Solid Edge Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Hei Den siste måneden har jeg slitt med tomt batteri hver morgen, og til nå har jeg bare fått hjelpe start av romkameraten. Men her i dag når jeg skulle starte bilen etter å ha vært på butikken. Så var det kun motoren og cd-spilleren som fungerte, jeg sjekket alle sikringene og 2 stykker var gått. Det er også mulighet får at de sikringene har vært gåen siden september eller lenger. Det skal også nevnes at de siste ukene har vært j**li kaldt her, og fuktig i lufta. Før disse problemene oppsto var det mulig å vri nøkkelen 1-2mm til venstre for å oppnå samme egenskap, altså alt av det elektriske er avslått bortsett fra cd-spiller og motor. Er det kun batteriet som har tatt kvelden? Endret 1. mars 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Gammel bil/ batteri? Man regner 4-6 års levetid for et bilbatteri. Kan også være lading fra Dynamo som er fraværende, sjekkes enkelt ved et multimeter. ca. 14- 15 volt skal det være over batteriet når bilen står på tomgang. Slakk viftereim er også en gjenganger i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Dynamoen skal levere over 12,7V for å holde motoren levende. Men normalt er 14V som er ladespenning. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Vel batteriet er like gammelt som bilen, altså en 13-14 år gammelt. Så det er vel kanskje på tide med nytt, og om det viser seg at det ikke er problemet gjør ikke det noe. Noen anbefalinger av bilbatteri? Noe som tåler kulde... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=497_606&products_id=3622 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Dynamoen skal levere over 12,7V for å holde motoren levende. Men normalt er 14V som er ladespenning. Det var ladespenningen jeg skrev om, ikke poeng i å dra inn tall som er mer til forvirring. Er ladespenning under 13.2 V så er det på tide med ny laderegulator eller nye børster på dynamoen. Før du i det hele tatt skifter ut batteriet, ville jeg som nevnt sjekket ut hva slags verdier dynamoen leverer. Dette er den enkleste feilkilden å eliminere. Deretter kan du sjekke om du har en krets som stjeler strøm hvis dynamoen virker ok. Selv om batteriet er 13- 14 år, er det ikke sikkert at det tar kvelden enda. Billige og bra batterier får du på Biltema. De er dessidert billig samtidig som kvaliteten er bra. Ellers er det bare å hente ut priser hos lokale delepushere. Hvis du ikke har råd til å kjøpe nytt, kan du sjekke ut en lokal hugger. Skal ikke se bort i fra at noen har hugget en bil med et brukbart, eller nesten nytt, batteri. Endret 1. mars 2010 av KVTL Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Sikkert sagt før men jeg svarer nå på den orginale posten! Egentlig er levetiden på bly-akkumulatorer lang som bare det. Kulde derimot har en negativ effekt på væsken i batteriet og vil senke batterispenningen. Sjekk batterispenningen når batteriet er frakoblet. Bør ligge godt over 12V, gjerne 13,5V. Ligger det ned mot 12,5 er den noe lav. Sjekk ladespenningen (når motor er igang og dynamo spinner), den bør ligge rundt 14V, kansje ned i 13,5V men ikke lavere. Av andre ting, kan du ha fått deg en jordfeil, eller at andre ting er innkoblet som trekker strøm. Har selv vært borti CD-spillere som trekker strøm i avslått modus for så å våknet opp til tomt batteri på bilen. Beste er om tenningen slår av spilleren! Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Prøvde nettopp å starte bilen, uten hell. Målte 0,17A, og 12,3V på batteriet. Bilen var ikke i gang når jeg målte, og batteriet var fra koblet når jeg målte spenning. Endret 1. mars 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Hvordan måler jeg ladespenning? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Man måler det mens bilen går på tomgang. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Det hadde jeg forstått, men hvor måler jeg, rett over batteriet? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Japp.. Rød på + og svart på - . Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 14,56v, da er det altså nytt batteri jeg må se på? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 14,56 volt på tomgang er en hissig ladespenning. Med litt turtall på motoren stiger trolig spenningen enda litt. Jeg vil anta du har bra kjørelys på bilen. Jeg er redd du har både dårlig batteri og gåen spenningsregulator på dynamoen. Er du litt nevenyttig kommer du unna med under en tusenlapp for begge deler. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 eg kjøpte i gårnytt batteri, og testet det i dag. bilen starter og går, men lysene kommer ikke på. Jeg og en kompis snakket om det i dag, og lurte på om det muligens er tenninga...? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Dersom lysene ikke kommer på vil jeg tro du har defekt lysrelé. Koster sikkert 200-300 kroner. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 hverken forlysene, baklysene, varmevifta eller interiør lys kommer på. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Mhm. Det er flere reléer i en slik bil, ofte er det kanskje to hovedreléer, og de kan jo være dårlige. Det kan også som din kamerat sier være et problem med tenningslåsen. Denne er litt vrien å bytte på en slik moderne bil med rattlås, men du får det nok til. Kjøp deg Haynes boka, det er sikkert ikke siste gang du plages med noe på en slik gammel bil vet du Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Har allerde haynes boka, og demonterte nettopp alt helt til det var bare rattstang og låsen igjen. Men fant ut at det ble for vrient å demontere resten. tror også at startssperra kan bli et problem. Hvordan får jeg testet releene? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jordingsfeil, rele, tenningsbryterfeil osv. Veldig mye å velge mellom. Rele kan du jo også ofte sjekke om er brent. Mitt rele brente seg, slik at lysene var på diskotur. Forhandler vet garantert hvilken av releene som går til hva. Uansett så kan jo også disse feilene være grunnlaget for at batteriet tappet seg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå