Ge_He Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg har nå en dobbelbryter på veggen som styrer to stikkontakter i stua. Den ene gir strøm til en lampe, mens den andre er ikke i bruk for tiden. Jeg lurer på om noen vet om noen som selger dimmerbrytere med to brytere i en "bryterenhet" (omtrent som denne: http://elby.no/Bryter-og-dimmer/Bryter-innfelt-ELKO-plus/Bryter-innfelt-RS16-Plus-alu-6-6-Dobbel-endevender bare at den må ha dimme-funksjon.) Takk Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg har sånn på kjøkkenet, husker desverre ikke hva det heter/hvor man kjøper da eletrikeren satte det inn. De er i tillegg trådløse uten at det har noe å si, men da dimmes det ved å holde inne bryteren opp eller ned og ett trykk er av. Håper noen andre kan linke direkte til butikker/være til mer hjelp. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Micromatic har en "dobbelt-dimmer", men den er svindyr. Elektrikerbedrifter kan skaffe denne. Jeg anbefaler heller å sette inn en "ettermonteringsboks" og monterer 2stk normale dimmere istedet! Lenke til kommentar
Footy Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Som sagt, dobble dimmere er svindyre. Billigere å kjøpe 2 vanlige... Når det er sagt. Er dette stikk som er festet nede ved gulvet eller høyt i taket? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Ein dobbelbrytar med impuls er ikkje så dyr, men den må ha trafo eller liknande i andre enden som styrer lyset. Om den andre stikkontakten ikkje er i bruk kan du vel like godt montere ein enkel dimmar? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hvis dette er lyspunkt som ikke kommer til å være i bruk samtidig, så kan du jo enkel koble begge på en dimmer, men da får du ikke styrt de hver for seg. Regner med dette er stikk som er oppe ved tak? Hvis ikke så hadde jeg personlig satt inn en multiboks, brukt 2 dimmere og dobbelramme Litt viktig med presisjon og forsiktighet ved utboring. Kan være rør o.l. som går ned evt. opp i fra boksen som ikke skal skjæres sundt. I tillegg så kan det være greit og få rammen bein! Lenke til kommentar
Ge_He Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Takk for mange gode tips. Det er snakk om 2 stikkontakter i taket i hver ende av stua. Begge er ikke i bruk nå, men synes det kan være greit å i utgangspunktet forsøke å få til et system der jeg kan bruke begge på sikt. Bryteren som allerede sitter på veggen er montert i betongvegg, så utboring kommer et stykke ned på lista over ting jeg kunne tenke meg. Etter litt leting fant jeg denne http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=28_3&products_id=1410732, men som noen poengterte: Det koster å være kar! Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Ooo i hel..... for en pris iallefall. Visste det var dyrt... men 2300,- wow!! Men så er jo jeg vant med å betale grossistprisen+mva.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Etter litt leting fant jeg denne http://www.elhandel....ucts_id=1410732, men som noen poengterte: Det koster å være kar! Annen løsning: en slik ramme pluss en påvegg-kappe og to vanlige dimmere (hvor minst en ikke kan bygge dypere enn kappas byggehøyde) som monteres over den enkle veggboksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå