Biler Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 hva skjer hvis man øvlesekjører med en som har hatt lappen i 4 og 6 månter og er 42år, og har med innvendig speil og L'en bak bilen. hva skjer hvis man blir tatt da? alså han er 42år og er ansvarlig mann, og har aldri krasjet heller har noe prikk i førekortet. Takk for svar! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Loven er vel ganske klar på dette punktet, man skal ha hatt lappen sammenhengende i 5 år uansett alder. Så bøter vil jeg tippe? Edit: Selv om personen er 42 eller 68 for den saks skyld så har vedkommende ikke hatt lappen lenge nok. Endret 28. februar 2010 av Wipeout Lenke til kommentar
Biler Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 ja men det er ikke så sort forskjell mellom 5 år og 4 og 6 månte, bare 4 mnd. forskjell. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Nå har vel vedkommende rukket å ha lappen i fem år innen du er gammel nok til å øvelseskjøre. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Du vet ikke engang hvor mange måneder det er i et år, og du vil øvelseskjøre. Sikker på at du har noe som helst ute på veien å gjøre? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Uten at jeg skal oppfordre noen til å bryte loven, vil jeg tippe at dette går veldig bra. Rett og slett fordi din ledsager er 42 år gammel, og de fleste 42-åringer har hatt lappen lengre enn 5 år. Ser ikke for meg at Politiet stopper dere for å sjekke dette. Dersom dere blir stoppet av en annen grunn er det derimot vanlig at din ledsager må vise fram sitt førerkort. Da vil nok også Politiet reagere. Til slutt bør din ledsager være helt sikker på at han er dyktig nok til å faktisk være din ledsager, 4.5 år i trafikken er ikke spesielt lang tid, og det finnes andre med mer erfaring som vil være mye mer skikket som ledsager. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 faren min har hatt lappen i flere år men bare ikke i dette landet.. jeg får kjøre noen ganger, men ikke mye, faren min er altid nervøs og gleder seg til jeg parkerer bilen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 faren min har hatt lappen i flere år men bare ikke i dette landet.. I dette tilfellet ville jeg tatt kontakt med politistasjonen og søkt om dispensasjon til at din far kan være ledsager for deg. Jeg tipper at dere får dispensasjon. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Problemet ditt her er at du kjører "uten førerkort" om du gjør det. Uten førerkort er du også uten forsikring, så det er ikke å anbefale. Dersom du blir stoppet vil du sansynligvis ende opp med sperrefrist for å ha kjørt uten førerkort, og den andre personen vil få litt tid uten lappen også som følge av å ha lånt bevist ut bilen til en uten førerkort. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Gxi hva er det du snakker om enklig? jeg har ikke førekortet ja, derfor øvelekjører jeg.. og faren min har føre kortet. jeg har bevis for trafikkalgrunnkurs. jeg har ikke kjørt bilen uten at faren min satt med på meg.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Det stemmer det, men dersom du ikke har førerkort har du to måter du kan lovlig kjøre på, og begge måtene innebærer at en annen person blir fører av bilen: 1) En som har hatt førerkort for klassen i 5 år og er over 25 år etter kjente øvingskjøringsregler 2) En autorisert kjørelæerer. Oppfylles ingen av disse punktene, og du sitter bak rattet kjører du pr. definisjon "uten førerkort" - fordi du ikke har førerkort, ganske naturlig. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Oppfylles ingen av disse punktene, og du sitter bak rattet kjører du pr. definisjon "uten førerkort" - fordi du ikke har førerkort, ganske naturlig. ...og nettopp derfor søker man dispensasjon til at faren kan være ledsager på grunnlag av at han har hatt førerkort i utlandet i mange år. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Oppfylles ingen av disse punktene, og du sitter bak rattet kjører du pr. definisjon "uten førerkort" - fordi du ikke har førerkort, ganske naturlig. ...og nettopp derfor søker man dispensasjon til at faren kan være ledsager på grunnlag av at han har hatt førerkort i utlandet i mange år. Mulig det, men det opprinnelige spørsmålet var "hva skjer om man blir tatt?".. og etter en rekke svar i tråden virker det som at de fleste tror at dette er noe man kan ignorere og man i verste fall bare får noen tusen i bot. Endret 2. mars 2010 av gxi Lenke til kommentar
Biler Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 vi skulle ha søkt, men faren min har ikke bevis på at han har hatt lappen i andre land. men skal bare nevne at faren min tok lappen i norge bare i 1 uke. 1 kjøretime bestod på første teori, og oppkjøring. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Oppfylles ingen av disse punktene, og du sitter bak rattet kjører du pr. definisjon "uten førerkort" - fordi du ikke har førerkort, ganske naturlig. ...og nettopp derfor søker man dispensasjon til at faren kan være ledsager på grunnlag av at han har hatt førerkort i utlandet i mange år. Mulig det, men det opprinnelige spørsmålet var "hva skjer om man blir tatt?".. og etter en rekke svar i tråden virker det som at de fleste tror at dette er noe man kan ignorere og man i verste fall bare får noen tusen i bot. Uten dispensasjon vil det selvsagt bli mye større konsekvenser. Utsettelse på lappen er vel bare en av dem. Biler: Dersom din far ikke har noe bevis for at han har hatt førerrett i utlandet, kommer dere ingen vei med denne søknaden. Det hjelper ikke at han tok lappen på en uke i Norge. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det verste er vel egentlig om man skulle være uheldig å kræsje e.l., er det ikke? Da vil vel forsikringa bli ganske vanskelig å få dreis på... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det verste er vel egentlig om man skulle være uheldig å kræsje e.l., er det ikke? Da vil vel forsikringa bli ganske vanskelig å få dreis på... Korrekt. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg foreslår at du venter til faren din har hatt lappen i fem år. Bedre føre var og så videre, i tillegg er det da ikke <i>så</i> moro å kjøre bil ...!? Patience, Grasshopper. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tenk hvor mye du kan ødelegge ditt liv ved å kjøre Du havner under definisjonen kjøring uten førerkort Dvs om det sku skje ett uhell som feks front i front kolisjon /m dødsfall så tipper jeg det er snakk om fengselstraffer på både deg og din far samt at din far sansynligvis vil bli personlig konkurs som feks kan innebære tvangssalg av hus og eiendom Lenke til kommentar
Biler Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Takk for gode svar. troor nok jeg ikke skal kjøre før faren min har hatt lappen i 5.år men lurer på om jeg tar kjøretimer og greier jeg meg fint at kjørelæreren sier at jeg ikke trenger mer kjøretimer, kan jeg da søke om at jeg kan kjøre med faren min? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå