Gå til innhold

Det siste du drakk/spiste?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har trent for første gang på mange måneder i dag. Svømt og jogget! Så jeg orka ikke å lage middag før nå ^^ haha!

 

Stekte kyllingbrystfilét i terninger, løk, hvitløk, tomatpuré, 3 hakkede tomater, sjampinjong, salt og pepper, i god olivenolje. Kokt litt pasta. Fun light fersken isté ved siden av. Yahoo! Prøver å passe mengden. Men nå er det sjokolade i kjøleskapet ^^

Lenke til kommentar

Tikka masala+Cola,hum deilig :D  :D

Ja.. det er skikkelig digg mat. Hvordan lager du den?

 

Bruker standardoppskrift:

 

- Løk, hvitløk, ingefær (kan også bruke chili, men det er ofte nok i krydderet jeg bruker) stekes i god olivenolje til litt farge, ca 10-15 min. Bruker oftest ferdigkjøpt tikka masala-krydder, men har også morter, og det kan bli veldig bra krydder av dét - men det er vanskelig å få til.

- Ha i tomatpuré og krydder, blander, stekes forsiktig, for å vekke krydderet litt og fjerne usmak i tomatpuré. Bare 30 sekunder.

- Koker 5-6 tomater i 1-2 minutter, så i kaldt vann, for å fjerne skinnet (før steking), grovhakker og har i panna .. hvis jeg ikke bruker boks. Ferske tomater gir mye bedre smak. Kjøper bare de vanlige. Ha i ca 2 dl vann - ellers blir den for intens og man får ikke frigitt smakene... Man går glipp av duft- og smaksstoffer, mener jeg. 

- Redusérer i 10-15 minutter. Kjøres med stavvisp eller i blender. Haes tilbake i panna. Har i 1-2 dl fløte. Nå pleier sausen å boble skikkelig, så pleier å sette alufolie rundt panna for å hindre søl.

- Kyllingbiter stekes i separat panne, i olivenolje- og smørblanding. Alt dette har jeg i sausen. Lar koke til saus har riktig konsistens, ca 15-20 min pleier å holde..

 

Kan ha ris og erter som tilbehør. Sist prøvde jeg å lage naanbrød, med varierende suksess ^^ De ble smakfulle, men alt for tykke. De må knaes veldig tynne .. bruker baksiden av fingrene/håndflata. Pensles med smør før stekes på 275 grader. Synes denne oppskriften var veldig bra, de så dog ikke ut som de på bildet, jeg mener de ikke skal se sånn ut heller ^^ De skal jo ha litt farge! Som Gordon Ramsay sier: "Colour means flavour" :

 

https://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/nanbrød-med-yoghurt

 

Lite som slår det!

Lenke til kommentar

 

Tikka masala+Cola,hum deilig :D  :D

Ja.. det er skikkelig digg mat. Hvordan lager du den?

 

Bruker standardoppskrift:

 

- Løk, hvitløk, ingefær (kan også bruke chili, men det er ofte nok i krydderet jeg bruker) stekes i god olivenolje til litt farge, ca 10-15 min. Bruker oftest ferdigkjøpt tikka masala-krydder, men har også morter, og det kan bli veldig bra krydder av dét - men det er vanskelig å få til.

- Ha i tomatpuré og krydder, blander, stekes forsiktig, for å vekke krydderet litt og fjerne usmak i tomatpuré. Bare 30 sekunder.

- Koker 5-6 tomater i 1-2 minutter, så i kaldt vann, for å fjerne skinnet (før steking), grovhakker og har i panna .. hvis jeg ikke bruker boks. Ferske tomater gir mye bedre smak. Kjøper bare de vanlige. Ha i ca 2 dl vann - ellers blir den for intens og man får ikke frigitt smakene... Man går glipp av duft- og smaksstoffer, mener jeg. 

- Redusérer i 10-15 minutter. Kjøres med stavvisp eller i blender. Haes tilbake i panna. Har i 1-2 dl fløte. Nå pleier sausen å boble skikkelig, så pleier å sette alufolie rundt panna for å hindre søl.

- Kyllingbiter stekes i separat panne, i olivenolje- og smørblanding. Alt dette har jeg i sausen. Lar koke til saus har riktig konsistens, ca 15-20 min pleier å holde..

 

Kan ha ris og erter som tilbehør. Sist prøvde jeg å lage naanbrød, med varierende suksess ^^ De ble smakfulle, men alt for tykke. De må knaes veldig tynne .. bruker baksiden av fingrene/håndflata. Pensles med smør før stekes på 275 grader. Synes denne oppskriften var veldig bra, de så dog ikke ut som de på bildet, jeg mener de ikke skal se sånn ut heller ^^ De skal jo ha litt farge! Som Gordon Ramsay sier: "Colour means flavour" :

 

https://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/nanbrød-med-yoghurt

 

Lite som slår det!

 

Har laget tikka masala bunnen den var litt for sterk, men må være forsiktig å lage mat fra stekeovn, jeg bruker mest mirco grunnen er, jeg har epilepsi da kan jeg risikere å stupe på tryne oppå stekeovn da. den tikka masala er den i bilde.

oppskrift på tikka masala 

 

Marinade: med 2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

https://photos.googl...kQ2U000b2cxRXN3

https://photos.googl...k04a24zS19HSWNB

oppskrift her

800g Kylling

Smør eller olje til steking

Koriander

 

Marinade:

2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

 

Saus

2 stk rødløk

1,5 ss ingefær

3 fedd hvitløk

2 ss garam masala

1 ts Chilipulver

1 boks plommetomat

3 dl fløte

2 ss paprikapulver

Sukker og salt etter smak.

1. Kutt opp kyllingfileten i 5-6 biter. Bland sammen marinaden og tilsett kyllingen. Mariner så kyllingen i minst en time i kjøleskapet. Lar du den ligge over natten blir smaken enda bedre.

 

2. Ta opp de marinerte kyllingbitene. Stek så kyllingen på høy varme. Når kyllingen er stekt legges den til side.

 

3. Nå skal du lage sausen. Smelt to spiseskjeer smør. Tilsett og fres løken til den blir gyllen. Tilsett Ingefær, garam masala, paprikapuler, hvitløk og chilipulver. Rør om og la det frese i et minutt.

 

4. Ha i tomatene og det som er igjen av marinade, sausen skal småkoke i 10-12 minutter. Fyll på fløten og la den koke videre i 20-25 minutter. Smak til med salt og sukker.

 

5. Tilsett kyllingbitene i sausen og la de trekke i ca 15 minutter.

 

6. Dryss over frisk hakket koriander og retten er klar.

 

Server retten med basmatiris, raita og naanbrød. Du kan også prøve med en boks mangochutney til.

 

 

123701.png

Lenke til kommentar

 

Har laget tikka masala bunnen den var litt for sterk, men må være forsiktig å lage mat fra stekeovn, jeg bruker mest mirco grunnen er, jeg har epilepsi da kan jeg risikere å stupe på tryne oppå stekeovn da. den tikka masala er den i bilde.

 

oppskrift på tikka masala 

 

Marinade: med 2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

https://photos.googl...kQ2U000b2cxRXN3

https://photos.googl...k04a24zS19HSWNB

oppskrift her

800g Kylling

Smør eller olje til steking

Koriander

 

Marinade:

2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

 

Saus

2 stk rødløk

1,5 ss ingefær

3 fedd hvitløk

2 ss garam masala

1 ts Chilipulver

1 boks plommetomat

3 dl fløte

2 ss paprikapulver

Sukker og salt etter smak.

1. Kutt opp kyllingfileten i 5-6 biter. Bland sammen marinaden og tilsett kyllingen. Mariner så kyllingen i minst en time i kjøleskapet. Lar du den ligge over natten blir smaken enda bedre.

 

2. Ta opp de marinerte kyllingbitene. Stek så kyllingen på høy varme. Når kyllingen er stekt legges den til side.

 

3. Nå skal du lage sausen. Smelt to spiseskjeer smør. Tilsett og fres løken til den blir gyllen. Tilsett Ingefær, garam masala, paprikapuler, hvitløk og chilipulver. Rør om og la det frese i et minutt.

 

4. Ha i tomatene og det som er igjen av marinade, sausen skal småkoke i 10-12 minutter. Fyll på fløten og la den koke videre i 20-25 minutter. Smak til med salt og sukker.

 

5. Tilsett kyllingbitene i sausen og la de trekke i ca 15 minutter.

 

6. Dryss over frisk hakket koriander og retten er klar.

 

Server retten med basmatiris, raita og naanbrød. Du kan også prøve med en boks mangochutney til.

 

 

123701.png

 

Forstår.

 

Det er en fin oppskrift! Pleide å marinére kyllingen i yoghurt før, og sausen blir litt annerledes, men jeg synes ikke det er verdt bryet å gjøre det lenger ^^ Lager god karri uten å gjøre det også.

 

Ferdigkjøpt er sikkert helt grei den også! Akkurat sånne ting kan være greit å kjøpe ferdig av og til. Takk for oppskrift!

Lenke til kommentar

Tre pannekaker (modifisert møllerens ferdigrøre); en uten noen ting (test-pannekake), en med tacokjøttdeig og bacon, og en med bacon og boysenbærsyltetøy. Så to skiver bacon og ei skål med kjøttdeig. Obligatorisk glass med helmelk.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Pliscin: Fytterakkern ^^ Det der hadde ikke jeg klart å våge meg utpå en gang! Litt av en eksperimentell gane, må jeg si!

 

"Modifisert" ferdigrøre? ^^ Hva ligger i begrepet "modifisert?

For min del spiste jeg i stad en skål med hjemmelaget gryterett fra fryseren, som tok en evighet å varme opp, så den var vassen, kald og bløt, og forferdelig i konsistens ^^ At noe så godt kan smake så forferdelig. Men kjøpte 1 napoleons- og 1 marsipankake i dag, så da ble det bra etterpå ^^ 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Utbenet lammelårstek fra frysen.. ble kjøpt svenskt og ferskt.. nydelig med ovnsbakte klyvede poteter og gulrøtter, og en magisk kantarellfløtesaus. samt mengder med stekt løk og klyvde stekte champinjonger.

 

Glad jeg har kone som er kokk på restaruant, for jeg kan ikke bene ut lammelår..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...