Anders93 Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei, jeg er en vgs elev som går Elektrofag, 1. året. Og til neste år har jeg lyst til å ta automatisering vg2, vg3 og deretter få fagbrev i automatisering. Når jeg er ferdig med disse årene og fått fagbrev, lurte jeg på om jeg kan gå på universitet i utlandet? Og hva kan det påbygge utdanningen min ved å gå på universitet? har veldig lyst til å ha almen eller noe i den rettningen på et universitet i utlandet. Jeg har sett på universiteter som feks; University of Glasgow New york university og Royal Holloway University of London. hjelp? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Tror du må ha allmenfaglig studiekompetanse før du kan gå på høyskoler uansett om det er i Norge eller i utlandet, men jeg er ingen guru på dette området da. Har selv 2 praksisutdanninger (kokk og kjøttskjærer) og vet jeg må ta allmenfaglig påbygning (1 år) for å få studere på høyskoler, men det er uansett uaktuelt for meg da jeg elsker jobben min Kanskje noen stikker innom som har litt mer peiling på området Lykke til da! Høres spennende ut -Anders- Lenke til kommentar
Anders93 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 håper virkelig ikke det, har veldig lyst til å gå på høyskole i utlandet :o Lenke til kommentar
Anders93 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 håper virkelig ikke det, har veldig lyst til å gå på høyskole i utlandet :o Glemte forresten å si at kompisen min i klassen skal til USA til neste år og ta utdanning der, og han har allerede fått plass og alt. Så jeg håper virkelig jeg kan gå på univeristy i utlandet Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 I Norge så kan man på enkelte høyskoler for å ta ingeniør utdanning ta Y veien og da trenger man kun relevant fagbrev. Lenke til kommentar
Anders93 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Og det betyr? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Det betyr at man får et tilpasset løp for å få inn realfagene som man mangler fra videregående. Lenke til kommentar
Anders93 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 okei, så da kan jeg ta de fagene jeg mangler i utlandet eller ? :S Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 okei, så da kan jeg ta de fagene jeg mangler i utlandet eller ? :S Tviler. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hvis målet er å studere i utlandet har du valgt feil linje, enkelt og greit. Det betyr dog ikke at du ikke kan. Jeg er usikker på om utenlandske universiteter aksepterer påbygg, men jeg vil tro de gjør det. Det sikreste ville uansett vært å gå studiespesialisering i stedet for. Hvorfor vil du absolutt studere i utlandet? For øvrig, han kompisen din, hva har han gått slags skole? Hvor skal han studere? Og hva? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Er det VGS/High School du vil gå på, eller er det høyere utdanning? Siden du er født i 93 og kameraten din skal reise neste år, regner jeg med at han skal gå på High School (som er den amerikanske ekvivalenten til VGS), som er den utdanningen man trenger dersom man vil gå høyere utdanning i USA. Dersom du vil det samme som kameraten din, er du nok dessverre for sent ute, i tillegg til at du har valgt helt feil linje. Dersom du vil inn på høyere utdanning er jeg rimelig sikker på at du må ta allmenn påbygning på VGS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 boffeeen: Spørsmålet er jo om utenlandske universiteter aksepterer yrkesfag + allmennfaglig påbygning. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg tolket det som at han skulle gå yrkesfag hele veien, men da tok jeg vel feil. Jeg er uansett usikker på hvorvidt man kan studere "fullt" på et utenlandsk universitet dersom man har gått påbygg, men en som jeg gikk på blindern med hadde tatt påbygg, og han skulle ta hele det andre året av graden sin i USA, så det er jo i hvert fall mulig. Edit: Det beste ville vært om TS kontakter et universitet han har lyst til å gå på allerede nå, eller får veileder på skolen hans til å finne det ut. Endret 3. mars 2010 av boffeeen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Eller begynner på VGI studiespesialisering til høsten. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Om utenlandske studier aksepterer yrkesfag + påbygg? De driter da en lang i om du har tatt yrkesfag eller hva du har så lenge du har studiekompetanse. Kravene på de fleste utenlandske universitet er at du i ditt hjemland har nødvendige papirer på at du har lov å studere ved univ./høgskoler der. Altså vitnemål med stud.komp. Hvordan du har fått det er irrelevant. Studiekompetanse er studiekompetanse uansett. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det finnes nok av universiteter som i utgangspunktet ikke har noen form for system for norsk videregående opplæring, det hjelper neppe å komme med yrkesfaglige papirer på de stedene. Samtidig finner man jo et eller annet universitet i et eller annet land (norske studenter med Lånekassen i ryggen er attraktive mange steder), men om det er noe særlig kvalitet på greiene er en annen sak. For øvrig høres det litt spesielt ut å skull studere «almen» på universitetsnivå; slikt har man formodentlig unnagjort i løpet av videregående? På universitetsnivå foregår det i de aller fleste tilfeller en viss spesialisering, om ikke annet i navnet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Hei, jeg er en vgs elev som går Elektrofag, 1. året. Og til neste år har jeg lyst til å ta automatisering vg2, vg3 og deretter få fagbrev i automatisering. Når jeg er ferdig med disse årene og fått fagbrev, lurte jeg på om jeg kan gå på universitet i utlandet? Og hva kan det påbygge utdanningen min ved å gå på universitet? har veldig lyst til å ha almen eller noe i den rettningen på et universitet i utlandet. Jeg har sett på universiteter som feks; University of Glasgow New york university og Royal Holloway University of London. hjelp? Det finnes absolutt universiteter som vil ta deg imot, men de tre du nevnte er ikke tre av dem. Uten ordentlig kvalifikasjoner er det bare elendige universiteter som vil akseptere deg. Mitt inntrykk er at du overhodet ikke har peiling på hvordan systemene fungerer og mangler viljestyrke til å kunne studere og fullføre et studiet i utlandet. Det er ikke bare å få godkjente papirer, søke og komme inn, du må også få visum som har mange krav, helsesjekker, politiattester, lånekassen, kvitteringer og papirer du må fylle ut. Hvis du virkelig vil studere i utlandet foreslår jeg at du begynner å jobbe for å få studiespesialisering, få en bedre forståelse over temaet og finn deg en bedre linje enn allmenn å studere på universitetet. Da kan du komme tilbake og stille spørsmål. Kjenner jeg deg rett vil du gi opp etter første hindring. Endret 3. mars 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 En bedre linje enn allmenn? Om utenlandske studier aksepterer yrkesfag + påbygg? De driter da en lang i om du har tatt yrkesfag eller hva du har så lenge du har studiekompetanse. Kravene på de fleste utenlandske universitet er at du i ditt hjemland har nødvendige papirer på at du har lov å studere ved univ./høgskoler der. Altså vitnemål med stud.komp. Hvordan du har fått det er irrelevant. Studiekompetanse er studiekompetanse uansett. Jaha? Det er jo nettopp det som ikke er tilfelle. Det varierer fra universitet til universitet hva de krever. Som sagt, hvis det å studere i utlandet var målet, ville jeg definitivt bytta over til allmenn (eller enda bedre, gått IB). Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vil anbefale å først komme deg igjennom VGS, men du må tenke på søkinga allerede 1 år før du vil ha studieplassen. Det er mye planlegging som kreves. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 En bedre linje enn allmenn? Du studerer ikke allmenn på universitetet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå