Gå til innhold

Nikon D3s - DSLR i proffklassen med ufattelig ISO og HD-video

Terningkast  

22 stemmer

1. 1. Gi dette produktet terningkast

Anbefalte innlegg

Vet det er en annen tråd til dette produktet, men lager en ny og utvidet versjon siden nye artikler og tester er kommet.

nikon-d3_1.jpg

Nikons nylanserte kamera som "ser i mørket"

Egenskaper

• 12,1 megapiksler
  • ISO 200 - 12 800 - null støy opp til 12 800. ISO kan også utvides til utrolige 102 400
  • D-film - gir muligheten til å ta opp HD-film med stereolyd (krever mikrofon)
  • 3 tommers VGA LCD skjerm - med 920 000 bildepunkter
  • Innebygd RAW-behandling - JPEG-komprimering i bildeinnstillingene sørger for at du kan fikse på bl. a. hvitbalanse, fargerom, støyreduksjon og eksponeringskompensasjon.
  • HDMI - kameraet kan direkte kobles til HD-videosystemer
  • Kamerahus i robust magnesium - laget for å tåle de tøffeste forholdene
  • LAN og Ethernet - med ekstrautstyr (trådløs sender WT-4) kan kameraet kobles til internett for å bl. a. sikre bildene sine under fototuren

Pris; sett til:

42 963 ,- kr

Prissammenlikning på kelkoo

Artikler

- VG

- Digit

(på engelsk)

Testvideoer på Youtube

Video 1

(Skjedde noe feil med linken, men dere finner selv videoer på YT)

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si hva du vil Tom, dette er noe av det beste innen DSLR som eksisterer. En drøm å bruke/operere. Ønsker man liten størrelse er det som du nevner garantert feil kamerahus :) Helt andre kriterier som ligger bak designet og utforming.

Edit:

Men man bør unngå å kjøpe det, kommer aldri til gå tilbake til mindre hus etterpå. Så valget vil påvirke økonomien for all fremtid relatert DSLR kjøp :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kan si hva du vil Tom, dette er noe av det beste innen DSLR som eksisterer. En drøm å bruke/operere. Ønsker man liten størrelse er det som du nevner garantert feil kamerahus :) Helt andre kriterier som ligger bak designet og utforming.

D3s er et veldig bra kamera, ingen tvil om det. Men for meg så er et så svært at det ville ha blitt hjemme 99% av tiden. I tillegg har jeg ikke sansen for Nikon sitt brukergrensesnitt (som er en av grunnene til min Nikonallergi). Men du ser ikke meg med en 1D eller 1Ds med det første heller ;)

Lenke til kommentar

D3s er et veldig bra kamera, ingen tvil om det. Men for meg så er et så svært at det ville ha blitt hjemme 99% av tiden. I tillegg har jeg ikke sansen for Nikon sitt brukergrensesnitt (som er en av grunnene til min Nikonallergi). Men du ser ikke meg med en 1D eller 1Ds med det første heller ;)

Skjønner den, men kan ikke etter beste evne skjønne hvorfor du ikke liker Nikon sitt brukergrensesnitt. Det er fra brukergrensesnitt faglig ståsted veldig bra, samt det er konfigurerbart. Så om man ønsker kan man ende opp med rimelig identisk med Canon sitt med tanke på funksjonsretning på hjul osv. Meny er også mulig å bygge opp etter eget ønske.

Personlig synes jeg meny og grensesnitt til Canon er langt mer kryptisk. Har kompiser med Canon, og når de skal justere på noe de ikke er veldig kjent med så må bruksanvisning frem (for dem også), det trenger jeg aldri med Nikon.

Smak og behag dette naturligvis :)

Lenke til kommentar

- snip -

Personlig synes jeg meny og grensesnitt til Canon er langt mer kryptisk. Har kompiser med Canon, og når de skal justere på noe de ikke er veldig kjent med så må bruksanvisning frem (for dem også), det trenger jeg aldri med Nikon.

Uten å ta stilling til om Canon eller Nikon er "best", som du sier så er dette "smak og behag" og i stor grad så liker man nok det man er vant til.

Men, at du har venner som må frem med bruksanvisningen for å "justere noe" på et Canon kamera synes jeg sier mer om deres kunnskaper/interesse/evne-til-å-huske enn menysystemet til Canon. Jeg trenger heller "aldri" å ta frem bruksanvisningen for å "justere noe" på et Canon kamera jeg kjenner - men så har jeg også interesse nok til å sette meg inn i alle funksjoner og hva de gjør for noe og å faktisk prøve/bruke dem. Har man det så finner man frem mer eller mindre automatisk. Du har tydeligvis den samme evnen og interessen - men det sier jo først og fremst noe om deg og ikke så mye om menysystemet for hverken Canon eller Nikon.

Personlig så synes jeg at menysystemet til Nikon er mere kryptisk, men det kommer helt sikkert av at jeg er vant til og kjenner Canon sitt menysystem ut og inn. Så jeg skal ikke bruke det som argument for at det ene er bedre enn det andre - og det burde heller ikke du gjøre :=)

Lenke til kommentar

Enig i at det er stort, tungt og dyrt, noe som er en lei tendens for proffkameraer.

Spørsmålet er om D700 og får en 's'-versjon. Jeg kunne godt tenkt meg video, og enda bedre ISO-egenskaper er ikke feil det heller selv om D3/D700 allerede er veldig bra :)

Lenke til kommentar

Nikon går rett vei slik de startet med FX på D700, nemlig hente ut mer i form av lite støy på høy ISO i stedet for oppløsning. Merk at det at Nikon er gode betyr ikke at andre er dårlige.

Forbedringspotensiale går først og fremst på usability, det å lettere legge basis funksjonalitet lengst framm (helst på dedikerte knapper) og skjule kompleksitet "lengre ned". Det trenger også innebygd (IP) trådløs konnektivitet, ikke bare for dataoverføring men også "tethering", firmware oppgradering / customisering o.l.

Sett fra en håpløs amatør (meg) så er dette et rent redskap, og har sansynligvis ikke spesiellt stor "gøy-faktor", men så er jeg neppe i målgruppen :roll: ?

Lenke til kommentar

focussingarray.jpg

Kan ikkje motivet lett forsvinna bak alle dei 51 fokuspunkta? :dontgetit:

(Bilde frå dpreview.com)

Som Tom påpeker, fokuspunktene er ikke bare bort i mot usynlige, de er 100% usynlige om de ikke brukes :)

Svakhet med fokuspunktene til D3(s/x) er at de er for sentrert. Håper de får en jevn distribusjon over hele FX flata for D4.

Edit:

Bildet er ikke helt representativt, de er ikke så sentrert som det viser der i den virkelige verden (heldigvis).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

- snip -

Uten å ta stilling til om Canon eller Nikon er "best", som du sier så er dette "smak og behag" og i stor grad så liker man nok det man er vant til.

Men, at du har venner som må frem med bruksanvisningen for å "justere noe" på et Canon kamera synes jeg sier mer om deres kunnskaper/interesse/evne-til-å-huske enn menysystemet til Canon. Jeg trenger heller "aldri" å ta frem bruksanvisningen for å "justere noe" på et Canon kamera jeg kjenner - men så har jeg også interesse nok til å sette meg inn i alle funksjoner og hva de gjør for noe og å faktisk prøve/bruke dem. Har man det så finner man frem mer eller mindre automatisk. Du har tydeligvis den samme evnen og interessen - men det sier jo først og fremst noe om deg og ikke så mye om menysystemet for hverken Canon eller Nikon.

Personlig så synes jeg at menysystemet til Nikon er mere kryptisk, men det kommer helt sikkert av at jeg er vant til og kjenner Canon sitt menysystem ut og inn. Så jeg skal ikke bruke det som argument for at det ene er bedre enn det andre - og det burde heller ikke du gjøre :=)

Er det virkelig noen som bruker menyene???

jeg bruker stort sett 2 innstillinger på min D2x, det er M og A.

Jeg har selvfølgelig også brukt format noen ganger og braketting...

men alle mine eksponeringer er gjort på manuell eller blenderprioritet(med manuel overstyring når det er nødvendig)

Jeg skulle ønske Nikon kunne lage ett kamera som hadde D3s/x eksponeringsegenskaper/kvalitet og lysmålingssystem men som kun hadde de mest nødvendige innstillinger ellers...

Det mest innlysende i ett systemkamera er 100% søker og at den er klar som dagen, så det må være der, ellers kan de godt droppe video og det meste annet som er lagt inn...

Lenke til kommentar

Jeg rotet frem mitt gamle Sigma SD9, og hvis du syns kamerahuset på dette Nikon-kameraet føles stort skulle du kjent SD9 sitt.

Er nesten som å holde i en noe kantete bowlingkule :)

Men finnes selve bildedelen å få i ett billigere kamerahus for de som ikke ser nytten av å betale for et proffkamerahus til bruk på hobbybasis?

Lenke til kommentar

Men finnes selve bildedelen å få i ett billigere kamerahus for de som ikke ser nytten av å betale for et proffkamerahus til bruk på hobbybasis?

D3s? Nei, i hvertfall ikke enda. Men D700 har det meste av innmaten fra D3 til halve prisen (om du kjøper nytt. D700 holder seg bedre i pris, så på bruktmarkedet er prisforskjellen mye mindre).

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...