Xscaro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hei, Jeg var innom Flickr.com for første gang i dag, og ble tipset av IT-læreren om at studierektor hadde noen bilder som jeg kanskje ville være interessert i - han hadde grøsset, sa han, når han så dem. Når jeg kom meg inn på profilen til studierektoren på skolen, så jeg at han hadde godt over 80 bilder av elev-forsamlinger, enkeltelever og lærere lagt opp på flickr. Enkelt og greit - har han lov til dette? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Mer info hos Datatilsynet Om du finner bilder av deg der som du ikke ønsker så enten kontakt vedkommende som har publisert dem og be om at dem blir fjernet. Evnt. så har sikkert Flickr en varslefunksjon som du kan benytte deg av. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Åndsverkloven paragraf 45c sier at du i utgangspunktet må ha gitt din tillatelse for at offentliggjøring skal være tillatt: § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#45c for hele loven. Strafferammen er ifølge paragraf 54b bøter eller fengsel i inntil tre måneder. Lenke til kommentar
Xscaro Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Aha, Nå studerer ikke jeg juss, men jeg tolker det som at han egentlig ikke har lov, men det kan være en del smutthull her. Takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå