Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg misforsto litt ja..

 

Jeg mener ikke at vi kan måle alle aspekter med følelser, men at vi kan med dagens teknologi i alle fall kan få en bra pekepinn er nok ganske nært sannheten :)

 

Og når det gjelder guds eksistens så har vi ikke funnet noen gode argumenter eller målinger som skulle tilsi guds eksistens enda, men om det noensinne påvises rent vitenskapelig at gud eksisterer, ja da er jeg ikke lenger en ateist. Men at dette noensinne skulle skjer anser jeg som tilnærmet lik sannsynligheten for at alle atomene i kroppen min svinger i akkurat samme retning slik at jeg plutselig skulle falle opp i taket :)

Lite ønske om å sitere meg selv "Jeg sjønner hvorfor du er ateist-det virker i det minste som det er fordi det er enklest for deg å akseptere"

Lenke til kommentar

Det er jo ikke imponerende? Møter man Gud, så er det vel ikke så vanskelig å tro på han?.....

Du har altså møtt gud?

 

Jeg vil da si det slik.. Jeg gikk fram til forbønn på et frikirkelig møte. 2 personer la henda på meg og begynte å be. Etter 2 sekunder kjente jeg en herlig strøm som gikk gjennom kroppen. Som orgasme for første gang, bare at man kan gange det med 1000. Etter litt kunne jeg ikke stå lenger og falt rett i bakken. Aldri opplevd noe bedre.

 

:)

Hva tenkte du om Gud før det skjedde? Var du allerede overbevist om at det fantes en Gud, og hadde store forventninger til seansen, hadde sett med store øyne på hva som skjedde med andre, o.l.? Eller hadde du ingen forventninger, ble dratt bort til møtet av andre uten at du var interessert, skjønte ikke hva bønnen gikk ut på, osv?

Lenke til kommentar

Si meg Sara, er det tilfeldig at religion og tro beviselig henger sammen med geografi, kjønn, kultur, intelligens, utdanning, økonomi og andre faktorer?

 

Gud skapte ikke mennesket. Mennesket skapte gud... i tusenvis av utgaver.

Jeg sier ikke at religion ikke er menneskeskapt,jeg sier så lenge mennesker blir overbevist om at gud finnes så kan religion oppstå.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker sterkt at det ikke er et åndelig behov, men tvert om et behov for å forstå som ligger til grunne for denne "åndeligheten".

 

Det som er så indikativt på dette er korrelasjonen mellom utdannelse og religion, som jo som kjent er omvendt proporsjonal.

 

Dette mener jeg i stor grad kan forklares ved at desto mer utdannet man er (altså oppnår en dypere forståelse for vitenskap og naturlige forklaringer), desto mindre føler man et behov for å forklare disse tingene som man undres over på en "åndelig" måte.

 

Man kan si det sånn at at religion er de mindre utdannedes måte å forklare verden på siden de ikke har en bedre måte å forklare naturlige fenomen på.

 

PS: jeg vet at dette kanskje høres litt arrogant ut, men du spurte tross alt om min ærlige mening..

 

edit: hei leif

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

For å være fryktelig kjedelig kunne jeg sagt at jeg lurer på hvem intelligens...

 

Men jeg gidder ikke...

 

Åndelig behov? Tja, men i dette åndelige behovet, som forøvrig er en illusjon skapt i våre hjerner og ikke noen frittstående sjel, hvem har sagt at vi behøver gudelige supermann å fylle inn i det gudelige behovet? Har ikke trengt en, ei heller lengtet etter en, i sløpet av de snart 40 årene jeg har vært gudløs jeg, så jeg er nok ikke den rette til å uttale meg, men jeg skjønner bare ikke hvorfor vi må putte utdatert tankegods inn i det åndelige behovet?

 

Evolusjon svarer helt ok på hvorfor vi ikke har utviklet oss med hjelp av den "intelligensen"... Den intelligensen har det heller ikke vært behov for under den utviklingen, ei heller ser vi noe som ligner på noen intelligens (med mindre det er en skikkelig stupid utgave med enorme krefter da...) rundt oss heller, så spørsmålet burde vel heller vært: "Hvordan i all verden tror noen at verden er laget av en intelligens?" Det blir jo bare stupid, med mindre man antar at vi er skapt av en annen rangs klønete gud da såklart, da faller ting bedre på plass...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

Jeg tror du må forklare hva åndelig er. Jeg føler ikke at jeg har noe åndelig.

Det åndelige behovet som du beskriver vi har for religion, vil jeg kalle behov for forklaring.

Mennesker er vitebegjærlige, og når vi ikke vet noe prøver vi å forklare dette. Religioner er i utgangspunktet forsøk på forklaring av ting vi ikke vet. Så har det bygget på seg til å bli et våpen for makt og undertrykking.

Tilslutt har det gjennomsyret hele kulturer.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det ikke en Gud. Spør Snåsamannen :p

 

Det finnes masse annet som er mye bedre! :D

Det finnes håp, tro og kjærlighet, saft, nugatti air....osv

Det kan hende at vi lever etter døden, går rundt som spøkelse eller blir gjenfødt som en fulg. Men vi kan ikke satse på det og vente,på neste liv. som kommer til å bli så mye bedre. (og ikke gjøre noe i dette). Det finnes mer mellom himmel og jord :)

 

For meg finnes det ingen Gud, men jeg tror fortsatt på Nissen og kommer alltid til å huske ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker sterkt at det ikke er et åndelig behov, men tvert om et behov for å forstå som ligger til grunne for denne "åndeligheten".

 

Det som er så indikativt på dette er korrelasjonen mellom utdannelse og religion, som jo som kjent er omvendt proporsjonal.

 

Dette mener jeg i stor grad kan forklares ved at desto mer utdannet man er (altså oppnår en dypere forståelse for vitenskap og naturlige forklaringer), desto mindre føler man et behov for å forklare disse tingene som man undres over på en "åndelig" måte.

 

Man kan si det sånn at at religion er de mindre utdannedes måte å forklare verden på siden de ikke har en bedre måte å forklare naturlige fenomen på.

 

PS: jeg vet at dette kanskje høres litt arrogant ut, men du spurte tross alt om min ærlige mening..

 

edit: hei leif

Regner med du da snakker om de som ikke er utdannet innen vitenskap?,siden en cand.teolog tar 6år(12 semestre)

 

Ja en smule arrogant,men jeg setter pris på ærlighet:D

Jeg tror nok åndelivet kan være et behov for å forklare ting en ikke skjønner,men mest av alt for å forklare denne opplevelsen av "åndelig"nærvær-noe som hjelper oss på vegen.

Har tidligere sagt jeg ikke klarer å definere Gud. Om det er min mangel på forståelse eller ordforråd kan jeg ikke svare på.

En teori går ut på at ikke alle har denne "sansen"

Lenke til kommentar

Jeg mistenker sterkt at det ikke er et åndelig behov, men tvert om et behov for å forstå som ligger til grunne for denne "åndeligheten".

 

Det som er så indikativt på dette er korrelasjonen mellom utdannelse og religion, som jo som kjent er omvendt proporsjonal.

 

Dette mener jeg i stor grad kan forklares ved at desto mer utdannet man er (altså oppnår en dypere forståelse for vitenskap og naturlige forklaringer), desto mindre føler man et behov for å forklare disse tingene som man undres over på en "åndelig" måte.

 

Man kan si det sånn at at religion er de mindre utdannedes måte å forklare verden på siden de ikke har en bedre måte å forklare naturlige fenomen på.

 

PS: jeg vet at dette kanskje høres litt arrogant ut, men du spurte tross alt om min ærlige mening..

 

edit: hei leif

Regner med du da snakker om de som ikke er utdannet innen vitenskap?,siden en cand.teolog tar 6år(12 semestre)

 

Ja en smule arrogant,men jeg setter pris på ærlighet:D

Jeg tror nok åndelivet kan være et behov for å forklare ting en ikke skjønner,men mest av alt for å forklare denne opplevelsen av "åndelig"nærvær-noe som hjelper oss på vegen.

Har tidligere sagt jeg ikke klarer å definere Gud. Om det er min mangel på forståelse eller ordforråd kan jeg ikke svare på.

En teori går ut på at ikke alle har denne "sansen"

 

Teologi er ikke et "ekte" fag i min bok.. Ikke mer en "trollologi", "tannfeologi", "julenissologi" eller "matrixologi" er i alle fall.

 

For noen bortkastede år dette studiet er...

 

/rant

Lenke til kommentar

Jeg mistenker sterkt at det ikke er et åndelig behov, men tvert om et behov for å forstå som ligger til grunne for denne "åndeligheten".

 

Det som er så indikativt på dette er korrelasjonen mellom utdannelse og religion, som jo som kjent er omvendt proporsjonal.

 

Dette mener jeg i stor grad kan forklares ved at desto mer utdannet man er (altså oppnår en dypere forståelse for vitenskap og naturlige forklaringer), desto mindre føler man et behov for å forklare disse tingene som man undres over på en "åndelig" måte.

 

Man kan si det sånn at at religion er de mindre utdannedes måte å forklare verden på siden de ikke har en bedre måte å forklare naturlige fenomen på.

 

PS: jeg vet at dette kanskje høres litt arrogant ut, men du spurte tross alt om min ærlige mening..

 

edit: hei leif

Regner med du da snakker om de som ikke er utdannet innen vitenskap?,siden en cand.teolog tar 6år(12 semestre)

 

Ja en smule arrogant,men jeg setter pris på ærlighet:D

Jeg tror nok åndelivet kan være et behov for å forklare ting en ikke skjønner,men mest av alt for å forklare denne opplevelsen av "åndelig"nærvær-noe som hjelper oss på vegen.

Har tidligere sagt jeg ikke klarer å definere Gud. Om det er min mangel på forståelse eller ordforråd kan jeg ikke svare på.

En teori går ut på at ikke alle har denne "sansen"

 

Teologi er ikke et "ekte" fag i min bok.. Ikke mer en "trollologi", "tannfeologi", "julenissologi" eller "matrixologi" er i alle fall.

 

For noen bortkastede år dette studiet er...

 

/rant

Var et eksempel,men regnet med svaret ville bli noe sånt. Hva med sosialantropologi?

Lenke til kommentar

Å studere interaksjon mellom mennesker og kulturer er i alle fall studie av noe som faktisk eksisterer.

 

Problemet med "læren om guder" er at grunnlaget for studiet er falskt.

 

Hvem studerer eksempelvis til mastergrad i Ringenes Herre?

 

I det hele tatt, at mine skattepenger benyttes til å finansiere noe så absurd som teologi syns jeg er forkastelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det ikke en Gud. Spør Snåsamannen :p

 

Det finnes masse annet som er mye bedre! :D

Det finnes håp, tro og kjærlighet, saft, nugatti air....osv

Det kan hende at vi lever etter døden, går rundt som spøkelse eller blir gjenfødt som en fulg. Men vi kan ikke satse på det og vente,på neste liv. som kommer til å bli så mye bedre. (og ikke gjøre noe i dette). Det finnes mer mellom himmel og jord :)

 

For meg finnes det ingen Gud, men jeg tror fortsatt på Nissen og kommer alltid til å huske ham.

 

Det med rød skrift er det ikke alle troende som gjør,vi simpelthen velger å bruke livet til det som betyr mest for oss-på lik linje med alle andre.

 

Å studere interaksjon mellom mennesker og kulturer er i alle fall studie av noe som faktisk eksisterer.

 

Problemet med "læren om guder" er at grunnlaget for studiet er falskt.

 

Hvem studerer eksempelvis til mastergrad i Ringenes Herre?

 

I det hele tatt, at mine skattepenger benyttes til å finansiere noe så absurd som teologi syns jeg er forkastelig.

Var et spørsmål i forhold til ditt utsagn tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

Personlig kommer jeg alltid tilbake til noe lignende dette; hvis vi krever en høyere makt for å være til, hvorfor krever ikke den høyere makten en enda høyere makt for å være til? Osv.

 

Hvorfor tror vi? Tja, hvorfor tror du? Hvorfor tror noen i dag i det hele tatt?

 

Selv trodde jeg fordi det var det jeg var vant med fra oppveksten av. Noen må nødvendigvis ha vært først. Jeg har sagt at det var ateistene som oppfant guder, for før gudetro så var det heller ikke teisme. Hvorfor de gjorde det skulle jeg likt å ha visst, men jeg antar det har noe å gjøre med en eller flere av disse tre:

 

Et ønske om å forstå eller en grunn for det vi ikke forstår.

 

Et ønske om makt. Hvis du kunne overbevise folk om at det fantes skapninger som kunne gjøre hva som helst når som helst, og at de var på din side, så fikk du en sterk posisjon. Faktisk ser det ut til at noen klarte å overbevise andre om at de selv var en av disse skapningene. Bl.a. faraoene.

 

Et ønske om noe bedre. For de som rett og slett ikke har det så bra, så kan det å overbevise seg selv om at alt skal bli bedre, uansett, være til hjelp.

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor. Jeg tror ikke gud eksisterer, men er glad det finnes de som tror det. Selv om han aldri har gjort noe (Som vi vet om) så har han jo sin nytteverdi.

 

Hva slags nytteverdi er det du tenker mest på da? Inkvisisjonen, undertrykkelse av kvinner, avlat, misbruk av altergutter, undertrykkelse av homofile, undertrykkelse av mennesker med fysiske og psykiske handicap? Du må gjerne utdype. =)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

 

En kan undres om religion oppstod utifra et ønske om svar/sammenheng, og religion er en lett måte å forklare ting på, det være seg via Norrøn Mytologi, Kristendom eller solkult.

 

Å si at vi har et åndelig behov blir feil, da dette er isåfall noe som burde inkludert alle, men da hadde vi ikke hatt alle disse givende diskusjonene på internett.

Troen på overnaturlige ting og det å tilegne handlinger betydninger er heller ikke noe som ligger særegent hos mennesket.

 

Kan Skinner sine duer ha gitt en pekepinn på hva som kan ha skapt den første religionen? I do believe so.

 

Forøvrig så er det faktum at noen tror ikke en indikasjon på en skaper.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fundert over hvorfor mennesker tror hvis vi ikke var skapt av en intelligens. Hvorfor har vi et åndelig behov? Er vi lettlurte, eller ligger det noe mer bak? Det er ingen tvil over at mennesker har et åndelig behov, noe som gjenspeiler seg over statistikker over hvor mange som er religiøse.

 

Innspill mottas med takk både fra religiøse, ikke-religiøse, og fra de som mener vi har utvikles uten hjelp fra en intelligens.

 

En kan undres om religion oppstod utifra et ønske om svar/sammenheng, og religion er en lett måte å forklare ting på, det være seg via Norrøn Mytologi, Kristendom eller solkult.

 

Å si at vi har et åndelig behov blir feil, da dette er isåfall noe som burde inkludert alle, men da hadde vi ikke hatt alle disse givende diskusjonene på internett.

Troen på overnaturlige ting og det å tilegne handlinger betydninger er heller ikke noe som ligger særegent hos mennesket.

 

Kan Skinner sine duer ha gitt en pekepinn på hva som kan ha skapt den første religionen? I do believe so.

 

Forøvrig så er det faktum at noen tror ikke en indikasjon på en skaper.

En teori på dette er faktisk at ikke alle har en like sterk "sans" når det gjelder dette.

Vi er samensatt med ulike kvaliteter det er ikke til å komme forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...