Gå til innhold

Finnes det en gud?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

Skal prøve å oppsummere grunnene (noen er nevnt tidligere):

- Forklaringsbehov. Den vanlige "meningen med livet" og "hvordan har alt oppstått" har vært sentrale spørsmål i alle tider.

- Kontroll og makt. Hvordan kontrollere en befolkning dit man vil? Jo, fortell dem de katastrofale konsekvensene av å være i ut-gruppen, og de enorme gledene ved å være i inn-gruppen.

- Dødsangsten i menneskene. Selvsagt er det ikke slutt når lyset går, vi havner jo i den store herligheten, så frykt ikke.

- Frykten for ensomhet. Nei, du er jo ikke alene. Aldri. "Han" er alltid med meg (noe å tenke på neste gang du beveger hendene feil under

dyna?).

- Oppdragelse. Også kalt indoktrinering/hjernevasking. Det er i utgangspunktet det man gjør med barn av kristne foreldre. Jeg har aldri hørt dem forklare religionen med "noen mener at det finnes....". Det er derimot på nivået "sånn er det, sånn er det sagt, det står i boken...".

- Andre spørsmål. Løsningen ligger der såre enkelt; fordi "han" har skapt det slik, vil det slik og mente det slik. Ergo er det ingen behov for å undersøke nærmere, fordi "vi vil aldri kunne forstå "hans" mål og mening".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En teori på dette er faktisk at ikke alle har en like sterk "sans" når det gjelder dette.

Vi er samensatt med ulike kvaliteter det er ikke til å komme forbi.

Er det noe som kan underbygge den teorien? Med sans, hva mener du da?

Forøvrig kan en i så fall trekke den slutning at noen duer har et åndelig behov, og sterkere "sans(?)" enn andre duer, ut i fra liken jeg postet i forrige innlegg.

Endret av Dioxide
Lenke til kommentar

En teori på dette er faktisk at ikke alle har en like sterk "sans" når det gjelder dette.

Vi er samensatt med ulike kvaliteter det er ikke til å komme forbi.

Er det noe som kan underbygge den teorien? Med sans, hva mener du da?

Forøvrig kan en i så fall trekke den slutning at noen duer har et åndelig behov, og sterkere "sans(?)" enn andre duer, ut i fra liken jeg postet i forrige innlegg.

Nei ingen ting annet enn at vi er veldig forsjellige-og det med duene??

Jeg regner med en due for det meste handler ut fra instinkter.

Ikke det at vi ikke har instinkt,men vi er jo så mye mere enn en "due"

Lenke til kommentar

Den artikkelen er ytterst kortfattet, du kan lese litt mer om den testen i Richard Dawkins sin bok Unweaving the Rainbow.

Duene ble overtroiske. Altså; de gav handlinger signifikans og betydning for når de skulle få mat. Maten ble selvfølgelig gitt til helt tilfeldige tider.

Altså; Dette er vel kanskje hva som startet de første religionene. Noen fant en sammenheng som ikke var der, og derfra kan det ha ballet på seg.

I og med at duene kunne være "overtroisk" i forhold til handlinger vil det tilsi at mennesker ikke er alene om å finne mønstre og sammenheng der det ikke er det.

Hvorfor vil du si at vi er "så mye mer" enn bare en due? Duen er faktisk ganske så stilig skal jeg si deg; kan du navigere via jordens magnetfelt?

Uansett så er det at vi er "så mye mer" enn en due helt utenom poenget, da grunnleggende overtro tydligvis ikke er særegent mennesket, og det var det jeg ville frem til.

Før jeg avslutter; Har den teorien du nevnte noe støtte? Du må gjerne henvise.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at mennesker har et høyere bevissthetsnivå enn en due, dog mener jeg at vår evne til å se mønstre i tilfeldige begivenheter godt kan sammenlignes med dem.

Det har en klar verdi med tanke på overlevelse at mennesker har en overdrevet evne til å se mønstre, noe blant annet Michael Shermer hadde et lengre foredrag om under TED talks.

Det relevante i forhold til akkurat denne tråden begynner ca 2 minutter ut i videoen, selv om jeg vil anbefale å se hele fra begynnelsen:

http://www.youtube.com/watch?v=b_6-iVz1R0o

• Liker 3
Lenke til kommentar
Var et eksempel,men regnet med svaret ville bli noe sånt. Hva med sosialantropologi?

Sosialantropologi = Vitenskap

Teologi = Studien av den fiksjonelle boken bibelen

Det blir som å opprette et eget fakultet som skal se Jack Bauer på 24 og diskutere problemstillinger og moralske dilemma karakteren står ovenfor...

les hele tråden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...