Jann - Ove Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Vurderer å bygge meg en vannkjølt hybelmaskin. Målet er 100% passiv kjøling, med Innavotek passiv radiator og en passiv strømforsyning. Siden vannpumpen fremdeles lager støy så må jeg finne på noe lurt. Jeg har noen kvm 16mm mdf liggende, og det skal brukes. Konseptet er enkelt: pumpe festet til skumgummi elns vibrasjonsdempende, i en boks av mdf med støydempingsmatter - inni en annen boks av mdf, der den innerste boksen er hengt opp i vibrasjonsdempende materialer. Men jeg har et par spørsmål først: Hvor lite innestengt område kan jeg kjøre en eheim 1046 på uten at det blir problemer med varme? Fins det rimeligere passive radiatorer? Er det uproblematisk å ha radiator+pumpe noen meter ifra selve maskinen? (0 høydeforskjell) Elendig konsepttegning, men den viser ideen godt. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg syns ideen er god. Du bør klare å eliminere det meste av støy. Isolerer du god med støydempende matter eller lignende tror jeg det blir bra. Problemet blir som du nevner; varme. Jeg tror det beste er å prøve. Hiv inn en sensor og følg med. Pumper tåler ganske greit med varme, og man har jo en viss kjøling på den i utgangspunktet. Dersom du ser at det blir for varmt kan du jo snekre en løsning hvor du lager et varmeledende element som dekker store deler av pumpen, og la vann sirkulere gjennom. Dårlig formulering, men det blir da ekstra vannkjøling på pumpa. Ellers finnes det langt billigere passive radiatorer. Et eksempel er Cora-radiatorene veldig gode. De får du vel til rundt 600,- hos Aquatuning. Ser bedre ut også Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Den ideelle passive radiatoren for min del hadde vært en stor veggmontert, smal glasstank med mørkt glass. Men det er litt av et prosjekt å lage noe slikt. F.eks i størrelsen 70x50x3cm Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Joda, det hadde vært noe - men mye arbeid og ikke like god kjøleevne. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Burde vel klare 300W peak med noe sånt? Siden jeg ikke skal klokke, og en så stor tank/radiator har relativt høy varmekapasitet så bør det kunne ta unna noen timer med spilling uten at det resulterer i faretruende høye vanntemperaturer. Si at en sånn løsning klarer å dra unna 200W 24/7 med en behagelig stabil vanntemperatur - da kan man dra 300W peak gjennom systemet i 2t og øke vanntemperaturen med mindre enn 10 grader: (17.5 * 4 180 * 10) / (100 * 60) = 121.916667 (Δ total varme ved Δt=10C) / (Δ effekt) Siden Δt mellom glasset og omgivelsene øker, så vil det gå enda lenger tid før man oppnår en total temperaturøkning på 10c i vannet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå