Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lurer på om mora mi er gal

Gjest Anonym

Anbefalte innlegg

Hei. De siste ukene så har jeg på allvor begynt å lure på om mora mi har alt på plass under lua.

Det hele begynte med at hun fikk en kopi av en sjekk på 1 million dollar i e-posten. Altså lureri. Alle har sikkert fått slikt en eller annen gang. Men hun skrev ut bildet av sjekken og skrev inn 1 million dollar i beløpet. Føst så hang hun sjekken på veggen og sa at dersom hun har troen på denne sjekken og ser på den av og til så vil hun få 1 million dollar.

Så fant hun en fin rød eske. Nå har hun lagt den fake sjekken i den eska, sammen med 1 stk flaxlodd. Hun sier at dersom flaxloddet ligger lenge nok i eska og at hun har troen på en stor vinst så får hun det. For noen dager siden la hun ned 1300 kroner i samme eska og håper på at det skal bli mer penger ut av det.

Jeg er jo selvfølgelig kritisk til dette og tror ikke på den slags tull og vas. "Hvis du ikke har troen på det så skjer det ikke!" Sa hun...

Huff, jeg føler det slik at jeg bor med en psykopat og at den psykopaten er mora mi.

Hva tror dere? Har noe satt seg på tværra i hodet hennes, eller?

Hun er 54 år om det skulle ha noe å si..

Takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest TRÅDSTARTER

Eventuelt å fjerne the secret fra bokhylla

Det er faktisk den boka som gir henne alle disse rare påfunna........

Lenke til kommentar

Ingen fare, hun har vel lest boka "The Secret", eller fått høre det av andre mødre.

Helt kort forklart handler det om at positiv tenkning fører til positive resultater.

Men mange tror det er noe hokus pokus, noe det egentlig ikke er, og missforstår det.

La mora di holde på, hun har det sikkert artig. :)

Men forklar henne at man må jobbe for resultatene, positiv tenkning hjelper bare til med å holde motivasjonen oppe mens man gjør det.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg bare skulle få det klart at man ikke nødvendigvis må være en en psykopat for å ha en skrue løs. Det høres helt klart ut som om hun har en liten realitetsbrist, men det er neppe noen av oss som kan bedømme om hun har vrangforestillinger, atferdsforstyrrelser eller hva det enn måtte være. Jeg tviler ikke på at det er brukere med kompetanse nok på dette forumet, men slike ting bør ikke tas via internett. Jeg mener også at det ikke er nok informasjon i førstepost til at vi kan bedømme hennes tilstand tilstrekkelig. Men at hun bør oppsøke hjelp er jeg helt med på.

"En psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Utad kan en psykopat være vellykket, med en godt betalt jobb og godt rykte etc, mens en innad viser seg å ha en utiltalende oppførsel. Det er ofte de nærmeste, familie/nære venner som merker det og får oppleve psykopatens virkelige personlighet."

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Er litt overdrevne svar her. Det er fortsatt mange som tror på gud(er) og spøkelser, så jeg syns ikke akkurat at det er en overraskelse dette her. Som sagt, the secret handler jo om dette. Så nettopp en dokumentar med Louis Theroux om hypnose. Der var en kar som hadde et "kurs" der han skulle hjelpe folk å bli millionærer. Deltagerne måtte anerkjenne at de fortjente å få masse penger, samt at de skulle tenke at de ville bli millionærer. Dersom man ikke vart millionærer, var man ikke dedikert nok... jah. Det er mange "normale" (hva er en normal?) som tror på slike ting.

Forstår godt at mange trenger slike ting for å klare seg gjennom hverdagen.

Endret av Sincera
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Mamma kunne være veldig positiv til slikt. Da visste hun noe vi ikke visste. At hun skulle dø.

FØR du sier noe. Det kan være at hun slite økonomisk? Så har hun håp der. Same shit, different wrapping med mamma.

Noen tror Gud skal gi dem en hest, andre tror Flax-loddet skal. Overtro er noe dritt, men det er vel ikke mye å gjøre med.

La hun holde på sier jeg, se hva som skjer, avvent.

Lenke til kommentar
Gjest gjest_125

Med mindre dette går ut over din mors, din eller andres økonomi eller helse ser jeg ingen grunn til å ta på vei. Det er mange som tror (og/eller håper) på "The Law of Attraction" i dette landet, spesielt etter at boken/filmen "The secret" fikk mye eksponering i amerikanske talkshows, deriblant The Oprah Winfrey Show som er populært blant mange kvinner i hennes alder.

Det er ikke uvanlig at kvinner av hennes generasjon har trosoppfatninger som står i indirekte strid med den etablerte naturvitenskapen og det gjeldende konsensus i akademia omkring det moderne verdensbilde. En svært stor andel av Norges befolkning deler folketroen på parapsykologiske fenomener, og alt fra "åndenes makt" til bøker om engler slukes med hår og hale. Jeg synes man skal være forsiktige med å dømme de som tror på dette, og kommentarene ovenfor om at hun må være gal eller tilsvarende virker bare umodent og lite konstruktivt.

Om du er glad i henne og dere har et ellers sunt mor-datter forhold burde det ikke bety noe som helst at hun håper og tror på the law of attraction, uavhengig av hvor mye hennes overbevisning strider mot din egen personlige oppfatning av tingenes tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...