skatt på de pengene. de er vel allerede skattet for, 2009,

Lenke til kommentar

Skatteetaten.no:

"Opptjeningsåret er året FØR ferieåret. Feriepengene skal utbetales til arbeidstakeren før ferien tas. Ved utbetaling i ferieåret skal det ikke trekkes skatt av feriepengene. Blir arbeidsforholdet avsluttet i opptjeningsåret, skal feriepengene utbetales straks. Da må du trekke skatt etter skattekortet. Du må i begge tilfeller føre opp feriepengene og levere lønns- og trekkoppgave, eventuelt den forenklede oppgjørsblanketten."

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt, utbetaling av feriepenger opptjent i forrige år er skattefri.

Feil. Som flere har prøvd å forklare så er ikke feriepenger skattefrie, men de utbetales uten skattetrekk når de er opptjent året før. På likningen er de med i grunnlaget for skatten som skal betales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...